مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: برخلاف ادعاهای برخی رسانه‌ها درخصوص بحرانی بودن وضعیت گوزن زرد جزیره اشک دریاچه ارومیه، تلفات این‌گونه، غیرطبیعی و بحرانی نیست.


حسن عباس‌نژاد در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها از طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: سال‌های گذشته آبرسانی به‌صورت دستی انجام می‌شد اما امسال با تصویب طرح آبرسانی به جزایر دریاچه ارومیه، با لوله‌ای به طول 19‌کیلومتر، آب را به جزایر انتقال خواهیم داد. به گفته عباس‌نژاد، این طرح با اعتباری بالغ‌بر 750‌میلیون تومان اجرا خواهد شد و سال آینده به اتمام خواهد رسید. وی همچنین به مشکل کم آبی در جزیره اشک دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: بیش از 3هزار کیلومتر مربع از بستر دریاچه ارومیه به شوره‌زار تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین به بارش‌های اخیر استان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی‌های صورت‌گرفته، در حال حاضر جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه از وضعیت پوشش گیاهی مناسبی برخوردار هستند.
عباس‌نژاد، تعداد گوزن زرد در جزیره اشک را 321 رأس عنوان کرد و افزود: 2سال پیش 70‌رأس گوزن زرد را به ایستگاه‌های دیگر انتقال دادیم و امسال نیز 10 رأس دیگر را به چهارمحال‌وبختیاری منتقل خواهیم کرد. وی با اشاره به‌ وجود نداشتن گونه مهاجم گوزن زرد و قوچ و میش در جزیره کبودان، اظهار داشت: در جزیره اشک دریاچه ارومیه، شرایط زیست جانوران گوناگون کاملا طبیعی بوده و هیچ مورد مشکوکی هم مشاهده نشده است.

عباس‌نژاد با انتقاد از برخی رسانه‌ها مبنی بر اطلاع‌رسانی‌های نادرست از وضعیت جزایر دریاچه ارومیه، بیان کرد: برخلاف گفته‌های رسانه‌ها، تلفات در بین گوزن‌های جزیره اشک، بحرانی و غیرطبیعی نیست. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی ادامه داد: از 321‌رأس گوزن تنها 8 رأس مرده‌اند که تلفات آنها عمدتا ناشی از کهولت سن، مارگزیدگی، نزاع در جفت‌یابی و حادثه طبیعی بوده است.

عباس‌نژاد همچنین از احیای تمام تالاب‌های دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد: تالاب یادگارلو بعد از 20‌سال آبگیری شده و تالاب قوپی باباعلی نیز تا پایان سال‌جاری آبگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی همچنین در این جلسه از نصب نخستین سامانه پایش آنلاین رودخانه شهر چای ارومیه برای نخستین‌بار در کشور با هدف جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به دریاچه ارومیه خبر داد. وی ادامه داد: این سامانه با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال با 2 ایستگاه در خروجی سد شهرچای و خروجی شهر ارومیه نصب شده و پیش‌بینی می‌شود تا بهمن‌ماه سال‌جاری آماده راه‌اندازی شود.

عباس‌نژاد از سامانه پایش جزیره اشک خبر داد و افزود: این سامانه با هدف مدیریت زیستگاه و گونه گوزن زرد با دوربین‌های مدار بسته، طراحی شده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با اشاره به افزایش آمار قوچ و میش در جزیره کبودان، گفت: امسال با هماهنگی سازمان مرکزی و با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان، مجوز شکار 20‌رأس قوچ و میش را گرفته‌ایم در حالی که در سال گذشته مجوز 40‌رأس صادر شده بود. شکار در این مناطق با نظارت کامل سازمان صورت خواهد گرفت. عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: مجوز شکار قوچ و میش برای شکارچیان داخل و خارج کشور به‌منظور تعدیل جمعیت این‌گونه صادر شده است. از آنجا که گوزن زرد در معرض انقراض قرار دارد، مجوزی برای شکار این‌گونه صادر نشده است.

کد خبر 149380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز