مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه معماری پریتزکر توسط موسسه هیات Hyatt در سال 1979 برای تقدیر از معماران در قید حیاتی تاسیس شد که کار ساخته شده‌شان نشانگر تلفیقی از ویژگی‌های استعدادشان، دیدگاه و تعهد آنها است

و سهم بسزایی در زندگی نژاد بشر و محیط اطراف آنها با استفاده از هنر معماری ایفا کرده است. این جایزه گاهی به عنوان با پرستیژ ترین جایزه معماری و یا نوبل‌معماری توصیف می‌شود.

نام این جایزه از نام خانواده پریتزکر که در شیکاگو فعالیت‌های بین‌الملی تجاری داشتند آمده است.

آنها از دیر باز به دلیل حمایت‌هایشان از فعالیت‌های آموزشی، رفاه اجتماعی، علمی، پزشکی و فرهنگی شناخته شده بودند.

جی.ای پریتزکر که این جایزه را با همسرش سیندی بنیان نهاده بود، بیست و سوم ژانویه 1999 از دنیا رفت و پس از او بزرگ‌ترین پسرش توماس. جی پریتزکر رئیس موسسه هیات Hyatt شد.

در سال 2004، شیکاگو افتتاح پارک هزاره را جشن گرفت. در این پارک یک غرفه موسیقی توسط "فرانک گری"از برندگان این جایزه طراحی شده بود که به افتخار موسس این جایزه به اسم او نامگذاری شد و مراسم پریتزکر سال 2005 در همین غرفه که به نام جی پریتزکر نام گذاری شده بود برگزار شد.

توماس پریتزکر می گوید:"به عنوان یک فرد اهل شیکاگو، اصلا عجیب نیست که خانواده ما در مورد معماری اطلاعات بسیاری داشتند، چرا که آنها در شهر تولد آسمانخراش ها زندگی می کردند، شهری پر از بناهایی که بوسیله مفاخر معماری چون لوئی سولیوان، فرنک لوید رایت، میس وندر روهه و بسیاری دیگر طراحی شده است... مادر و پدر من معتقد بودند که یک جایزه پر معنا نه تنها آگاهی اجتماعی بیشتر در مورد بناها را نوید خواهد داد و بر خواهد انگیخت بلکه خلاقیت بیشتری در حرفه معماری به وجود خواهد آورد".

بسیاری از روش‌ها و جوایز جایزه پریتزکر بعد از جایزه نوبل شکل گرفتند.

برندگان جایزه معماری پریتزکر مبلغ اهدایی 100 هزار دلار و یک مدرک دریافت می‌کنند. از سال 1987 یک مدال برنز نیز به این جوایز اضافه‌شده و قبل از این سال مجسمه مخصوص هنری‌مور که مجسمه‌ای با تولید محدود بود به هر برنده اهدا می‌شد.

نامزدهای این جایزه محدود به ملیتی خاص نیستند؛ از مسئولان حکومتی، نویسندگان، منتقدان، معماران آکادمیک، معماران تجربی، جوامع یا صنعتگران معماری، در واقع هر کسی که دغدغه‌ای در رشد معماری بهتر داشته باشد.

این جایزه بدون توجه به ملیت، نژاد، اعتقادات یا ایدئولوژی اهدا می‌شود. مراسم به شکل سالانه و نزدیک به نوامبر برگزار می‌شود. معمولا حدود 500 نامزد از 47 کشور وجود دارند. گزینش نهایی توسط یک هیات ژوری بین‌المللی با تعمق کامل و انتخاب به شکل محرمانه انجام می‌گیرد.

کد خبر 147586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز