همشهری‌آنلاین: رییس اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارندگی های اخیر به اندازه‌ای نبوده است که تاثیری در بالا آمدن آب دریاچه ارومیه داشته باشد.

دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، حسین عباس‌نژاد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 48 میلیمتر بارندگی در استان رخ داده که برابر با حدود چهار تا پنج سانتیمتر بارش بوده که تاثیری در بالا آمدن آب دریاچه ارومیه نداشته است.

این در حالی است که محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه بدنبال بارش‌های اخیر در این حوضه آبریز خبر داده و گفته بود: در حالی که در دو سال اخیر ، همواره سطح آب دریاچه ارومیه در مهرماه پایین می‌آمد اما با بارش‌های اخیر این اتفاق در سال جاری نیفتاده است.

عباس‌نژاد در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه اظهار داشت: طرح‌های نجات این دریاچه که شامل انتقال آب حوضه به حوضه، اصلاح سیستم آبیاری و اصلاح کشت است در سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در حال اجرا است.

رییس اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شاهد حیات دوباره دریاچه ارومیه باشیم.

دریاچه ارومیه که تا همین چند سال اخیر به نگین فیروزه‌ای ایران معروف بود، مدتی است که دچار ناخوشی شده و حال و روز خوبی ندارد.

تقریبا دو سوم دریاچه به طور کامل خشک و به کویری شور و بی‌حاصل تبدیل شده است و اندک آب باقی مانده در وسط دریاچه هم، به حدی اندک است که عمق دریاچه را تا حد برکه ای کوچک کاهش داده است.

از سوی دیگر کارشناسان نیز نگران وضعیت حیات وحش از قبیل آهو، کل و بز موجود در جزایر این دریاچه هستند که زیستگاهشان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است.

more  چهل سال دیگر حیات وحش را تنها در باغ‌وحش می‌بینید

کد خبر 150574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز