گروه سیاسی: واکنش‌ها نسبت به مصوبه جنجالی مجلس که در زبان عامیانه به مصوبه حقوق مادام‌العمر مشهور شد، دیروز هم ادامه یافت.

نمایندگان

علیرضا زاکانی و محمد دهقان از داخل مجلس و حجت‌الاسلام نقویان از بیرون مجلس به این مصوبه حمله کردند. این واکنش‌ها نسبت به طرح استفساریه تبصره 3 ماده 71 قانون خدمات کشوری است که مقرر کرده است روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین رئیس‌جمهور، استانداران، سفرا و معاونین وزرا که حداقل 2 سال در پست سیاسی بودند همواره از 80 درصد حقوق و مزایای دوران مدیریت خود بهره‌مند می‌شوند.

روز یکشنبه رئیس مجلس و 6 نماینده تهران به همراه یک عضو هیات رئیسه ابراز امیدواری کرده بودند که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود.حجت‌الاسلام نقویان که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود خطاب به نماینده‌های مجلس گفته است چطور شده که نماینده‌های مجلس که باید خادم مردم باشند برای خود حقوق‌های مادام‌العمری درنظر می‌گیرند درحالی‌که برای دیگران این‌چنین حقی قائل نیستند. چرا به فکر آن کارگرانی که کارخانه آنها ۳ سال است که حقوقشان را نمی‌دهد نیستند؟ چرا به آن کارگری که به دلایلی قادر به ادامه کار نیست حقوق مادام‌العمری داده نمی‌شود؟

علیرضا زاکانی و محمد دهقان هم که امضایشان پای نامه‌ای بود که 7 نماینده روز یکشنبه منتشر کرده و گفته بودند حتی اگر شورای نگهبان هم با این طرح موافقت کند، طرحی را برای لغو این مصوبه آماده خواهند کرد، در مصاحبه‌هایی جداگانه گفته‌اند: ما مخالف هرگونه موضوعات تبعیض‌آمیز در کشور هستیم.زاکانی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو با مهر درخصوص اینکه چرا نمایندگان در مجلس هفتم با توجه به تبعیض‌آمیز بودن تبصره 3 ماده 73 قانون مدیریت خدمات کشوری به آن واکنش نشان ندادند، گفت: استفساریه اخیر در مجلس فراتر از قانون است و مواردی در آن ذکر شده که فراتر از قانون است و این مزایا را به بازنشستگان هم تعمیم می‌دهد که قابل‌قبول نیست.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مطرح کردن حقوق مادام‌العمر در مورد این استفساریه از ابتدا هم غلط بود، گفته است عملکرد یکی از افراد حاضر در هیأت رئیسه که مسئول تعیین دستور کار هفتگی مجلس است باعث شده تا مجلس چندین بار ضربه بخورد چرا که وی بدون مشورت با سایر اعضای هیأت رئیسه به‌صورت شخصی دستور کارها را تنظیم می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر شورای نگهبان هم این استفساریه را تایید کرد مجلس آن را حذف خواهد کرد.

موافقان در صف منتقدان

از بین 195 نماینده‌ای که دوشنبه هفته گذشته در صحن علنی حضور داشتند تنها 16 نفر به این مصوبه رای مخالف دادند و 122 نفر با آن موافقت کردند اما رقم نمایندگانی که در روزهای اخیر با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده و به این مصوبه حمله کرده‌اند، رفته‌رفته به همان تعداد موافقانی می‌رسد که به این مصوبه رای داده بودند.در حالی که اسامی زارعی و ستار هدایتخواه در میان اسامی امضاکنندگان پیشنهاددهنده این تبصره دیده می‌شود،نام این دو نماینده در بین اسامی امضاکننده طرح دوفوریتی تشکل مربوط به این دو نماینده برای لغو آن هم دیده می‌شود!

از سوی دیگر دیروز غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده تهران که گفته می‌شد از این طرح دفاع کرده است در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد هیچگاه مدافع این طرح نبوده و به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده‌ و گفته‌ است این مصوبه جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند.حسن کامران نماینده مردم اصفهان هم که قبلا گفته بود تصویب این طرح رسم نوکری نیست، وقتی اسامی امضا‌کنندگان این طرح منتشر شد و مشخص شد از امضا‌کنندگان این طرح بوده است گفت که متن اولیه استفساریه تبصره ۳ ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری با آنچه در صحن مجلس مطرح و به‌عنوان افزایش حقوق یا حقوق مادام‌العمر مقامات تصویب شد، فرق داشت.

کد خبر 151807
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز