چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند برای اولین بار لنز تماسی یکبار مصرفی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند دارو را به چشم وارد کند.

به گزارش گیزمگ مهندسان زیست‌پزشکی و شیمی در دانشگاه اوبورن آلباما می‌گویند لنز یک بار مصرفی را طراحی کرده‌اند که مادامی که روی چشم قرار داشته باشد، می‌تواند به طور کنترل‌شده دوز دارویی را به چشم تحویل دهد.

یک مزیت استفاده از این لنزهای تحویل‌دهنده دارو (که ممکن است تصحیح‌کننده عیب انکساری چشم  یا صرفا یک لنز شفاف باشند) این است که بر خلاف استفاده دارو به شکل قطره چشمی که اثر کوتاه‌مدتی ایجاد می‌‌کند، می‌تواند دارو را به طور مداوم و درازمدت به چشم وارد کند.

معمولا داروهایی که به شکل قطره به چشم وارد می‌شوند، تنها در مدتی حدود 30 دقیقه از چشم شسته می‌شوند، در حالیکه استفاده از این لنزهای تماسی دارویی می‌تواند دارو را به صورت بسیار موثرتری به چشم وارد کند. همچنین نیاز به دفعات متعدد مصرف دارو که ممکن است به علت فراموشی فرد، حالت نامنظمی به خود بگیرد، برطرف می‌شود.

این گروه پژوهشگران به سرپرستی مارک بیرن مهندس شیمی، دو نوع لنز تماسی دارویی یکبار مصرف طراحی کرده‌اند که یکی برای 24 ساعت کامل به چشم زده می‌شود و یک نوع طولانی اثر که تا 30 روز می‌توان آن را روی چشم باقی گذاشت. این لنزها می‌تواند برای افرادی که باید چند بار در روز آنتی‌بیوتیک، داروی ضدالتهابی یا ضدآلرژی را در چشم‌شان بریزند، مصرف داروها را بسیار راحت کند.

بیرن با توجه با افزایش کارآیی دارو با این روش استعمال معتقد است که ممکن است به زودی این لنزهای تماسی جایگزین قطره‌های چشمی شوند.

او می‌گوید: "نتایج بیانگر آن است که لنزهای ما غلطت ثابتی از دارو را در تمام مدتی که روی چشم قرار دارند، به چشم وارد می‌کنند. کارآیی این شیوه 100 برابر بیشتر از شیوه مرسوم درمانی با استفاده از قطره‌های چشمی است."

"قطره‌ها یا پماد‌های چشمی حدود 90 درصد بازار داروهای چشمی را به خود اختصاص می‌د‌هند، اما این شکل‌های دارویی کارآیی پایینی دارند. لنزهای ما کارآیی و تاثیربخشی تحویل دارو به چشم را بالا می‌برند و امکان بهتری برای حفظ سلامت چشم فراهم می‌کنند."

این لنزهای جدید اساسا هیدروژل‌های هستند که مولکول‌های دارویی وارد ساختمان آنها شده‌ است و در عین حال نور را هم از خود عبور می‌دهند. اما پیچیدگی این لنزها مربوط به این است که می توانند دارو را به طور مداوم و با دوز کنترل‌شده به چشم وارد کنند.

بیرن می‌گوید: "این لنزها صرفا لنزهای تماسی نیستند که در دارویی خیسانده شده باشند و برای مدت کوتاهی دارو را آزاد کنند. ما با ایجاد یک "حافظه دارویی" در ساختمان این لنزها، در عین حفظ سایر خواص آنها، این امکان را ایجاد کرده‌ایم که دارو به شکلی کنترل‌شده از آنها آزاد شود."

فعلا باید در انتظار تایید این لنزها بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و بازاریابی و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم ماند که به گفته این پژوهشگران چندان طول نخواهد کشید.

کد خبر 151912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز