گروه اجتماعی- مینا شهنی: بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به‌دلیل ناهمگونی اطلاعات بانک و بیمه دی با مشکلات زیادی روبه‌روست.

بازنشستگان

برخی بازنشستگان اعلام کرده‌اند که عدم‌انطباق شماره بیمه و مشخصات فردی‌شان در بانک و بیمه دی باعث شده تا از بیمه تکمیلی درمان محروم شوند.

مردگان در فهرست بیمه تکمیلی درمان

حیاط کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی، کنار پارک دانشجو، این روزها میزبان افرادی است که برای حل مشکلات بیمه تکمیلی درمانشان به آنجا مراجعه می‌کنند.خانمی که برای حل مشکلش به کانون مراجعه کرده، گفت: شماره بیمه‌ من در بانک دی به نام همسرم ثبت شده در حالی‌که همسرم سال‌هاست فوت شده و بعد از فوت نیز شماره مستمری جدیدی برای من صادر شده است. ‌وقتی به بانک دی رفتم گفتند که نامم در فهرست نیست. بعد از دردسرهای زیاد متوجه شدم که شماره بیمه من با نام همسر فوت شده‌ام ثبت شده است.

به گفته او در حالی‌که شماره بیمه‌های بازماندگان با عدد 150‌شروع می‌شود اما صندوق تأمین اجتماعی نسبت به تصحیح نام مستمری‌بگیران اقدام نکرده و شماره‌های جدید را با نام‌های پیشین در فهرست ثبت کرده‌است که سبب شده تعداد زیادی از بازماندگان با این مشکل روبه‌رو شده و ناچار به دوندگی زیادی برای تصحیح این اشتباه نزد بانک دی شوند.در گام بعدی همین اطلاعات نادرست در اختیار شرکت بیمه دی قرار گرفته و در حالی‌که بانک دی کارت عابر بانک صادر کرده است بیمه دی اعلام می‌کند که نام این افراد در فهرست نیست بنابراین آنها نمی‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی درمان استفاده کنند.در بروز این مشکلات مشخص می‌شود که اطلاعات بیمه‌شدگان نزد صندوق تأمین‌اجتماعی به‌روز نشده و با اشکالات زیادی روبه‌روست، این در حالی است که مدیران عامل تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته چندین و چند بار اعلام کرده‌اند که یک بانک اطلاعاتی از تمام سوابق و شرایط بیمه‌شدگان تهیه کرده‌اند اما مشکلاتی که رخ داده دلیلی است برای شک کردن به تمامی ارقام و اطلاعاتی که از سوی مسئولان صندوق تأمین اجتماعی منتشر می‌شود.

حق بیمه کسر می‌شود

بنا بر آنچه کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام کرده بود، از هر مستمری‌بگیر مرد، حق بیمه 2نفر (‌بیمه شده و همسر)‌و از هر مستمری‌بگیر زن، یک حق بیمه کسر خواهد شد.خانم دیگری که فیش حقوقی‌اش را در دست دارد، ستون دوم آن را نشان می‌دهد که به ازای 3نفر حق بیمه از مستمری‌اش کسر شده است. او که ماهانه بیش از 20‌هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند، گفت: به هر جا مراجعه می‌کنم که این مشکل را حل کنند تا حالا موفق نشده‌ام. من یک نفرم به چه دلیل باید ماهانه 20‌هزار تومان پول بیمه بدهم؟مشکلاتی از این دست در میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران زیاد است. این روزها کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تنها جایی است که بازنشستگان می‌توانند برای پیگیری مشکلاتشان به آن مراجعه کنند.

مرد دیگری اعلام کرد که از حقوق ماهانه‌اش به ازای 4 نفر حق بیمه کسر می‌شود و تلاش او برای حل این مشکل هنوز به نتیجه نرسیده است.رضایت فرد الزامی است در حالی که از هیچ یک از بازنشستگان، رضایتی برای کسر حق بیمه تکمیلی دریافت نشده اما این مبلغ از حقوق همه کسر می‌شود و افرادی که مخالف هستند می‌توانند به کانون رفته و انصرافشان را اعلام کنند.سال گذشته صندوق تأمین‌اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای در‌خواست کرد که ابتدا رضایت افراد به‌صورت گروهی گرفته شده و سپس نسبت به کسر حق بیمه آنان اقدام شود تا به این ترتیب افرادی که نمی‌خواهند تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار گیرند با مشکل روبه‌رو نشوند، اما ظاهرا کار از آخر به اول انجام شده است و هر کس نمی‌خواهد بیمه باشد باید با مراجعه حضوری انصرافش را اعلام کند.

کارت‌هایی برای پرداخت

بازنشستگان ملزم شده‌اند تا به شعبه‌های بانک دی مراجعه کنند و یک کارت عابر بانک دریافت کنند تا درصورت نیاز به دریافت خسارت، از طریق این کارت‌ها خسارتشان را دریافت کنند، این در حالی است که شرکت بیمه دی با اینکه از مهرماه بازنشستگان را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده است تا‌کنون خسارتی پرداخت نکرده است.

کد خبر 152470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز