چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان موفق به کشف رازی شده اند که پانداها را به خرسهایی بامبو خوار و نه گوشت خوار تبدیل کرده است.

پاندا

به گزارش مهر، پانداهای بزرگ به خودی خود نمی توانند بامبو را هضم کنند، وظیفه این کار به عهده میکروارگانیزمهایی است که درون روده های این جانداران است، در حالی که روده پانداها از ساختاری برخوردار است که هضم گوشت برایش آسانتر است.

پانداها یکی از پرخورترین حیوانات جهان هستند و روزانه برای 15 ساعت بیش از 12 کیلوگرم بامبو در کنار مقادیر دیگری از گیاهان مختلف را می خورند. این خرسهای زیبا برای پرخوری بامبو دلیل قانع کننده ای دارند، بامبوها با وجود اینکه مملو از پروتئین، قند، چربی و دیگر مواد غذایی هستند، بخش بیشتر این مواد غذایی درون سلولزهای سخت هضمی قرار گرفته اند که مانند دیواری از نفوذ آنها به بدن جاندار محافظت می کنند.

مطالعه ای که در سال 1982 در مرکز ملی جانورشناسی اسمیتسونیان واشنگتن بر روی دو پاندا به نامها "لینگ-لینگ" و "سینگ-سینگ" انجام گرفت نشان داد 92 درصد از سلولز و 73 درصد از همی سلولزی که پانداها با خوردن بامبو وارد بدن خود می کنند به صورت هضم نشده از بدن آنها دفع می‌شود.

پاندا

محققان آکادمی علوم پکن برای درک دقیقتر دلیل مصرف بالای بامبو نگاهی دقیق تر به میکروبهای درون روده پانداها انداختند. آنها از میکروارگانیزمهای درون روده هفت پاندای وحشی و هشت پاندای باغ وحش نمونه برداری کردند و با به دست آوردن توالی DNA این میکروبها موفق به شناسایی باکتری های مختلف و هزاران ژن میکروبی شدند که با وجود رژیمهای غذایی متفاوت پانداهای وحشی و غیر وحشی، نوع میکروبهای موجود در روده های این دو گروه پاندا یکسان بود.

محققان دریافتند این نمونه ها حاوی ژنی است که توسط باکتری "کلوستریدیوم" تولید می شود و عملکردی مشابه ژنهای تولید کننده آنزیم هضم سلولز به قندهایی ساده تر دارد. این آنزیم می تواند به پانداها کمک کند تا انرژی بیشتری را از مقدار کمتری بامبو به دست آورند.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان این میکروبها را در کنار آرواره و دندانهای مقاوم و انگشت شست، بخشی از روند سازگاری تکاملی پانداها می دانند تا با وجود داشتن سیستم هاضمه ای ویژه گوشتخوار بودن بتوانند تنها با خوردن بامبوها به زندگی خود ادامه دهند.

کد خبر 148868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز