همشهری آنلاین: رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی گفت: هم اکنون دانشگاه تهران در میان 500 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی شانگهای و دانشگاه صنعتی شریف در بین 400 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر مهراد در همایش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دانشگاه اصفهان ادامه داد: روند اخیر جهانی شدن رقابتی غیر متعارف را در زمینه های مختلف به کشورهای جهان تحمیل کرده است که عملکرد دانشگاه‌ها نیز از این مقوله مستثنی نیست. علت اتخاذ چنین رویکردی آن است که دولت ها همواره می کوشند تا مزیت های فراوانی را در ابعاد اقتصادی نصیب کشورهای خود کنند و برای افزایش رشد اقتصادی بر قابلیت‌های کشور در زمینه های علوم و فناوری سرمایه گذاری می کنند.

به گفته رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی، هرچند رتبه بندی دانشگاه ها از سوی بسیاری از افراد و موسسات مورد انتقاد قرار گرفته است اما مفاهیم و استانداردهای مورد استفاده در این گونه رتبه بندی ها می تواند نمادی از کیفیت و استانداردهای بالا در حیطه های مختلف باشد بنابراین انجام این گونه رتبه بندی ها نشان دهنده شهرت خوب و سطح بالای تحقیقات در آن دانشگاه است.

وضعیت دو دانشگاه تهران در رتبه بندی های بین المللی

مهراد اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه تهران در میان 500 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی شانگهای و دانشگاه صنعتی شریف در بین 400 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت بر اساس سیاست های مقرر کیفیت بخشیدن به آموزش تحقیقات در دانشگاه‌ها و شناسایی دانشگاه‌های برتر بر اساس معیارهای مورد قبول در سطح ملی و منطقه ای را جز برنامه های خود قرار داده اند.

مهمترین اقدامات علمی کشور

مهراد در ادامه بر دو کار عظیم علمی در ایران تاکید کرد و گفت: تاسیس پایگاه استنادی جهان اسلام ISC با همکاری آیسسکو، تصویب وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در سال 1387، تدوین شاخص‌ها و معیارهای رتبه بندی OIC در تهران در سال 1386، اصلاح و تجدید نظر در این شاخص‌ها و تصویب در نشست فوق العاده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در عربستان در مهر ماه 1390 از کارهای عظیم علمی کشور هستند.

وضعیت رشد علمی در خاورمیانه

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه افزود: مستندات علمی حاکی از این امر است که رشد علمی در خاورمیانه تقریباً چهار برابر سریع تر از سطح جهانی است و در میان کشورهای خاورمیانه ایران و ترکیه نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. همچنین نرخ رشد ایران و ترکیه به ترتیب 11 و 5/5 برابر سریع تر از نرخ رشد تولیدات علمی سایر کشورهای منطقه است.

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی شرایط علمی و تولیدات علم در ایران دگرگون شده است و ایران رشد سریعی را در تولید علم تجربه می کند بطوریکه برون داد علمی جهان در سال 1990 تا 2009 حدود 34 درصد رشد داشته است و این رشد در ایران 84 درصد بوده است.

 اولین همایش ISC پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با حضور جعفر مهراد  رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی، هیئت رئیسه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان در این دانشگاه برگزار شد.

کد خبر 150456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز