گروه سیاسی: مصوبه جنجالی مجلس که در بین مردم به حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی مشهور شده است، سهشنبه محمل زورآزمایی طیف‌های سیاسی داخل مجلس شد؛ همچنان‌که در یک هفته اخیر وکلایی به تعداد همه آن نمایندگانی که طرح را امضا کرده و به آن رای مثبت داده بودند با انجام گفت‌وگوهای مختلف سعی کردند نشان دهند هم مخالف طرح بوده‌اند و هم مدافع منافع موکلانشان.

مجلس

سه‌شنبه هم در صحن علنی دو گروه از نمایندگان تلاش کردند در لغو مصوبه اخیر گوی سبقت را از همکاران بربایند.

جمعی از نمایندگان مجلس که بیشتر از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و نمایندگان عضو جبهه پایداری بودند طرحی دو فوریتی را به صحن علنی آوردند که بر حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید می‌کرد.

این طرح را حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، مرتضی آقا‌تهرانی، اسماعیل کوثری، ستار هدایتخواه، علی اصغر زارعی، روح‌الله حسینیان، علیرضا سلیمی و جهانبخش محبی‌نیا امضا کرده بودند. از بین این نمایندگان علی اصغر زارعی و ستار هدایتخواه از امضاکنندگان طرح معروف به حقوق مادام‌العمر برای نمایندگان هم بودند.

این طیف از نمایندگان در نظر داشتند تبصره 3 ماده ‌71 قانون مدیریت خدمات کشوری را حذف کنند که می‌گوید: «کسانی که حداقل دو سال در پست مدیریت‌های سیاسی انجام وظیفه نموده یا بنمایند پس از تصدی مقام درصورتی‌که به سمت پایین‌تری منصوب شوند، چنانچه حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر آنها در مسئولیت جدید از 80 درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر وی در پست قبلی کمتر باشد به میزان مابه‌التفاوت تا 80 درصد را تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود.»

قبل از آنکه طرح این نمایندگان مطرح شود محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت اعلام کرد طراحان طرح اولیه که خواستار حذف تبصره 3 ماده 71 هستند توافق کرده‌اند تا طرح دوم که لغو مصوبه اخیر مجلس است بررسی شود.

در همین هنگام حمید رسایی که از طراحان طرح اولیه و همان حذف تبصره 3 بود، به جایگاه هیأت رئیسه رفت و با استفاده از میکروفن یکی از اعضای هیات رئیسه به نمایندگان گفت: هیچ کس از امضا‌کنندگان طرح اولیه امضای خود را پس نگرفته‌اند و تاکید کرد که توافقی در کار نبوده بلکه نظر هیات رئیسه مجلس است که طرح دوم بررسی شود.

بعد از بحث موافقان و مخالفان، از 209 ‌ نماینده حاضر در جلسه تنها 68 نفر موافق و 97 نفر مخالف این طرح بودند. در رای‌گیری یک فوریت این طرح هم از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن مجلس 56 موافق، 92 مخالف و 31 رای ممتنع ارائه شد.

در بررسی این طرح محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس قصد داشت به جای رسایی صحبت کند اما رسایی مصرانه خواست خود صحبت کند.

طرح دو فوریتی دومی که در صحن علنی مطرح شد معطوف به لغو تفسیری بود که نمایندگان هفته گذشته از تبصره 3 ماده 71 قانون خدمات کشوری به دست داده و با گنجاندن کلمه «همواره» در این مصوبه حقوق مادام‌العمر برای مدیران سیاسی درنظر گرفته بودند.

دو فوریت لغو این استفساریه را تعدادی از نمایندگان برجسته مجلس از جمله محمد حسین فرهنگی، محمد حسن ابوترابی‌فرد، محمدرضا باهنر، امیدوار رضایی و همچنین تعدادی از نمایندگانی که روز یکشنبه آن نامه معروف را در انتقاد از طرح حقوق مادام‌العمر نوشته بودند امضا کردند. این نمایندگان که شامل احمد توکلی، علیرضا زاکانی، حسین فدایی، الیاس نادران، محمد دهقان، حسین نجابت و پرویز سروری می‌شدند، روز یکشنبه در آن نامه نوشته بودند درصورتی که شورای نگهبان طرح جنجالی مجلس را رد نکند طرحی را برای لغو آن مصوبه مجلس تدوین خواهند کرد. آنها البته تا اعلام نظر شورای نگهبان صبر نکردند.

طرح دو فوریتی دوم معطوف به «لغو استفساریه تبصره3 ماده 71 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری» بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان در نهایت در رأی‌گیری مجلس با رای 137 نفر از نمایندگان تصویب شد.

 دفاع حداد عادل از مجلس‌هفتم

هفته گذشته رئیس مجلس هشتم در نقد حقوق مادام‌العمر گفته بود که این مصوبه مربوط به مجالس گذشته است. برخی رسانه‌ها نوشتند که این مصوبه در مجلس هفتم به تصویب رسیده اما غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم به دفاع از دوران مدیریت خود در مجلس برآمد و با بیان اینکه این موضوع در شهریور ماه 1370 در قانون نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت تصویب شده است، گفت: براساس آن قانون که پیش از آن در سال 45 نیز تصویب شده بود، مقامات مذکور در آن، پس از پایان دوره مدیریت در بالاترین رده دریافت حقوق قرار می‌گیرند، از این‌رو این قانون مصوب مجلس سوم بوده است.

کد خبر 151935
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز