مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالعزیز فرمان‌فرماییان در سال ۱۲۹۹ به دنیا آمد. او از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید و سهم بسیار مهم و بزرگی در معماری معاصر ایران دارد.

عبدالعزیز فرمانفرماییان

وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه ۱۹۳۰ فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت.

در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه‌های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد.

وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیحون و قیاهی در یکی از آتلیه‌های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.

From flow the function روش کار و طراحی این معمار بزرگ بود.

استادیوم ورزشی، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برجهای سامان، برجهای ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما از جمله آثار این هنرمند معمار به شمار می‌روند.

دفتر فرمان‌فرماییان علاوه بر طراحی معماری در طراحی شهری و شهرسازی نیز وارد فعالیت شد؛ از جمله در سالهای ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۴ کلیه کارهای غیرصنعتی کنسرسیوم نفت شامل شهرسازی، مدرسه‌سازی و خانه‌سازی و ساخت دفاتر اداری در مناطق نفت خیز را به عهده داشت و شهرسازی و خانه‌سازی مجموعه شرکت مس سرچشمه کرمان، شرکت خانه در کرج، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران را انجام داد.

اما شناخته‌شده ترین فعالیت شهرسازی او تهیه نقشه جامع شهر تهران با همکاری ویکتور گروئن است.

عبدالعزیز فرمانفرماییان معمار معاصر، استاد دانشگاه تهران و از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید در ایران ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۲ بر اثر بیماری طولانی‌مدت در شهر "پالما د مایورکا" درگذشت و در آرامگاه "مون‌پارناس" پاریس به خاک سپرده شد.

آخرین بروزرسانی  Jul 3, 2023 - دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 149425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز