شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس اعلام دو موسسه آرت پرایس و فیاک که هر سال آمار هنرمندان پرفروش وموفق جهان را اعلام می‌کنند، 4 هنرمند ایرانی شامل فرهاد مشیری، افشین پیرهاشمی، شیرین نشاط و رضا درخشانی جزو 500 هنرمند جهان موفق در سال 2011 معرفی شدند.

به گزاش ایلنا، دو موسسه آرت پرایس و فیاک درحالی گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش و موفق را دراکتبر سال 2011 منتشر کردند که نام 4 هنرمند ایرانی هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

آرت پرایس، مهمترین مرجع مارکت هنر جهان و فیاک، موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی پاریس گزارش سالانه خود را با محوریت نقاشی، مجسمه، ویدئو و عکاسی معاصر جهان منتشر کردند و از نکات جالب توجه در این گزارش آن است که برای سومین سال پیاپی جایگاه درحال رشد هنر ایران در عرصه منطقه و جهان در این فهرست مشهود است.

در صدر فهرست 500 هنرمند پرفروش سال 2010، نام ژان میشل باسکیه به چشم می‌خورد.

مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبه‌بندی، حجم فروش آثار هنرمندان حد فاصل ژوئیه 2010 تا ژوئن 2011 بوده است و درعین حال بیشترین رقم حاصل از چکش خوردن آثار این هنرمندان هم در این رتبه بندی دخیل بوده است. از بین 4 هنرمند ایرانی، نام فرهاد مشیری در رتبه 74 این فهرست به چشم می‌خورد.

طبق این رتبه‌بندی فرهاد مشیری در جایگاه 74، شیرین نشاط در جایگاه 228، افشین پیرهاشمی در جایگاه 251 و رضا درخشانی در جایگاه 437 قرار دارند.

در صدر این رتبه‌بندی که به هنرمندان معاصر اختصاص دارد؛ نام‌هایی چون ژان میشل باسکیه، فان ژای ژینگ، جف کونز، تاکاشی موراکامی، وای فای چن، ریچارد پرنس، دیمن هرست، سین دیشرمن، انسلم کیفر و ... دیده می‌شود.

هاله خیاط (کارشناس هنر ایران، عرب و ترکیه موسسه کریستی) درباره تحولات اخیر در هنر معاصر ایران گفت: در پنج سال گذشته مارکت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد یک نوزایی تمام عیار بوده است.

ثبت رکوردهای بالای فروش ازسوی هنرمندان در حراج کریستی دوبی، گویای این واقعیت است، همچنان که در حراج اخیر این موسسه شاهد فروش 82 درصدی آثار بودیم.

این میزان فروش برای یک حراج، بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز است.

مجموعه‌داران و خریداران مهمی از منطقه و جهان در دوبی گرد‌هم آمدند یا از طریق تلفن اقدام به خرید آثار کردند.

سال گذشته در فهرست اعلام شده ازسوی دو موسسه آرت پرایس و فیاک، نام فرهاد مشیری، افشین پیرهاشمی، شیرین نشاط، رضا درخشانی، وای.زد.کامی، کوروش شیشه‌گران و صداقت جباری به‌عنوان موفق‌ترین هنرمندان ایران در زمینه فروش آثارهنری به چشم می‌خورد.

 

کد خبر 152213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز