همشهری آنلاین: محققان طب اسلامی می‌گویند، تک‌خوری، باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود.

نان جو

به گزارش فارس یک محقق طب اسلامی معتقد است: رژیم‌های تک‌خوری قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، به دلیل اینکه سموم به سرعت از بدن خارج شده و طبع فرد معتدل می‌شود.

سیدعلی ابوالحبیب درباره این رژیم‌ها می‌گوید: "رژیم‌های تک‌خوری رژیم‌های کوتاه مدتی هستند که برای کاهش وزن افراد چاق معمولاً به کار برده می‌شوند."

به گفته این محقق طب، این رژیم‌ها به خودی خود می‌توانند راه‌حلی مناسب برای شروع و خاتمه یک رژیم دیگر باشند و از مزایای این رژیم می‌توان به تخلیه سریع سموم از بدن، شتاب دادن درمان‌های بعدی به سمت اصلاح طبع، استفاده از خواص درمانی مستقل این رژیم‌ها و کم کردن سریع وزن، کمک به پیشرفت اثرات درمانی منضج‌ها و مسهل‌ها، اصلاح PH یا اسیدیته خون و تحلیل یک نوع پرهیز عمومی یا روزه‌داری به بیماران به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی و ناخواسته برخی از خوراکی‌ها اشاره کرد.

رژیم‌های تک‌خوری قدرت دفاع و ایمنی بدن را افزایش می‌دهند

دلیل دیگری که برای تاثیر رژیم‌های تک‌خوری در قدرت دفاع و ایمنی بدن گفته می‌شود این است که فرد خوراکی‌های غیرضروری را از رژیم‌های خود حذف می‌کند و سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود.

ابوالحبیب در این باره توضیح می‌دهد: "معمولاً رژیم‌های تک‌خوری رژیم‌های کوتاه‌مدت 3 تا 14 روزه هستند که در این مدت سموم از بدن خارج می‌شود و از رژیم‌های تک‌خوری می‌توان به رژیم آش آبغوره، رژیم شیر و عسل، رژیم انگور، رژیم بادام خام و عدسی اشاره کرد. به عنوان مثال رژیم آش‌ ‌آبغوره به سرعت اخلاط چهارگانه بدن را پاک‌سازی و مزاج را معتدل می‌کند همچنین مغز استخوان را تحریک و گلبول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند."

به گفته این محقق طب اسلامی مهم‌ترین علت چاقی در طب سنتی تری مزاج و مهم‌ترین علت لاغری خشکی مزاج است:

"توصیه عمومی برای لاغر شدن افراد چاق این است که از مصرف نان گندم پرهیز کنند همچنین روزانه 2 وعده غذا یکی صبح و دیگری عصر مصرف کنند. ورزش منظم در درمان چاقی مفید است و می‌توان همراه با غذاها از مواد غذایی ترش مانند آبلیمو، آبغوره و سرکه استفاده کرد همچنین استرس عامل بروز چاقی و بیش از 70 درصد از چاقی افراد مربوط به استرس است."

او همچنین گفت: زیاد شدن اسید خون موجب بروز چاقی در افراد می‌شود بنابراین استفاده از رژیم‌های تک خوری مانند آبغوره PH خون را اصلاح می‌کند و می‌توان به جای مصرف نان گندم از نان جو استفاده کرد به دلیل اینکه نان جو لاغر کننده است. اگر افراد معده ضعیفی دارند، می‌توانند تعداد وعده‌های غذایی خود را تغییر نداده ولی کیفیت غذای مصرفی را افزایش دهند همچنین پرخوری موجب افزایش چاقی می‌شود.

ابوالحبیب معتقد است: مصرف قند و چربی در بروز چاقی بسیار مؤثر است که با کاهش مصرف آن می‌توان از بروز چاقی پیشگیری کرد؛ برخی از افراد هزینه زیادی را برای لاغر شدن پرداخت می‌کنند ولی پس از لاغر شدن نمی‌توانند آن را به خوبی حفظ کنند بنابراین باید پس از لاغر شدن نیز رژیم غذایی متعادلی را به کار برد.

وی افزود: آرامش اعصاب در لاغر شدن افراد بسیار اهمیت دارد و 50 تا 60 درصد از چاقی افراد مربوط به استرس‌هاست؛ قبل از اقدام به لاغری اگر افراد مبتلا به یبوست باشند، باید یبوست خود را درمان کنند؛ خوردن چای داغ باعث ریفلاکس معده می‌شود بنابراین اشتهای افراد را چند برابر کرده و موجب چاقی می‌شود.

این محقق طب اسلامی ادامه داد: افراد باید سعی کنند روزانه یک ساعت پیاده‌روی داشته باشند و می‌توانند با فرهنگ گیاه‌خواری آشنا شوند ولی در صورت رعایت رژیم گیاه‌خواری نباید بیش از 40 روز این رژیم را رعایت کرد به دلیل اینکه به بدن آسیب می‌رساند.

ابوالحبیب اظهار داشت: استفاده از مصلحات غذایی می‌تواند در لاغر شدن افراد مفید باشد به عنوان مثال ماست دارای طبیعت سرد است که مصرف آن با انیسون و زنیان سردی آن را کاهش می‌دهد همچنین عدس با خرما، نان با سیاه‌دانه، آش جو با عسل، ماهی با زیره و شیر با عسل باید مصرف شود به دلیل اینکه خوردن سردی با گرمی و خوردن گرمی با سردی طبع آن را اصلاح می‌کند.

کد خبر 151485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز