دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، تهران را فقیرترین شهر کشور به لحاظ سرانه کتابخانه‌های عمومی دانست و با این حال از ایجاد تحولی جدی برای احداث کتابخانه‌های عمومی در سال 86 خبر داد.

رسول خادم در یک نشست خبری با بیان اینکه هر کتابخانه استاندارد، باید دست‌‌کم دارای 350 متر مربع فضا و 2 هزار و پانصد جلد کتاب باشد افزود: مجموعا در تهران 313 کتابخانه وجود دارد که 186 کتابخانه واجد شرایط و از این تعداد تنها 95 کتابخانه استاندارد است. وی با اعلام این که 71 کتابخانه عمومی متعلق به شهرداری تهران است، گفت: در تهران برای هر 40 هزار نفر یک کتابخانه عمومی موجود است؛ در حالیکه طبق استانداردها باید برای هر 12 تا 15 هزار نفر یک کتابخانه داشته باشیم.

خادم با بیان اینکه شورا یاری‌های محلات تهران ضمن  اعلام مشکلات  موجود محلات ، کمبود کتابخانه‌‏های عمومی را به عنوان چهارمین مشکل تهرانی‌‏ها عنوان کرده اند گفت:  زمین برای احداث کتابخانه‌‏های عمومی توسط‌  شهرداری‌‏های مناطق 22 گانه شناسایی می شود و شهرداری‌‏های مناطق با رویکرد کلی در محلات، زمین‌‏هایی حداقل به مساحت 200 متر را شناسایی و به معاونت اجتماعی برای ساخت کتابخانه معرفی خواهند کرد.

خادم همچنین گفت: سال گذشته، حدود 3 میلیارد تومان اعتبار به توسعه کتابخانه‌‏های عمومی اختصاص یافت  و سال 86 نیز اعتبار قابل توجهی برای احداث کتابخانه‌‏های عمومی تخصیص و احداث کتابخانه ها در سال آینده با سرعت بیشتر دنبال خواهد شد و شاهد تحول جدی در این زمینه خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر در خصوص کتابخانه‌های عمومی گفت: این مصوبه با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص حداقل نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها برای اداره کتابخانه‌های عمومی، تصویب و بر اساس آن،  شهرداری تهران موظف شده است با توجه به تعداد قابل توجه کتابخانه‌های تحت مدیریت خود فضاهای مناسبی را در محلات و مناطق شهر برای احداث کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، همچنین از ارائه تسهیلات تشویقی به خیرین کتابخانه‌ساز خبر داد و گفت: عوارض ساخت‌وساز از خیرین کتابخانه‌ساز تنها معادل نیم درصد ماخذ فعلی دریافت و کتابخانه به نام خیرین ثبت می‌شود.

کد خبر 15051

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز