همشهری آنلاین: صدیف رامبد و داریوش پیرنیاکان عصر یکشنبه،29 آبان، در نخستین نشست از دومین دوره مجموعه‌برنامه‌های نقد نغمه به نقدو بررسی ردیف آوازی زنده‌یاد رضوی سروستانی در فرهنگسرای شفق خواهند پرداخت.

ردیف آوازی رضوی سروستانی

سید عباس سجادی شاعر و ترانه‌سرا و مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت:«ما در دوره اول نقد نغمه پانزده نشست نقد و بررسی آثار مختلف موسیقیایی را برگزار کردیم. در این دوره نیز قصد داریم تا پایان سال 6 برنامه دیگر را در جهت الگو‌سازی موسیقی فاخرو نقدو بررسی این گونه موسیقایی برای شهروندان تهرانی برگزار کنیم.»

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه افزود:«اولین جلسه از دوره دوم سلسله برنامه های نقد نغمه قرار است به نقد و بررسی مجموعه ردیف‌های آوازی مرحوم سید نورالدین رضوی سروستانی با نوازندگی و جواب آواز داریوش طلایی، اختصاص یابد که اخیرا به بازار موسیقی عرضه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد:«کارشناسان برنامه را اساتیدی همچون صدیف رامبد که از ردیف‌دانان و‌آوازخوانان مطرح کشورمان و داریوش پیرنیاکان ردیف‌دان و نوازنده تار و سه‌تار تشکیل می‌دهند.»

سجادی با اشاره به فضای نه چندان مساعد برای معرفی آثار شاخص و فاخر موسیقی ایران گفت :«به اعتقاد من در روزگاری که آلودگی‌های صوتی زیاد شده و هر چیزی به عنوان موسیقی به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌بایست به دنبال ارائه موسیقی اصیل وفاخری باشیم و الگوهایی برای تربیت ذائقه شنیداری شهروندان ارائه کنیم. این الگوها می‌بایست از میان آثار موسیقی فاخر ایرانی انتخاب شده تا آثار مفید و مثبتی بر فرهنگ شنیداری ایرانی به وجود بیاید که طبیعی است این اثرات می‌تواند بر رفتارهای شهروندان تهرانی هم اثر بگذارد. از این دروه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این جلسات را با این اهداف برگزار می کند.»

وی در ادامه با اشاره به کمبود جریان نقد سازنده در فضای موسیقی کشور اظهار داشت:«ما در ایران به خصوص در حوزه موسیقی جریانی به اسم نقد منصفانه نداریم، تا به نقد آثار بپردازیم و معایب موسیقی را برطرف کنیم. از این رو بخشی از اهداف این برنامه نیز به سمت و سوی ترویج فرهنگ نقد منصفانه در حوزه موسیقی گرایش پیدا خواهد کرد.»

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران فرهنگسراها را پایگاه مردمی خواند و افزود:«فرهنگسراها به دلیل نقشی که دارند می‌توانند نقش موثری در فرهنگسازی شهروندان ایفاء کنند.به همین دلیل تصمیم گرفتیم آثاری را به عنوان الگوی موسیقی فاخر ایرانی به مردم معرفی کنیم.»

نخستین برنامه این دوره ساعت 18 روز یکشنبه 29 آبان ماه در فرهنگسرای شفق واقع در پارک شفق(خیابان سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی_یوسف آباد سابق)برگزار خواهد شد و حضور برای همه علاقمندان آزاد است.

به گزارش همشهری‌آنلاین مجموعه برنامه‌های نقد نغمه آذرماه 1385 در فرهنگسرای شفق با نقد و بررسی‌ کنسرت گروه کامکارها و با حضور هوشنگ کامکار آغاز شد و تا اسفندماه سال 86 ادامه یافت.

کد خبر 151406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز