همشهری آنلاین: نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با مثبت دانستن عملکرد ایران در حوزه کاهش مرگ و میر مادران گفت: در ایران، مرگ و میر مادران در 18 سال، 80 درصد کاهش یافته، اما با این حال روزی یک زن به خاطر عوارض ناشی از بارداری می‌میرد.

هولکی اوز

   به گزارش ایلنا، "هولکی اوز" در نشست خبری نمایندگان سازمان ملل به مناسبت روز ملل متحد گفت: ایران پس از سریلانکا و رومانی سومین کشور موفق در زمینه کاهش مرگ و میر مادران بوده است.

 هولکی اوز با یادآوری داده‌های مراکز آمار ایران گفت:‌ بر اساس این آمارها ایران در مقایسه با سایر کشورهای با درآمد متوسط، در دستیابی به چهار هدف برنامه هزاره توسعه، یعنی آموزش ابتدایی همگانی، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران و مبارزه با گسترش بیماری ایدز و سایر بیماری‌ها به پیشرفت‌هایی قابل ملاحظه‌ دست یافته است.

 وی افزود: ایران از750 مرگ و میر در سال 1990 به 30 مورد مرگ و میر مادران در سال 2008 رسیده و این عدد، قابل توجه است و امیدواریم تا سال 2015 مرگ و میر مادران کاملا کنترل شود.

 هولکی اوز در مورد هدف دیگر برنامه هزاره توسعه سازمان ملل که ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی جنسی زنان است، گفت: در این ارتباط چهار شاخص تعریف شده که ایران در مورد شاخص آموزش دختران به اهداف خود رسیده است، اما به‌‌رغم این دستاوردها، پیشرفت‌های ایران در این زمینه بسیار کند است. همچنین سطح شاخص‌های دیگر از جمله تعداد زنان نماینده مجلس با رقم 2.8 درصد یا زنان راه یافته به شورای شهر، بسیار پایین هستند. مشارکت اقتصادی زنان در دولت هم پایین است و دولت ایران تلاش می‌کند تا توانمندسازی زنان را به خصوص از طریق تقویت نهاد خانواده ارتقا بخشد.

 نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با یادآوری رسیدن جمعیت جهان تا پایان ماه اکتبر به 7 میلیارد نفر، گفت: رسیدن جهان به جمعیت 7 میلیاردی یک برهه تاریخی است که در آن نمی‌دانیم با توجه به مشکلات محیط زیست و مسایل سیاسی چه باید کرد. اما هدف عمده ارتقای آگاهی عمومی این 7 میلیارد نفر از چالش‌های پیش روست.

 اوز در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شروع سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، نیز گفت: با توجه به تخمین‌ها، جمعیت ایران از مرز 75 میلیون نفر گذشته است و این بدان معناست که از هر 100 نفر روی کره زمین یک نفر در ایران زندگی می‌کند.

کد خبر 149324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز