همشهری آنلاین: سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران که از ۲۱ آبان‌ماه در برج میلاد آغاز شده است، ۱۰ آذر به کار خود خاتمه می‌دهد و آثار نهایی این سمپوزیوم شامل ۲۸ مجسمه به آثار حجمی فضای شهر تهران اضافه می‌شود.

به گزارش فارس،در نشست خبری سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در برج میلاد، سیدمجتبی موسوی دبیر این دوره از سمپوزیوم در آغاز گزارشی از روند اجرایی این سمپوزیوم ارائه کرد و گفت: جلسات سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران حدود ۹ ماه پیش برگزار شد و ماحصل آن تدوین ضوابط و شرایط این سمپوزیوم بود که فراخوان آن نیز اوایل تابستان سال جاری منتشر شد.

موسوی گفت: در این دوره از سمپوزیوم حدود ۲۵۰ هنرمند در دو بخش اصلی و دانشجویی با ارائه ماکت آثارشان شرکت کردند که در نهایت با نظر هیئت انتخاب آثار، ۱۲ هنرمند ایرانی به بخش اصلی و رقابتی سمپوزیوم راه یافتند و ۱۰ نفر نیز در بخش دانشجویی پذیرفته شدند.

موسوی با اشاره به حضور ناصر هوشمند وزیری به عنوان هنرمند میهمان گفت: شورای سیاستگذاری تصیم گرفت یک هنرمند پیشکسوت ایرانی را که در مجسمه‌سازی با سنگ نیز صاحب مهارت است به سمپوزیوم دعوت کند و به این ترتیب هوشمند وزیری به عنوان مدعو و خارج از بخش مسابقه به سمپوزیوم دعوت شد.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران درباره حضور هنرمندان خارجی در این دوره گفت: در این دوره ۵ هنرمند خارجی در کنار ۱۲ هنرمند ایرانی در بخش مسابقه حضور دارند که این هنرمندان خارجی بر اساس بررسی سوابق حرفه‌ای آن‌ها از کشورهای ژاپن،‌ سوریه، گرجستان،‌سوئد و یونان دعوت شدند که هنرمند یونانی به دلیل عدم صدور ویزا در موعد مقتضی،‌امکان حضور نیافت و هنرمندی از ترکیه را جایگزین وی کردیم.

وی تعداد کل هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم را ۲۸ نفر عنوان کرد و گفت: این هنرمندان از ۲۱ آبان‌ماه تا ۱۰ آذرماه ۲۸ مجسمه سنگی را خواهند ساخت.

موسوی درباره هیئت داوران این سمپوزیوم هم گفت: سه داور ایرانی شامل سیدمحمد بهشتی،‌ناهید سالیانی و مرتضی نعمت‌اللهی به همراه دو داور خارجی از کشورهای ترکیه و چین که چهارشنبه این هفته وارد تهران خواهند شد، آثار این دوره را داوری خواهند کرد.

وی درباره ابعاد سنگ‌هایی که در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و زمانی که برخی از هنرمندان برای برش اصلی سنگ در ابعاد مورد نیازشان صرف می‌کنند توضیح داد: در بیشتر سمپوزیوم‌های دنیا سنگ‌هایی را در ابعاد مشخصی در اختیار هنرمندان می‌گذارند و همه ملزم هستند که آثارشان را بر اساس همان ابعاد سنگ کار کنند اما ما در این دوره از هنرمندان ابعاد سنگ مورد نظرشان را سوال کردیم و سنگ‌ها در ابعاد مورد نظر هر هنرمند در اختیار آن‌ها قرار گرفت اما به هر حال هنرمندان در بخش رقابتی باید توانایی تکنیکی خود را به کار گیرند تا بتوانند آثارشان را در مدت زمان مشخص بسازند ولی اگر هنرمندی نیاز به زمان بیشتری برای ساخت اثرش داشته باشد، به صورت موردی برای این مسئله نیز برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

دبیر سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران درباره مزیت استفاده از متریال سنگ در این دوره بر خلاف اولین دوره سمپوزیوم که متریال‌های مختلفی استفاده شده بود توضیح داد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی سمپوزیوم‌ها کمتر به تنوع متریال مجسمه‌ها می‌پردازند و اغلب با یک یا دو متریال کارها انجام می‌شود.

بر اساس تجربه‌ای که از اولین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران داشتیم استفاده از متریال‌های مختلف برای ساخت مجسمه‌ها،‌هیئت اجرایی و هنرمندان را با مشکلاتی رو به رو کرد و به همین دلیل دومین دوره این سمپوزیوم که به صورت ملی برگزار شد به مجسمه‌سازی با آهن اختصاص یافت و این دوره نیز به مجسمه‌سازی با سنگ اختصاص یافته است.

موسوی یکی دیگر از دلایل استفاده از متریال سنگ را در این سمپوزیوم،‌ وجود معادن متنوع سنگ در کشورمان عنوان کرد و گفت: کشور ما همیشه دارای معادن متنوع سنگ بوده است و به همین دلیل متریال ارزانی برای کار مجسمه‌سازی به حساب می‌آید که این یکی از دلایل انتخاب متریال سنگ برای این دوره بود اما از سوی دیگر با توجه به این که حدود ۸۰ سال از عمر مجسمه‌سازی معاصر ما می‌گذرد به جز ابوالحسن‌خان صدیقی که مجسمه‌های سنگی بسیاری از او به یادگار مانده است از جمله مجسمه فردوسی، خیام و ... هنرمندان دیگر کشورمان که در ساخت مجسمه‌های سنگی استمرار داشته باشند و به صورت تخصصی با متریال سنگ کار کنند، کمتر از انگشتان یک دست هستند و به این منظور برای ترغیب و تشویق نسل جوان هنرمندان مجسمه‌ساز برای استفاده از سنگ در کار مجسمه‌سازی،‌ این دوره از سمپوزیوم را به متریال سنگ اختصاص دادیم.

موسوی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در این سمپوزیوم رواج مجسمه‌سازی با سنگ بود که در این مسیر توفیق داشتیم و بسیاری از دانشجویان مجسمه‌سازی در بازدید از این سمپوزیوم، برای مجسمه‌سازی با سنگ ابراز علاقه کردند.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تأکید کرد: برای آینده هنر مجسمه‌سازی گام مهمی را برداشتیم که یکی از دستاوردهای آن که سالیان بعد نتیجه آن مشخص‌تر خواهد شد، اضافه شدن هنرمندان مجسمه‌سازی است که به صورت تخصصی با سنگ کار می‌کنند.

موسوی درباره تداوم برگزاری این سمپوزیوم بین‌المللی در سال‌های آینده که با تغییر مدیریت‌ها دستخوش تغییر و تحولات نشود گفت: به دنبال احساس نیاز به احجام و مجسمه‌های شهری در فضای شهری سال ۸۶ برای برگزاری دوسالانه‌ای با عنوان دوسالانه مجسمه‌های شهری برنامه‌ریزی کردیم و به این موضوع فکر کردیم که سازمان زیباسازی هر ساله یک رویداد مهم مجسمه‌سازی شهری داشته باشد که برنامه‌ریزی آن به صورت دوسالانه انجام شد و اولین دوره آن در سال ۸۷ برگزار شد‌،‌دومین دوره این سمپوزیوم بر اساس تجربیاتی که کسب کرده بودیم در سال ۸۹ برگزار شد که حاصل آن اضافه شدن بیش از ۱۰۰ مجسمه به فضای شهری تهران بود.

وی افزود: در سال ۸۸ دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در ابعاد ملی برگزار شد که به متریال آهن اختصاص داشت و امسال سومین دوره این سمپوزیوم را به صورت بین‌المللی برگزار کردیم.

موسوی از برگزاری سومین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری در سال آینده خبر داد و گفت: از اواخر مهرماه سال ۹۱ شاهد برگزاری سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری خواهیم بود که جلسات شورای سیاستگذاری آن طی روزهای آینده برگزار می‌شود و تا پایان سال جاری نیز فراخوان شرکت در این دوسالانه منتشر خواهد شد.

موسوی همچنین به برگزاری سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری به صورت بین‌المللی اشاره کرد و گفت: آقای شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی پیگیر برنامه‌ریزی برای برگزاری این دوسالانه به صورت بین‌المللی هستند.

وی با اشاره به ضرورت استمرار در برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: امیدوار هستیم که در مدیریت فعلی و یا هر مدیر دیگری که در سازمان زیباسازی مشغول به کار می‌شود،‌ضرورت در برگزاری این سمپوزیوم همچنان احساس شود ولی از سوی دیگر به منظور استمرار در برگزاری این برنامه‌ها، تدوین اساس‌نامه و شیوه‌نامه برگزاری دوسالانه مجسمه‌سازی و سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در دستور کار ما قرار گرفته است و شورای تخصصی برای تدوین این شیوه‌نامه‌ها نیز به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

موسوی درباره برگزاری این سمپوزیوم در برج میلاد گفت: برج میلاد یک پروژه ملی برای ما محسوب می‌شود که فضای آن برای توریست‌های خارجی و ایرانی جذابیت لازم را دارد همان‌طور که بسیاری از بازدیدکنندگان این سمپوزیوم برای اولین بار از برج میلاد دیدن می‌کردند، بازدیدکنندگان از برج میلاد نیز برای اولین بار از کارگاه و سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران دیدن می‌کردند که به نظر می‌رسد درجذب مخاطب مکمل یکدیگر شده‌اند.

موسوی برگزاری این سمپوزیوم را در برج میلاد یکی از توفیقات سمپوزیوم مجسمه‌سازی دانست و گفت: فضاهای مختلفی برای برگزاری سمپوزیوم در نظر داشتیم که با توجه به استقبال مدیریت برج میلاد برای میزبانی سمپوزیوم و همچنین فضای جالب و جذاب برج میلاد برای هنرمندان خارجی و بازدیدکنندگان این محل در نهایت انتخاب شد.

دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران درباره جوایز این دوره هم توضیح داد: برگزیدگان اول تا سوم این سمپوزیوم به ترتیب مبالغ ۱۰ میلیون تومان، ۷ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان را دریافت خواهند کرد و علاوه بر آن برای هر هنرمندی که به سمپوزیوم راه یافته است مبلغ ورودی ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این مبالغ در بالاترین سطح جوایز بین‌المللی مجسمه‌سازی است.

وی افزود: در بخش دانشجویی نیز هدف ما کسب تجربه دانشجویان و آموزش در کنار هنرمندان حرفه‌ای بود و در این بخش به هر دانشجو مبلغ یک میلیون و نیم اهدا خواهد شد و به هنرمند مدعو ایرانی نیز مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه می‌شود.

موسوی درباره موضوع آثار این دوره گفت: موضوع مشخصی برای این سمپوزیوم اعلام نشده بود اما هیئت انتخاب آثار با توجه به کیفیت طرح‌ها و تناسب موضوع آثار با محیط شهری آثار مختلفی را از انتزاعی گرفته تا رئالیسم و فیگوراتیو انتخاب کرده‌اند که در میان آن‌ها موضوعاتی با گرایش‌های ارزشی و دفاع مقدس نیز وجود دارد.

وی در بخش دیگری درباره نحوه داوری آثار هنرمندان خارجی که در بیش از ۱۵ سمپوزیوم بین‌المللی حضور داشته و بیشتر به صورت تخصصی با سنگ کار می‌کنند در کنار هنرمندان ایرانی که چنین سابقه‌ای را ندارند توضیح داد: به هر حال این رقابت است و داوران هم اثر نهایی را قضاوت می‌کنند، بنابراین هنرمندان ایرانی باید تکنیک کاری و حرفه‌ای خود را به کار گیرند تا در این رقابت موفق شوند.

سیدمجتبی موسوی دبیر سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در خاتمه درباره حضور هنرمندان خارجی بیشتر در این سمپوزیوم گفت:‌ در دوره‌های بعدی، بر اساس نظر شورای سیاستگذاری، هنرمندان بیشتری را در سمپوزیوم خواهیم داشت.

این سمپوزیوم تا ۱۰ آذرماه در برج میلاد ادامه خواهد داشت.

 

کد خبر 152421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز