همشهری آنلاین: مدیرمرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اعلام اینکه بارش‌ها در کل کشور نسبت به سال گذشته 160 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 300 درصد افزایش داشته گفت: از ابتدای مهرماه تا 22 آبان میزان بارندگی استان تهران نسبت به میانگین بلند مدت 500 درصد افزایش داشته است.


عباس رنجبر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: میزان بارندگی در استان تهران امسال در این مدت معادل 5/144 میلیمتر بوده که این میزان درسال گذشته معادل 43 میلیمتر و میانگین بلند مدت آن برابر 29 میلیمتر بوده است که در نتیجه بارندگی امسال استان تهران ازابتدای مهر تا کنون نسبت به میانگین بلند مدت پنج برابرشده است.

به گفته وی، وضعیت بارش در کل کشور از ابتدای مهر ماه تا کنون معادل 37 میلیمتر، سال گذشته 12 میلیمتر و میانگین بلند مدت برابر 5/22 میلیمتر بوده است. بنابراین بارش‌ها در کل کشور امسال نسبت به سال گذشته 160 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 300 درصد افزایش داشته است.

به گفته رنجبر، در بین استان‌های کشور در این مدت تهران با 500 درصد افزایش نسبت به میانگین بلند مدت بیشترین افزایش و سپس سیستان و بلوچستان با 392 درصد افزایش و همدان با 260 درصد افزایش نسبت به میانگین بلند مدت در رده های بعدی قرار دارند.

مدیرمرکزملی خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: استان‌های خوزستان با 52 درصد کاهش، یزد 46 درصد کاهش، بوشهربا 36 درصد کاهش، ایلام 21 درصد و فارس 15 درصد نسبت به میانگین بلند مدت بیشترین کاهش بارندگی دراین مدت را نسبت به میانگین بلند مدت داشته اند.

از ابتدای مهر ماه تا کنون میزان بارش در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، همدان، مرکزی، سمنان، قم، قزوین، خراسان رضوی، زنجان، بخش‌هایی ازخراسان جنوبی، هرمزگان، اردبیل، مازندران، لرستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، گلستان، گیلان و آذربایجان غربی بین 5/1 تا 5 برابر نرمال بوده است.

میزان بارش در این مدت در استانهای کرمان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بین 4/1 تا 2/1 برابر نرمال بوده است.

رنجبر در ادامه گفت: میزان بارندگی در استان‌های کرمانشاه، چهارمحال ختیاری و اصفهان در این مدت معادل نرمال بوده است.

مدیرمرکزملی خشکسالی سازمان هواشناسی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بارش‌های این هفته در زاگرس جنوبی و هفته آینده در جنوب و جنوب شرق کشور کمبود بارندگی در مثلث خشک کشور را که شامل شمال خوزستان، بخش هایی از ایلام، جنوب شرق خراسان رضوی، جنوب سمنان ، مرکز کرمان تا هرمزگان ، بوشهر، فارس، یزد و چهار محال بختیاری است جبران کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود در انتهای فصل پاییز و اوایل زمستان در بخش‌هایی ازجنوب، جنوب غرب و نواری درغرب کشور میزان بارندگی کمتر از نرمال باشد ولی درسایر نقاط کشور احتمال بارندگی نرمال و بیش از نرمال دور ازانتظار نیست.

 

کد خبر 151262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز