گروه ادب و هنر: بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی از فردا 18 مهرماه آغاز به کار می‌کند که صبح دیروز هاشم میرزاخانی دبیر این جشنواره در نشستی خبری از جزئیات فستیوال تهران سخن گفت.

جشنواره فیلم کوتاه تهران


جشنواره‌ای که در طول سال‌های برگزاری‌اش با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شده ولی همچنان جایگاه خود را به‌عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی در حوزه فیلم کوتاه حفظ کرده است، البته باید به وعده‌های به اجرا درنیامده مسئولان سینمایی درخصوص اکران فیلم‌های کوتاه نیز اشاره کرد؛ هرچند مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی چند روز پیش در اظهارنظری جالب‌توجه گفته بود: سازندگان فیلم کوتاه بهتر است مثل شاعران فکر کنند و زیاد در بند مادیات نباشند.

از سوی دیگر اما در اغلب گفت‌وگوهایی که ستاد خبری جشنواره تهران با کارگردانان فیلم کوتاه انجام داده نکته‌ای جز تحسین از جشنواره و حتی تأیید حذف سیمرغ بهترین فیلم کوتاه از جشنواره فجر به چشم نمی‌خورد؛ هرچند با تمام اما و اگرها، این امید وجود دارد که بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سطحی قابل‌قبول برگزار شود.

بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی مراسمی در سینما «آزادی» از 18 مهرماه آغاز به کار می‌کند و تا 23 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

هاشم میرزاخانی دبیر این جشنواره صبح دیروز (16مهرماه) در دومین نشست خبری این جشنواره که در سالن معاونت سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، جزئیات این جشنواره را تشریح کرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه در کشور و منطقه، با چند اتفاق جدید مواجه خواهیم بود. این اتفاق‌ها شامل همسان‌سازی تندیس جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان، تقدیر از 3 مسئول دفتر نمونه انجمن در کنار 3 همکار نمونه، تقدیر از مدرسان نمونه دفاتر سینمای جوان به‌منظور ارج نهادن به مقام شاخص مدرسین و تقدیر از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سه دهه گذشته می‌شود.

میرزاخانی به معرفی بخش‌های ویژه ملی این جشنواره پرداخت و توضیح داد: با نمایش 13 فیلم برگزیده ایرانی و خارجی، آثار برگزیدگان جشنواره گذشته‌ در جشنواره بیست و هشتم طی 3 سئانس 90 دقیقه‌ای، 19 مهر در سینما «آزادی» به نمایش درخواهند آمد.

وی ادامه داد: در بخشی به نام «آیدین» به فیلمسازان آذری‌زبان می‌پردازیم و 28 فیلم کوتاه از فیلمسازان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان در 4 مجموعه 90 دقیقه‌ای نمایش داده می‌شوند. دبیر جشنواره با اشاره به بخش مرور فیلم‌های کوتاه از گذشته تاکنون آن‌را شامل فیلم‌های دهه 60 تا 80 عنوان کرد و گفت: از سال گذشته نمایش این آثار آغاز شد که در این دوره نیز ادامه این برگزیدگان در 5 سئانس 90 دقیقه‌ای شامل 28 فیلم کوتاه برای علاقه‌مندان به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: در طول برگزاری جشنواره به‌مدت 5 روز، روزانه یک نشست تخصصی با حضور میهمانان خارجی و کارشناسان داخلی در سالن «شهر قصه» سینما «آزادی» برپا می‌شود که 2 نشست از آنها به بخش ویژه «سینما بیداری» اختصاص دارد و در 3 نشست دیگر نیز مدیران فستیوال‌های معتبر خارجی و مدیران فرهنگی حضور خواهند داشت.

میرزاخانی به بخش‌های ویژه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: این بخش شامل سینما بیداری، زاویه پنهان، دنیای پیرامون و مرور انیمیشن جهان و مرور آثار فیلمسازان کشورهای مسلمان می‌شود که در بخش سینما بیداری مستند «18 روز» و «گوانتانامو درون حصار» به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش آنها، نقد و بررسی با حضور شریف البندری و یوآن ریدلی، 2 کارگردان فیلم برگزار می‌شود.

وی همچنین عزیز‌الله حمیدنژاد، محمدعلی فارسی، محمد داوودی، عباس پویا، نقی نعمتی، عباس رافعی و احمد کاوری را به‌عنوان داوران بخش اصلی جشنواره و نادر طالب‌زاده و احمد ضابطی جهرمی را به‌عنوان 2 داور ایرانی بخش بین‌الملل معرفی کرد.

مدیرعامل سینمای جوانان ایران با اشاره به میهمانان خارجی جشنواره فیلم کوتاه اظهار کرد: از بین میهمانان می‌توان به عبیر هاشم از لبنان مدیر جشنواره داکیو، گیلرمو روسی از آرژانتین مدیر جشنواره داک میتینگ، یامنوگو گای دزیره از بورکینافاسو مدیر جشنواره بین‌المللی و معتبر فسپاکو، محمد کناوی از مصر از مدیران دومینو فیلم اشاره کرد.

میرزاخانی از مدیریت سینما «آزادی»، شورای صنفی نمایش و تهیه‌کنندگان سینما برای همکاری جهت در اختیار گذاشتن سینما «آزادی» برای برپایی جشنواره‌ قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست، مژگان زرگر مدیر اجرایی جشنواره و سرپرست روابط عمومی توضیحاتی را درخصوص جشنواره بیست و هشتم مطرح کرد. همچنین همزمان با میلاد امام رضا(ع) از شکل جدید سایت انجمن و نخستین محصول نمایش خانگی فیلم کوتاه که اختصاص به برگزیدگان جشنواره بیست‌وهفتم داشت، رونمایی شد.
میرزاخانی در این نشست از عرضه آثار منتخب جشنواره بیست‌وهشتم فیلم کوتاه خبر داد.

کد خبر 147871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز