جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

حسین چاغری رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانسازان ایران گفت: 4هزار لابراتوار غیرمجاز دندانسازی در کشور فعالیت دارند. وی در آخرین روز کنگره بیستم جامعه دندانسازان ایران ضمن اشاره به این موضوع به همشهری گفت: ‌

تعداد لابراتوارهای مجاز فقط هزار تاست، به عبارت بهتر فقط 25 درصد فعالان این عرصه دارای مجوز هستند و همین مسئله باعث شده که حدود 75 درصد از پروتز‌های دندانی توسط همین لابراتوارهای غیرمجاز ساخته ‌شود که مشکلات عدیده‌ای را برای استفاده‌کنندگان به‌وجود می‌آورد.وی افزود: چون این مکان‌ها به دور از نظارت هستند در شرایط استانداردی کار نمی‌کنند و به خاطر کاهش هزینه، از موادی که دارای کیفیت خوبی نیست استفاده می‌کنند در نتیجه پروتز ساخته شده از کیفیت خوبی برخوردار نیست و نمی‌تواند انتظارات بیمار را برآورده کند. یک پروتز خوب و باکیفیت باید غذا خوردن را تسهیل کند، در نحوه تکلم و صحبت کردن فرد خللی وارد نکند، زیبایی صورت را حفظ کند و نسوج و دندان‌های باقیمانده را نیز حفظ کند و به آنها آسیبی نرساند‌درحالی‌که در مراکز غیرمجاز به‌دلیل اینکه افراد مشغول به کار در آن محل‌ها کارشناس نیستند و به خاطر صرف هزینه کم از مواد بی‌کیفیت یا دارای کیفیت پایین برای ساخت پروتز استفاده می‌کنند، پروتز‌های مذکور ایده آل نیستند و پیوسته برای شخص استفاده‌کننده ایجاد مشکل می‌کنند و گاه نیز باعث ایجاد عفونت‌هایی در دهان می‌شوند. بنابراین شخص ناچار به تحمل سختی‌های زیادی می‌شود و گاهی بافت‌های دهانی و دندان‌های سالمش نیز آسیب می‌بیند.

حسین چاغری معتقد است مردم باید توقعشان را از دندانپزشکان بالا ببرند و از آنها کار با کیفیت بخواهند؛ هر چند در حال حاضر هزینه زیاد پروتز‌ها مردم را به سمت دندانپزشکانی سوق می‌دهد که با این مراکز همکاری دارند. به گفته رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانسازان، مردم بسیاری از مشکلات به‌وجود آمده از این پروتز‌ها را عادی تلقی می‌کنند‌ و حتی مراجعی مانند نظام پزشکی به شکایاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، رسیدگی نمی‌کنند.ساماندهی لابراتوارهای فاقد مدرک از سوی اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با همکاری جامعه دندانسازان ایران از ‌مباحث جدی بیستمین کنگره جامعه دندانسازان بود که دیروز به کار خود پایان داد.


طاهره ساعدی

کد خبر 149636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز