گروه ادب و هنر: ششمین جشنواره فیلم رضوی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از مهدی فقیه و جلیل عرفان‌منش به کار خود پایان داد.

جشنواره فیلم رضوی

در مراسم پایانی این جشنواره که همزمان با جشنواره‌های تئاتر و نماهنگ رضوی برگزار شد، شفیع آقامحمدیان، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: اینکه چندین جشنواره را در طول یک‌سال پشت سر هم برگزار کنیم بسیار سخت بود اما در هر صورت انجام دادیم. آقامحمدیان افزود: در چند ماه آینده نیز جشنواره بین‌المللی فیلم مستند برگزار خواهد شد و به‌نظرم این مکان بهترین جایی است که می‌توان از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره‌ها تشکر کرد که زحمت زیادی را متحمل شده‌اند.
به گفته آقامحمدیان، 200اثر به این دوره از جشنواره رسیده که از این تعداد 31 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند. از این 31 اثر، 6 اثر به بخش ویدئویی و سینمایی، 14 اثر به بخش مستند و 11 اثر هم به بخش فیلم کوتاه اختصاص داشت.

آقامحمدیان درباره محتوای آثار نیز گفت: ضمن اینکه از افرادی که برای جشنواره فیلم فرستادند تشکر می‌کنم باید بگویم که متأسفانه هنوز فاصله زیادی بین فیلم‌های ارسالی با اهدافی که فرهنگ رضوی دنبال می‌کند، وجود دارد.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان سخنانش از احتمال ادغام جشنواره رضوی با جشنواره میلاد سرخ خبر داد و گفت: جشنواره میلاد سرخ نیز یک رویداد مذهبی است و احتمال دارد در دوره‌های بعد دو جشنواره فیلم رضوی و میلاد سرخ را با هم ادغام کنیم، چرا که هردو، جشنواره‌ای مذهبی هستند.

تجلیل از فقیه و عرفان‌منش

یکی از قسمت‌های قابل توجه مراسم پایانی جشنواره فیلم رضوی، تجلیل از مهدی فقیه، بازیگر قدیمی سینما و جلیل عرفان‌منش، نویسنده و پژوهشگر بود. در این بخش، جهانبخش سلطانی، جمال شورجه، سعید رجبی فروتن و شفیع آقامحمدیان روی سن رفتند و با اهدای تندیس و لوح تقدیر از این دو تقدیر کردند. عرفان منش ضمن دریافت جایزه‌اش گفت: باید از تمام کسانی که در عرصه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کنند کمال تشکر را داشته باشم. بزرگ‌ترین افتخار من این است که در عین تمام فعالیت‌هایم، خادم امام رضا(ع) هستم.

مهدی فقیه نیز پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: اگر بخواهیم فیلم‌هایی درباره آثار دینی، مذهبی و قرآنی بسازیم، معنا، معنویت و سیاست در آنها بسیار مهم‌تر از تاریخ است. ما باید در آثارمان به‌دنبال چشمه‌های معرفتی، سیاسی، عملی و غیره ائمه اطهار (ع) باشیم. فقیه ادامه داد: گرچه کار تاریخی هم خوب است اما برای جامعه امروز ما کتابی مانند قرآن یک مسئله اجتماعی و کتاب روز است که می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان سخنانش تاکید کرد: در حال حاضر اگر مفسرین بزرگ شیعه بخواهند کارهای نویی انجام دهند باید تفسیرشان را به‌صورت فیلمنامه بنویسند. این کار می‌تواند کمک بزرگی به نشر مفاهیم کند.

پایان جشنواره تئاتر رضوی

اما همزمان با ششمین جشنواره فیلم رضوی، هشتمین جشنواره تئاتر رضوی هم مراسم نهایی خود را برگزار کرد.
در این مراسم که در بجنورد برگزار شد، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد آمادگی برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های ویژه در راستای معرفت‌زایی و شناخت عمیق‌تر امام رضا (ع) را دارد تا هنرمندان این عرصه شناخت دقیق تری از امام رضا (ع) داشته باشند.

شاه‌آبادی ادامه داد: در همه استان‌ها گروه‌های تئاتری باید دارای چنان پتانسیلی باشند تا بتوانند نیاز تئاتری استان را برآورده کنند که بسترهای لازم در این زمینه ایجاد شده است.

به گفته محمدرضا سوقندی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی، در این دوره 175 متن نمایشی به دبیرخانه رسیده بود که از این میان 8 اثر برای رقابت صحنه‌ای به مرحله نهایی راه یافتند. داوری این جشنواره را ایرج راد، فرشید ابراهیمیان و اصغر همت برعهده داشتند.

کد خبر 147775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز