همشهری آنلاین: معاون ارزی بانک مرکزی از مقاومت برخی سودجویان برای کاهش اختلاف قیمت نرخ دلار در بازار آزاد و دولتی خبر داد و گفت: مسافران در عرض 10 تا 15 دقیقه می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در شعب 3 بانک در فرودگاه دریافت کنند.

به گزارش مهر، سید کمال سیدعلی در یک نشست خبری در بانک مرکزی در مورد ادامه اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و دولتی با توجه به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز توسط بانک مرکزی گفت: تمام افرادی که از اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و اصلی منتفع می‌شوند، همواره می‌خواهند که این اختلاف وجود داشته باشد.

 معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به مقاومت‌هایی که از سوی این افراد برای کاهش اختلاف قیمت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بانک مرکزی مقررات خود را برای افرادی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند و قیمت این ارز تقریبا 180 تا 200 تومان با قیمت ارز در بازار آزاد تفاوت دارد، مستحکم کرده است.

 وی با بیان اینکه واردکنندگان کالا به میزان نیاز واردات، ارز دریافت می‌کنند، افزود: بر این اساس در مقررات جدید ارزی، سرزمین اصلی محور کار قرار گرفت.

 سیدعلی گفت: ارائه پروانه سبز گمرکی به این معنا است که واردکننده به میزانی که ارز درافت کرده، کالا وارد کشور کرده است، بنابراین پروانه سبزگمرکی ملاک قرار می‌گیرد.

 معاون ارزی بانک مرکزی عنوان کرد: بر اساس آمارها در 4 ماه پیش حدود 80 درصد ارز بدون پروانه گمرکی فروخته می‌شد، اما طبق آمارهای هفته گذشته 80 درصد ارز با پروانه در سیستم بانکی تقاضا می‌شود، لذا  مبالغ ارز مناطق آزاد کاهش یافته و به سرزمین اصلی افزوده شده است.

 سید علی اختصاص خطوط ریفاینانس، بهادادن به سرزمین اصلی و تامین ارز تجار و بازرگانان را از دیگر اقدامات در این زمینه اعلام کرد.

 این مقام مسئول در بانک مرکزی از تامین ارز مورد نیاز تجار در شبکه بانکی برای عدم مراجعه به بازار خبرداد و گفت: 85 درصد ارز مورد نیاز واردات کالا، خدمات و مسافر در سیستم بانکی انجام می‌شود.

 وی اظهارداشت: وقتی فاصله نرخ دلار در بازار اصلی و فرعی زیاد می‌شود، یک خانوار مثلا 3 نفره می‌توانند گذرنامه دریافت نموده، ارز را دریافت کرده و بلیط خود را پس دهند و جعل اسناد کنند، بنابراین این خانوار حدود 600 هزار تومان از این قضیه منتفع می‌شوند و یا اینکه آزانس‌های مسافی این کار را برای آنها انجام می‌دهند.

 سید علی با اشاره به اینکه بیش از 600 شعبه بانکی ارز مورد نیاز را می‌فروشند، افزود: اما تقاضاهای واهی در شعب وجود دارد، این در حالی است که مسافران در عرض 10 تا 15 دقیقه می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در شعب 3 بانک در فرودگاه دریافت کنند.

 وی در پاسخ به در خصوص اینکه  مردم نگرانی دارند که ارز مورد نیاز خود را در هنگام پرواز از طریق فرودگاه نتوانند تامین کنند؟ گفت: مردم از طریق تلفن و یا مراجعه می‌توانند مشاهده کنند که به راحتی ارز مورد نیاز خود را در فرودگاه دریافت می‌کنند.

کد خبر 149523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز