همشهری آنلاین - شهره فرجی: از آن‌جا که سبزی‌جات دارای خواص فراوانی به خصوص برای کودکان هستند در این‌جا چند راهکار را به شما معرفی می‌کنیم تا کودک شما به خوردن این گروه غذایی تمایل بیشتری نشان دهد.

بچه‌ها را در تهیه غذا شرکت دهید

 

بچه‌ها را به فروشگاه مورد نظر برده و به آن‌ها اجازه دهید تا سبزی‌جات را خودشان انتخاب کنند. آن‌ها را در امور شستشوی سبزی‌جات، پوست کندن آن‌ها و همچنین در انتخاب روش پخت مشارکت دهید. بگذارید آن‌ها سبزی‌جات را لمس کرده و بو کنند. با انجام این کارها خواهید دید که چطور آن‌ها نسبت به غذایی که خود در تهیه آن مشارکت داشته و احساس مالکیت در آن می‌کنند را با میل و علاقه می‌خورند.

از سبزی‌جات سرگرمی بسازید

اگر سبزی‌جات را به اشکال متفاوت در‌آورده و با آن‌ها سرگرمی ایجاد کنید خواهید دید که چگونه بچه‌ها نسبت به خوردن آن‌ها تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند و مسیر غذا از بشقاب به دهان چقدر راحت‌تر طی می‌شود.

کودکان را مجبور به خوردن سبزی‌جات نکنید

هیچوقت سعی نکنید کودک خود را مجبور کرده تا غذایش را تا انتها بخورد. متخصصان می‌گویند اگر کودک را مجبور به خوردن غذایی کنید منجر به ممانعت وی از خوردن به آن غذا می‌شود و این مورد نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز صدق می‌کند.

در کنار یک سبزی آشنا، یک سبزی جدید به کودک بدهید.

هیچوقت سعی نکنید بشقاب کودک را از سبزی‌جاتی پر کنید که برای وی ناآشناست و یا آن‌ها را دوست ندارد. هر دفعه یک سبزی ناآشنا را در کنار یک سبزی آشنا به کودک بدهید. با این کار، کودک، هم شانس امتحان کردن سبزی جدید را دارد و هم اگر آن را دوست نداشت مطمئن هستید که چیزی برای خوردن دارد که گرسنه نماند.

تسلیم نشوید

اگر چند بار سعی کرده‌اید به کودک خود سبزی‌جات مختلف از جمله هویج یا اسفناج بدهید ولی هر بار با صورت درهم کشیده وی مواجه شده‌اید، تسلیم نشوید. کودکان با افزایش سن، ذائقه‌شان نیز تغییر می‌کند. آن‌ها قبل از این که از غذایی خوششان بیاید باید چندین مرتبه آن‌ را امتحان کنند.

به کودکان خود برچسب "ایراد‌گیر" نگذارید چرا که با انجام این کار آن‌ها با همین عنوان به زندگی خود ادامه می‌دهند شما بهتر است به جای این کار دوباره و دوباره سعی کنید به روش‌های مناسبی به آن‌ها غذا را ارائه کنید، مطمئن باشید دیر یا زود آن‌‌ها تسلیم می‌شوند.


سبزی‌جات را به صورت بستنی چوبی و یا اسموتی درآورید

سیب‌مینی و هویج را به صورت پوره درآورده آن‌ها را با مقداری ماست و آب پرتقال مخلوط کرده و در انتهای آن‌ها چوب بستنی فرو کرده و درون فریزر قرار دهید. مخلوط میوه و سبزی‌جات را درون اسموتی‌ها نیز می‌توانید امتحان کنید.

سبزی‌جات را سرخ کنید

گاهی اوقات کودکان سبزی‌جات را به خاطر اینکه بد پخته شده و یا له شده دوست ندارند. در این صورت، سبزی‌جات سرخ کرده را امتحان کنید. تجربه نشان داده بسیاری از کودکان از سبزی‌جات سرخ کرده به خاطر این که روی آن‌ها ترد شده و درونشان پخته می‌شوند استقبال خوبی می‌کنند. سعی کنید سبزی‌جات را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و قبل از سرخ کردن مقداری پنیر پارمسان نیز روی آن‌ها بریزید.

به کودک سبزی‌جات را با سس بدهید

هیچوقت سعی نکنید سبزی‌جات را درون سس‌های مایونز و یا خامه‌ای فرو کنید. استفاده از سس‌های سالم مانند سس‌هایی که با انواع ماست تهیه می‌شوند گزینه‌های مناسبی هستند.
کودکان عمل فرو بردن سبزی‌جات مانند هویج درون سس را دوست دارند.

سبزی‌جات را در دسترس کودک قرار دهید

زمانی که کودک شما گرسنه است اگر سبزی‌جات در دسترس وی باشد تمایل بیشتری به خوردن آن خواهد داشت. سعی کنید سبزی‌جات را تا حد ممکن در دسترس قرار دهید. بهتر است آن‌ها را در ردیف جلویی یخچال قرار داده تا هر وقت کودک در یخچال را باز کرد و به دنبال غذا بود آن‌ها را ببیند.

برای کودکان الگوی خوبی باشید

اگر خودتان کلم بروکلی نمی‌خورید معمولا متقاعد کردن کودک شما به خوردن این سبزی کار سختی است. اگر شما سبزی‌جات را با میل کامل بخورید مطمئن باشید کودکان نیز آن‌ها را با میل کامل می‌خورند. اگر شما سبزی‌خور خوبی نیستید این کار را به فرد دیگری مانند پدر یا مادربزرگ بسپارید چرا که گاهی اوقات کودکان از دیگران بهتر از پدر یا مادر خود حرف شنوی دارند.

www.webmd.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸