گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد کرد: با تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طبق یک قاعده مشخص می‌توان گره دارایی‌های موجود در سبد سهام عدالت را باز کرد و بیش از 39 میلیارد دلار از دارایی این شرکت‌ها را درجهت منافع مردم و 42 میلیون سهامدار آن، در بازار سرمایه آزاد کرد.

بورس

به گزارش همشهری، نزدیک به 5 سال از اجرای طرح اولیه سهام عدالت و بیش از 2 سال از زمان راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که قرار است تحت مدیریت تعاونی‌های سهام عدالت مدیریت سبد سهام عدالت را در اختیار بگیرند می‌گذرد اما با وجود برنامه‌ریزی انجام شده هنوز مراحل شکل‌گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سرانجام نرسیده است. براساس طرح پرداخت سهام عدالت، مردم درصورتی می‌توانند سهام خود در سبد عدالت را بفروشند که مبلغ کل این سهام را در قالب سود سهام پرداخت کرده باشند.

بر همین اساس مجموعه سهام عدالت هنوز مبلغ زیادی بدهی به دولت از محل خرید سهام کارخانه‌های دولتی دارد. مصطفی امید قائمی کارشناس بازار سرمایه که مدت‌ها در لایه‌های مختلف بازار سرمایه فعالیت کرده و هم‌اکنون مدیرعامل بازار فرابورس ایران است پیشنهاد کرد: برای سرعت بخشیدن به توسعه فعالیت سبد سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تبدیل به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند. نکته قابل توجه در مورد تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آزادشدن 39میلیارد دلار دارایی این صندوق‌هاست که می‌تواند منجر به افزایش معاملات بازار سرمایه و حرکت مضاعف بازار‌های بورس و فرا بورس شود، ضمن اینکه مردم هم در قالب سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها سود بیشتری نسبت به گذشته به دست می‌آورند و میلیون‌ها نفر از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه شریک می‌شوند.

مصطفی امید قائمی در گفت‌وگو با همشهر ی، با طرح پیشنهادی برای مدیریت سبد سهام عدالت گفت: بهترین راه حل برای ساماندهی سبد سهام عدالت تبدیل 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی به 30صندوق سرمایه‌گذاری با مدیریت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت است. وی افزود: پس از تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها می‌توانند با فروش چند بلوک از سهام موجود در سبدشان یا واگذاری درصدی از سهامی که در اختیار دارند مشکل بدهی سهام عدالت را به دولت حل کنند ضمن اینکه نقدینگی مناسبی هم به دولت می‌رسد و بخش زیادی از مشکل سبد سهام عدالت حل خواهد شد و سهام موجود در این صندوق‌ها نیز قابل معامله می‌شود. امید قائمی تاکید کرد:

طبق قوانین موجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید تحت یک مدیریت واحد اداره شوند، بنابراین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که در حال حاضر 30 شرکت هستند پس از آنکه به صندوق سرمایه‌گذاری تبدیل شدند می‌توانند تحت مدیریت تعاونی‌های موجود سهام عدالت فعالیت کنند و تعاونی‌ها همچنان نقش مدیر را در صندوق‌ها ایفا کنند.

ویژگی‌ها

وی در باره ویژگی‌های اجرای این طرح گفت: ویژگی نخست برای تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق سرمایه‌گذاری این است که هرگاه دولت یا سازمان خصوصی‌سازی‌ طرحی برای واگذاری سهام عدالت به افراد جدید داشته باشد می‌تواند به‌راحتی با واگذاری یونیت‌های سرمایه‌گذاری نام افراد جدید را در صندوق‌ها ثبت کند. وی همچنین از اعلام آمادگی فرابورس برای اجرای این طرح بزرگ و ملی خبر داد.

تبدیل شرکت‌ها به صندوق امکان‌پذیر است

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری درباره تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: برای برون‌رفت از مشکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 2راه حل وجود دارد؛ راه حل نخست این است که هر کسی که مجوز سبد گردانی در بازار دارد با توجه به تخصص و توانش با یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی قراردادی امضا کند و مدیریت سبد سهام آن شرکت را برعهده بگیرد و این سبد را براساس قوانین مدیریت کند و راه‌حل دوم نیز می‌تواند تبدیل این شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد.

وی با بیان اینکه مسائل فنی و حقوقی تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق سرمایه‌گذاری باید مورد بررسی قرار گیرد، تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از سهام موجود در سبد سهام عدالت به‌دلیل اینکه همه اقساط سهامداران پرداخت نشده در اختیار سازمان خصوصی است، بنابراین درصورتی که مسائل فنی و حقوقی وثیقه سهام حل شود امکان تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی توضیح داد: در حال حاضر سهامداران باید در اقساط بلندمدت از محل سود تقسیمی شرکت‌ها مابقی مبلغ سهم خود را بپردازند که این کار ممکن است 5 تا 10سال طول بکشد، درحالی‌که اگر امکان فروش به‌طور مثال 20درصد از سهام موجود در سبد فراهم شود تا سبد سهام عدالت بتواند بدهی‌اش را با دولت تسویه کند دارایی‌ها آزاد می‌شود و امکان تبدیل شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود ضمن اینکه بدهی سهامداران در مدت کوتاه‌تری تسویه می‌شود و امکان خرید و فروش سهام عدالت به‌وجود می‌آید.

کد خبر 147958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز