چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها : اواخر هفته گذشته خبرهای کاهش دما در بسیاری از نقاط کشور روی سایت‌های هواشناسی معتبر قرار گرفت؛ به‌نحوی که برخی از سایت‌ها از احتمال کاهش 18درجه‌ای هوا از روز دوشنبه خبر می‌دادند.

بارش برف

این پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی درست از آب درآمد و بسیاری از نقاط کشور، در قسمت‌های شمال‌غرب، غرب، شمال و مرکز سفیدپوش شدند. با اینکه از اوایل آبان‌ماه کاهش دما در سراسر کشور رخ داده بود و خیلی‌ها نخستین برف را در وسط پاییز مشاهده کردند اما بازهم خیلی‌ها در این میان غافلگیر شدند و بارش‌های جوی آنها را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد.در میان استان‌های کشور، اردبیل از لحاظ برودت هوا و میزان بارش برف در صدر قرار دارد. ارتفاع برف که بارش آن در برخی از مناطق اردبیل از شب یکشنبه آغاز شده به بیشتر از 30 سانتی‌متر رسید. کولاک برف در شهرستان نمین موجب بسته‌شدن جاده‌های روستاهای عنبران علیا، میناآباد، آبیبگلو و بخش‌های ویلکیج شد.

در همسایگی این استان، یعنی استان آذربایجان‌شرقی نیز دما در بسیاری از مناطق به یک‌درجه زیر صفر رسید و بیشترین بارش در این استان در ایستگاه عجبشیر به میزان 14/2 میلی‌متر ثبت شد. به‌همین خاطر بیشتر مدارس این‌دو استان روز گذشته تعطیل شدند.در استان قم نیز بارش برف آغاز شد و به گفته کارشناسان، بارش برف در آبان‌ماه طی 20سال گذشته بی‌سابقه بوده است. البته شروع زودهنگام فصل سرما موجب نگرانی و غافلگیر شدن باغداران انار در قم شده است. طی 3روز گذشته بیشترین میزان بارش باران در بندرانزلی با 161‌میلی‌متر و بارش برف در روستای تاریخی ماسوله با 27‌سانتی‌متر و ارتفاعات داماش با 60 سانتی‌متر بوده است.

وضعیت راه‌ها و توصیه‌های پلیس راه

روز گذشته رئیس پلیس راه گیلان از مسدود شدن محور پونل به خلخال به‌ویژه گردنه الماس و اختلال در عبور و مرور گردنه حیران (مسیر آستارا- اردبیل) و محور دیلمان به سیاهکل خبر داد. همچنین مسئول روابط عمومی اداره کل راه‌وترابری استان زنجان نیز عبور و مرور در گردنه‌هایی مانند پاپایی، سرملی، سعیدآباد، قلی‌کندی، چایرلو، خانچایی، چفتان و... در این استان را کند توصیف کرد. در ضمن فرمانده پلیس‌راه مازندران از مسدود شدن جاده چالوس کرج حد فاصل شهرستان چالوس تا مرزن‌آباد از ساعت ۱۴روز گذشته به‌علت ریزش سنگ‌های چند تنی و سیلاب خبر داد و گفت: خودروهایی که قصد تردد از مسیر کرج به چالوس را دارند از مرزن‌آباد به سمت کلاردشت هدایت می‌شوند و خودروهایی که از مسیر چالوس به سمت کرج تردد می‌کنند از مسیر کلاردشت و عباس‌آباد یا از طریق جاده هراز باید حرکت کنند. سرهنگ جعفر محمدنژاد ادامه داد: در حال حاضر محورهای کندوان به سمت چالوس، هراز به سمت بابل، فیروزکوه به سمت قائمشهر و سمنان به کیاسر باز است و تردد وسائط نقلیه سبک و سنگین در این محورها جریان دارد. گفتنی است وی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان طی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته خبر داد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز گفت: تمامی محورهای ارتباطی استان برفی و تردد در گردنه‌ها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رئیس اداره راه‌و‌ترابری شهرستان پاوه‌ نیز گفت: بارش برف موجب مسدود شدن محور ارتباطی پاوه- مریوان شده و این محور به علت وجود مه غلیظ و خطر سقوط بهمن تا اطلاع ثانوی مسدود است. وی گفت: ارتفاع برف در گردنه تته به بیش از 30سانتی‌متر رسیده است. علاوه بر این، سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس‌راه از بارش باران در محورهای گلستان، یزد، هرمزگان و قزوین و لغزندگی سطح جاده خبر داد. وی همچنین تأکید کرد که تردد خودروهای سنگین از محور اسالم به خلخال ممنوع بوده و تردد خودروهای سبک با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است اما آنچه اهمیتش از این اطلاعیه‌ها کمتر نبود توصیه‌های پلیس‌ راه بود که بازهم طبق همیشه با بی‌‌توجهی برخی از راننده‌ها نسبت به آن همراه شد.

بی‌توجهی‌های برخی نسبت به اهمیت اطلاع از وضعیت راه‌ها پیش از سفر و از آن مهم‌تر تجهیز خودرو به وسایل موردنیاز از جمله زنجیرچرخ نه‌تنها باعث کندی تردد در برخی محورها شد بلکه عملیات بازگشایی و برف‌روبی را با مشکل مواجه کرد؛ به‌طور نمونه رئیس اداره راه و ترابری محور هراز در حالی از کندی حرکت خودروها در این محور به‌خاطر بارش برف خبر داد که بی‌احتیاطی رانندگان نیز نقش پررنگی در این مسئله داشت. به گفته علی نوری‌پور، بخش مهمی از این ترافیک به‌دلیل نداشتن زنجیر چرخ توسط رانندگان بود. وی با انتقاد از اینکه بارها به رانندگان توصیه کرده‌ایم که وسایل و تجهیزات زمستانی را به‌همراه داشته باشند، افزود: برخی از رانندگان نیز به‌دلیل ناآشنا بودن به مسیر و نداشتن تجهیزات در وسط جاده توقف کرده و حرکت نمی‌کردند.

استان فارس، بی‌نصیب از بارش با وجود اینکه در آبان‌ماه بسیاری از استان‌های کشور از نعمت بارش بهره‌مند شدند اما همچنان در استان فارس خبر از جدی شدن بارش‌ها نیست. خبرنگار همشهری در فارس از بارش مختصری طی روزهای اوایل هفته خبر داد و گفت: روز گذشته با اینکه بسیاری از نقاط مرکزی و غربی کشور شاهد بارش برف بودند و شهروندان اصفهانی به‌خاطر بارش باران و جاری شدن آب در زاینده‌رود جشن گرفتند اما در شیراز از باران هیچ خبری نیست. بنابراین نگرانی‌های مردم این استان و برخی از شهرستان‌های استان یزد به‌خاطر خشکسالی پابرجاست و آنها باید منتظر روزهای آینده باشند. این در حالی است که حتی در مناطق شرقی کشور باران بارید. به گفته اداره‌کل هواشناسی خراسان‌جنوبی، میزان بارش باران در استان 3/2 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته8/0میلی‌متر و نسبت به مدت مشابه نرمال 3/3میلی‌متر افزایش داشته است.

کد خبر 150700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز