گروه اقتصادی: تشدید حباب قیمت باعث تب کردن بازار ارز و طلا شد و بانک مرکزی رسما به ارز چند نرخی پس از 9 سال از اجرای سیاست یکسان‌سازی‌ نرخ ارز تن داد.

معاون ارزی بانک مرکزی در واکنشی جدید به التهاب در بازار ارز باز هم تقاضای کاذب در بازار را علت اصلی تنش ارزی عنوان کرد اما توضیح نداد که ریشه تشدید تقاضای کاذب برای ارزهای خارجی در بازار داخلی ناشی از چیست؟

سیدکمال سیدعلی اذعان کرد:‌ زمانی که چند بخش اقتصادی در رکود قرار می‌گیرند، بازار سکه و ارز به‌عنوان محفل سرمایه‌گذاری مطرح می‌شوند و احتمال جذب ریال در این بخش‌ها افزایش می‌یابد.

سیدعلی با اشاره به راهکارهای موجود بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تصریح کرد: بانک مرکزی یا باید تمامی نیازهای ارزی موجود را برای کنترل بازار تأمین یا ذخایر ارزی خود را تخلیه کند اما هم‌اکنون بینابین این امر سیاستگذاری می‌کند.

او خاطرنشان کرد: در عین حال که بانک مرکزی بازار ارز را کنترل می‌کند حساسیت و تمرکز خود را بر واردات کشور قرار داده است.
وی درباره برنامه بانک مرکزی برای کاهش اختلاف ارز رسمی و آزاد در بازار گفت: بانک مرکزی تمام سعی خود را می‌کند تا این اختلاف در بازار کاهش یابد از همین‌رو برای تحقق این هدف از هر دو مسیر یعنی کاهش نرخ بازار آزاد و نگاه به اینکه با چه نرخ ارزی سال آینده بودجه نوشته می‌شود، سیاستگذاری‌ها اعمال خواهد شد.

معاون ارزی در پاسخ به این پرسش که در هفته‌های آتی قیمت ارز کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: افزایش یا کاهش قیمت ارز منطقی نیست چراکه هدف بانک مرکزی پیشبرد اقتصاد است.

عامل تداوم التهاب در بازار ارز و طلا؛ بانک مرکزی یا سوداگران؟

آیا تقاضای کاذب علت التهاب در بازار ارز و طلاست یا معلول سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی؟ هرچند مقامات ارشد بانک مرکزی شکاف قیمت در بازارهای نقد‌شونده و سوداگرایانه ارز و طلا را ناشی از تقاضای کاذب عنوان می‌کنند اما کارشناسان معتقدند که وضعیت ایجادشده ناشی از سیاست‌های دستوری شورای پول و اعتبار مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ سود سپرده‌های بانکی (پایین‌تر از نرخ تورم) و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه دولت است.

شنبه در بازار آزاد ارز ایران هر دلار آمریکا 1336 تومان فروخته شد درحالی‌که نرخ مرجع بانک مرکزی برای هر دلار 1084 و هر دلار مسافرتی 1189 تومان تعیین شده بود.

کد خبر 150995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز