مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرشید موسوی متولد ۱۳۴۴ شیراز است. او استاد بخش معماری دانشگاه هاروارد است و این رشته را در دانشگاه‌های GCD، کالج لندن، داندی و مدرسه معماری بارتلت نیز تدریس می‌کند.

فرشید موسوی

فرشید موسوی پیش از تاسیس دفتر معماری خارجی همراه با آلخاندرو زارا یولو در سال ۱۹۹۲ در لندن، موسوی مسئولیت طراحی ساختمان رنزوپیانو در جنوا و اداره دفتر معماری کلان شهر روتردام را نیز بر عهده داشت.

این معمار همچنین در دانشگاه‌های UCLA، کلمبیا، پرینستون و چند مدرسه معماری دیگر در اروپا به عنوان ناظر فعالیت می‌کند.

او به مدت ۸ سال در اتحادیه معماری لندن مشغول به تدریس بود و در این مدت ریاست موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبا در وین را نیز بر عهده داشت.

علاوه بر سرپرستی این فرهنگستان، فرشید موسوی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در این موسسه به تدریس نیز مشغول بود.

شرکتی که این معمار زن در لندن تاسیس کرده و به نام دفتر معماری خارجی (FOA) مشغول به فعالیت است به عنوان یکی از برجسته‌ترین و خلاق‌ترین شرکت‌های معماری در طراحی‌های شهری و چشم‌اندازها در سراسر جهان به حساب می‌آید.

این شرکت تا به حال پروژه‌های بین‌المللی زیادی در نقاط مختلف جهان اجرا کرده است که اکثر آنها نامزد کسب جایزه‌های بین‌المللی در طراحی بوده‌اند.

از این طرح‌ها می‌توان به گذرگاه دریایی یوکوهاما در ژاپن، پارک بزرگ بارسلونا همراه با تالارهای کنفرانس محوطه سرباز، هتل بلومون در گروننیگن هلند، ساختمان پلیس بزرگ بارسلونا همراه با تالارهای کنفراس محوطه سرباز، هتل بلومون در گروننیگن هلند، ساختمان پلیس در لاویلا یویاسا اسپانیا و غرفه نمایشگاه صادرات بین المللی اسپانیا اشاره کرد.

از طرح‌های در دست احداث FOA هم می‌توان از ساختمان تئاتر "ترودیا" در اسپانیا و مرکز فن آوری لوگو ونو و مرکز اسکان اجتماعی مادرید نام برد.

FOA در کشورهای دیگر هم طرح‌هایی در دست ساخت دارد.

ساختمان اصلی ناشران در پاجو کره جنوبی، مرکز جدید موسیقی BBC در لندن، دانشگاه هنر و طراحی در انگلستان و دفاتر کار مختلف با مقیاس بزرگ در هلند از طرح‌های هستند که توسط FOA در حال اجرا و ساخت هستند.

جوایزی که تا به حال شرکت FOA دریافت کرده شامل جایزه معماری از یک میرال ۲۰۰۳، جایزه معماری کانگاوا در ژاپن ۲۰۰۳، دو جایزه جهانی RIBA در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، جایزه ویژه نقشه برداری عمرانی در نهمین نمایشگاه سالانه معماری ونیز ۲۰۰۴ و جایزه معماری چارلز جنکس ۲۰۰۵ می‌شود.

اکثر فعالیت‌های این شرکت و طرح‌های در دست اقدام FOA در تعداد زیادی کاتالوگ به چاپ رسیده‌اند و به این وسیله این فعالیت‌ها به مردم معرفی می‌شوند.

فرشید موسوی علاوه بر اینکه عضو ثابت کمیته طراحی بین المللی (IDC) در لندن است یکی از اعضای گروه مشاورین معماری و طراحی پارلمان انگلستان نیز به شمار می‌آید.

در نوامبر ۲۰۰۵ موسوی به عنوان مسئول کمیته برگزارکننده اعطای جوایز معماری آقاخان برگزیده شد.

آخرین بروزرسانی  Jul ۳, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 148668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز