گروه ادب و هنر - احمد افشار: در نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی رویش که دیروز در گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد، سهیل جهان‌بیگلری دبیر هفتمین جشنواره رویش در ابتدای صحبت‌هایش به اهمیت نقش رسانه‌ها در معرفی جشنواره و ترویج سینمای دینی میان مردم اشاره کرد ...

جشنواره فیلم کوتاه رویش

و گفت: در این‌باره 4سرفصل اصلی وجود دارد که به تحقق این مسئله کمک می‌کند. اول توجه به ارتباط میان سینما و دین با محوریت توجه به رویش‌های جدیدی که دراین جشنواره با آنها روبه‌رو هستیم. دوم زمینه‌سازی‌ برای معرفی جریان فیلم کوتاه دینی در فضای فرهنگی و سینمایی کشور است. سومین موضوع، توجه بیشتر به موضوع دین و معنویت در عرصه فیلم کوتاه است و چهارم معرفی و شناساندن چهره‌های فیلمسازی‌ است که از طریق این جشنواره به جامعه هنری معرفی می‌شوند.
وی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه به‌رغم 6 دوره برگزاری جشنواره چرا هنوز اختلاف نظر درباره تعریف فیلم دینی وجود دارد؟ گفت: معتقدم سینمای دینی به لحاظ عمق مباحث نظری، سال‌هاست که ذهن اندیشمندان فراوانی را در حوزه دین و سینما به‌خود مشغول داشته است. البته قبول دارم که در طول این مدت اختلاف نظرها در این باره زیاد بوده، لذا لازم است که با کمک متخصصین و فیلمسازان به این تعریف برسیم.

شاید در یک بحث کلی تعریف شایستگی‌ها و تقبیح بدی‌ها، روایت زندگی اولیا و انبیا و روایت تجربه معنوی فیلمساز به ما در تعریف سینمای دینی کمک کند و هرچه از سطح این موضوعات به سمت عمق آنها برویم به این تعریف نزدیک‌تر شده‌ایم. مشاهده آثار حاضر در جشنواره و نشست‌های تخصصی که با حضور صاحب‌نظران در ایام جشنواره برگزار می‌شود از دیگر اتفاقاتی هستند که به تعریف سینمای دینی کمک می‌کند و شاید لازم باشد که این نشست‌ها در طول سال نیز برگزار شود تا نتیجه آن در سینمای حرفه‌ای کشورمان نیز مشهودتر باشد. فکر می‌کنم برگزاری جشنواره فیلم رویش در دوره‌های قبل بستر مناسبی را برای پرورش جریانات سینمایی داخلی‌ای که برخاسته از روح دینی جامعه ما باشد فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای که اکثر کارگردانان ما به سمت ساخت فیلم‌های عمیق‌تری از دین سوق یافته‌اند و از سطحی‌نگری دوری کرده‌اند.

وی تعداد آثار بخش مسابقه را 42 مورد عنوان کرد و ادامه داد: 10 انیمیشن، 19 فیلم داستانی و 13‌مستند، آثار جشنواره هستند و امسال بخش خصوصی فعالیت چشمگیری داشته و با 17 اثر در جشنواره شرکت دارد.

جهان‌بیگلری گفت: جعفر صانعی مقدم، وحید موساییان، سیدمهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا شرف الدین و وحید نصیریان به‌عنوان اعضای هیات انتخاب و مهرداد اسکویی، مجتبی راعی، عبدالحسن برزیده، محمدرضا سکوت، بهرام توکلی، رضا میرکریمی و سعید توکلیان به‌عنوان داوران این دوره جشنواره هستند.

وی همچنین از چاپ دو کتاب همزمان با برپایی جشنواره خبر داد و گفت: مجموعه مقالات درباره دین و مصاحبه‌هایی درخصوص دین و سینما موضوع این‌دو کتاب است که عرضه خواهد شد.

سهیل جهان‌بیگلری از نکوداشت سید رضا میرکریمی در مراسم اختتامیه جشنواره خبر داد و گفت: میرکریمی فعالیت فیلمسازی‌‌اش را با ساخت فیلم‌های دینی آغاز کرده که در این راستا از او تقدیر می‌شود و در مراسم اختتامیه نیز با حضور عوامل «یه‌حبه قند» اکران این فیلم در مشهد آغاز می‌شود.

دبیر هفتمین جشنواره رویش گفت: در این مدت 110 فیلم از 15 کشور جهان با موضوع بیداری اسلامی به دستمان رسید که از این میان 11 فیلم از کشورهای مصر، سوئد، فلسطین، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، لبنان، فرانسه و ایران انتخاب شد که در بخش ویژه نمایش داده خواهند شد.

جهان بیگلری درباره مکان جشنواره نیز گفت: هرسال جشنواره به‌صورت همزمان در چند استان کشور برگزار می‌شد اما امسال برای تمرکز بیشتر، جشنواره ابتدا در مشهد و سپس در سایر استان‎ها برگزار خواهد شد. هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش 29 مهر تا دوم آبان ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

کد خبر 148657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز