مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزا که اشک چهره رنگ‌پریده‌اش را پوشانده بود، به دکتر گفت: "باز هم دختر است. دکتر نمی‌‌توانم نگهش دارم، همین الان سه دختر دارم."

Albania

این زن 28 ساله ریزنقش که موی‌هایش از هم اکنون خاکستری شده است، چهار ماهه حامله است- یعنی فراتر از حد قانونی سقط جنین- اما می‌گوید حاضر است جانش را به خاطر بیندازد تا جنینش متولد نشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این صحنه‌ای بیش از حد در آلبانی امروز است که شورای اروپا، ناظر حقوق بشر و دموکراسی در این اتحادیه 47 کشوری، هشدار می‌دهد سقط جنین بر مبنای جنسیت باعث شده است نسبت پسران متولد شده به دختران متولد شده به 112 به 100 برسد- یعنی بسیار بیشتر از نسبت جنسی استاندارد 104 تا 106 نوزاد پسر به ازای هر 100 نوزاد دختر.

سقط جنین انتخابی - و پیش از آن دخترکشی- به عنوان عامل نسبت‌های جنسی به هم ریخته در برخی از کشورهای آسیایی که سنت در آنها پسر را به دختر ترجیح می‌دهد، ذکر شده است.

آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که چین، هند و ویتنام بیشترین عدم تعادل جنسیتی را دارند، اما شورای اروپا هشدار می‌دهد که این روال تا اروپا نیز گسترش یافته و به رواج آن کشورهای آلبانی، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان اشاره کرده است.

یک گزارش "برنامه توسعه سازمان ملل" (UNDP) در سال 2005 اعلام می‌گوید: "خانواده‌های آلبانیایی به طور سنتی به دو دلیل عمده پسرها را بر دخترها ترجیج می‌دهند: وراثت نام خانوادگی و چشم‌انداز بدل شدن پسرها به نان‌آوران خانواده."

آفریدیتا اونوزی، انسان‌شناس برجسته آلبانیایی، می‌گوید: "این ذهنیت هنوز در این کشور باقی مانده است. در برخی از نقاط این کشور دخترها را گاهی سربار به حساب می‌آورند."

همچنین به دنیا آوردن دختر برای زنانی مانند روزا کابوسی شخصی است.

این زن جوان می‌گوید: "آخرین بار نزدیک بود شوهرم مرا بکشد؛ وقتی شوهرم فهمید که بچه‌ام پسر نیست، کتکم زد، مادر شوهرم هم همینطور."

شوهر روزا هنگامی که فهمید او بار دیگر با دختری باردار است، به شدت خشمگین شد و تهدید کرد او و دخترها را از خانه‌اش بیرون خواهد انداخت. شوهر به سر دکتر فریاد کشید: "مطمئنی؟ خانواده ما همه پسرزا هستند."

آلبانی در آستانه سقوط رژیم کمونیستی در دهه 1990 سقط جنین را قانونی کرد. سقط جنین تا هفته 12 بارداری مجاز است. پس از هفته دوازهم، سقط "درمانی" در صورتی که سه دکتر متفاوت مورد را ارزیابی کرده و مجوز داده باشند، قابل انجام است.

فعالان محلی حقوق بشر می‌گویند با وجودی که انتخاب جنسیت به عنوان دلیلی برای سقط جنین به وضوح ممنوع شده است، محدودیت خاصی برای زیر پاگذاشتن این قانون وجود ندارد. به گفته منابع دیگر در دسترس قرار گرفتن سونوگرافی‌های تعیین‌کننده جنسیت جنین از سال 2002 به بعد در این کشور باعث استفاده مکرر از آن برای انتخاب جنسیت کودکان شده است.

سونوگرافی که تنها 15 یورو (20 دلار) خرج برمی‌دارد، بوسیله اغلب خانواده‌ها قابل انجام است. و سقط جنین که حدود 150 یورو در یک کلینیک خصوصی هزینه دارد، بسیار ارزان‌تر از روند لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای جدا کردن اسپرم‌ها برای تضمین به دنیا آمدن نوزاد پسر است که هزاران یورو خرج دارد.

ماه گذشته "مجمع پارلمانی شورای اروپا" (PACE) قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که می‌گوید انتخاب جنسیت جنین در آلبانی به "ابعاد نگران‌کننده‌ای" رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که چنین عدم تعادل‌های جنسیتی نه تنها بر الگوهای ازدواج و باروری اثر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به ناآرامی در میان مردان جوانی که قادر به یافتن همسر نیستند، منتهی شود.

شورای اروپا از اعضایش مانند آلبانی و نیز کشورهای کمونیستی سابق ارمنستان، آذربایجان و گرجستان خواسته است، تا به بررسی دلایل زمینه‌ساز این نسبت‌های جنسیتی به هم ریخته بپردازند و میزان تولد نوزادان را زیر نظر بگیرند تا داده‌های قابل اعتماد در این باره جمع آور شود.

در مقابل تیرانا آمار شورای اروپا را رد می‌کند. این کشور که امیدوار است که نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا شود، می‌گوید میانگین داده‌ها برای سال‌های 1998 تا 2010 نشان می‌دهد که که به ازای هر 100 پسر، 99.99 دختر در این کشور به دنیا آمده‌اند- که در حد هنجارهای زیست‌شناختی است.

کد خبر 150884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز