جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

محمود احمدپور داریانی * در صحنه آخر فیلم «خداحافظ رفیق» دختر کوچولویی با یک شاخه گل منتظر استقبال از قطاری است که حامل رزمندگان به سمت جبهه‌هاست.

دخترک هر دفعه با انتخاب یکی از مسافران و تقدیم شاخه گل مزه شهد شهادت را به کام آنان نوید می‌دهد و این قطار واقعیت عملکرد انقلاب اسلامی، سپاه، ارتش و رزمندگان اسلام را در این چند سال اخیر بازگو می‌کند. لکوموتیوران قطار حضرت امام(ره) و هدایتگر همه به سوی نور واحد، حقیقت و معرفت انسانی بودند و در واگن اول یاران اصلی امام(ره) از قبیل شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی و شهدای محراب قرار داشتند. این قطار همیشه در حرکت است و با تغییر لکوموتیو‌ران، به هیچ وجه از حرکت باز نمی‌ماند. این بار در واگن دیگر سرداران، بسیجیان، امیران و سربازانی را سوار کردند که طی 8 سال دفاع مقدس سبب‌ساز موفقیت‌های بسیاری در جبهه‌ها شدند؛ از جمله شهیدان چمران، حسن باقری، صیاد شیرازی، حسین خرازی، همت، احمد کاظمی، زین‌الدین و غیره. و اکنون فرشته مأمور با اهدای گل، یکی از سرداران بی‌ادعا، گمنام، خوشرو و خوش‌خلق و کم‌توقع به نام حسن را انتخاب کرد و او هم با مدتی تأخیر بالاخره به سوی پروردگارش رجوع کرد؛ تو گویی خداوند رحیم هم منتظر او بود. بزرگی می‌فرمود که تا شخص، قلبا و از عمق جان و نفس خود نخواهد، شهید نمی‌شود؛ چرا که در یک عقد و معامله دوسویه باید طرفین معامله راضی باشند. حسن متاع خود را در این 30سال پرورش داد و همچو خالق اثری نفیس و جاویدان، جان و نفس خود را برای ارائه در بازار الهی پروراند. در دوران دفاع مقدس از بعد مدیریت منابع انسانی سرمایه اصلی سپاه، سرمایه‌های انسانی ناب و متنوع و گونه‌ها‌ی گوناگون بود.

بُعد اول: وجود بسیجی‌های فراوان در خدمت سازمان مانند شهید فهمیده و هزاران سرباز مخلص دیگر. بُعد دوم: تربیت فرماند‌هان یگان‌های رزمی عملیاتی مانند شهیدان همت، باکری، احمد کاظمی، خرازی، کاوه و... .
بُعد سوم: تربیت فرماند‌هان یگان‌های تخصصی پشتیبانی مانند شهیدان حسن مقدم، شفیع‌زاده (توپخانه و موشکی)، شوکت‌پور، اثری‌نژاد، آذرپیکان (لجستیک و پشتیبانی)، جولایی، مظفر، رضوی (مهندسی رزمی)، عاصمی‌پور (تخریب)، حجت‌الاسلام میثمی (نمایندگی ولی فقیه در سپاه) دکتر رهنمون (بهداری رزمی) و....
حسن مقدم همواره نقش بی‌بدیل بنیانگذاری را تا لحظه شهادتش ایفا کرد. سردار بی‌نام و نشان بعد از جنگ، همان «حسن‌» آقای دوران سخت جنگ بود. همه را با نام کوچک صدا می‌زد و همه هم عشق و بزرگی و عظمتش را در آوای «حسن‌آقا» می‌یافتند. این مصیبت تلخ را در آستانه ورود به ماه محرم حسینی به مقام معظم رهبری، خانواده این شهید عزیز و مادر مهربانش، همچنین به بازماندگان دیگر شهدای جهاد خودکفایی تسلیت عرض می‌کنم.

*استاد دانشگاه و مشاور شهردار تهران

کد خبر 151425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز