گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: منطقه آزاد قشم بی‌توجه به تمام معیارهای زیست‌محیطی و مخالفت مردم، مجوز خشکاندن و استحصال 35هکتار از اراضی ساحلی درگهان را صادر کرده است تا پیمانکار با ماشین‌آلات سنگین بخش دیگری از ساحل زیبای قشم را برای ساخت مجتمع‌های تجاری تخریب کند.

تخریب زیست بوم - دریا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر متر مربع از اراضی استحصال شده را به بهای حداقل یک میلیون تومان به فروش می‌رسانند؛ نیمی از این درآمد متعلق به پیمانکاری است که هم‌اکنون وسیع‌ترین پهنه گلی دریایی کشور را دم تیغ داده است تا مجتمع‌های تجاری جایگزین مهم‌ترین منطقه تخم‌ریزی ماهی و میگو در هرمزگان شود. مردم درگهان می‌گویند که منطقه آزاد نه‌تنها برایشان اشتغال ایجاد نکرده بلکه همان شغل سنتی‌شان را هم دارد نابود می‌کند.

مردم مخالفند

رئیس شورای شهر درگهان دراین‌باره به همشهری گفت: طرحی که با وجود مخالفت نهادهای مردمی منطقه اعم از شورا و شهرداری در دست اجراست نه ارزیابی زیست‌محیطی دارد و نه در طرح جامع شهر پیش‌بینی شده است؛ با این حال، منطقه آزاد قشم بی‌اعتنا به همه مخالفت‌ها اجازه تخریب ساحل و استحصال زمین را صادر کرده و پیمانکار مشغول کار است.

سید مسلم دریانورد افزود: درحالی مجوز خشکاندن ساحل را صادر کرده‌اند که درگهان با معضلات عمده شهری مواجه است و نمونه بارز آن نبود سیستم فاضلاب شهری است، به‌طوری که هنگام بارش‌های موسمی معابر شهری دچار آبگرفتگی می‌شود و علاوه بر مختل‌شدن عبور‌ومرور، گاه سطح آب تا آنجا بالا می‌آید که به خانه‌های مردم هم راه می‌یابد، در چنین شرایطی مسدود کردن مسیری که به دریا منتهی می‌شود این مشکلات را دو چندان می‌کند. رئیس شورای شهر درگهان، جمعیت این شهر را بنابر آخرین سرشماری که در سال 85 صورت گرفته، 8هزارو500 نفر اعلام و تصریح کرد: در شهری با این جمعیت، تا‌کنون 8هزارو400 مغازه ساخته شده که شمار قابل‌توجهی از آنها خالی است.

درواقع در اینجا توسعه را فقط در ساخت وساز مجتمع‌های تجاری می‌دانند، این درحالی است که در این ساخت وسازها، زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی هیچ جایی ندارد، به همین دلیل، درگهان همچنان چهره سنتی خود را حفظ کرده است، به‌طوری که کسی که برای نخستین‌بار وارد این شهر می‌شود از پیشرفت و توسعه فقط مجتمع‌های رنگارنگی را می‌بیند که هیچ سنخیتی با بافت روستایی درگهان ندارد. با این وصف چه نیازی به خشکاندن ساحل و استحصال اراضی جدید برای ساخت مجتمع‌های دیگر است؟

آنطور که دریانورد می‌گوید، منطقه آزاد در نظر دارد 35هکتاری را که از طریق خشکاندن حاصل می‌شود ذیل 3بخش مساوی به کاربری‌های تجاری، مسکونی و معابر شهری و فضای سبز اختصاص دهد، این درحالی است که مردم بومی و نهادهای مردمی با این ساخت وسازها مخالفند زیرا طی همه سال‌هایی که پای منطقه آزاد به درگهان بازشده، کمترین امکانات رفاهی و اجتماعی برای مردم ایجاد نشده، حتی مردم از داشتن یک بیمارستان هم محروم‌ هستند.

نابودی زیست‌بوم‌های حساس

محمدشریف رنجبر، مــــــدرس زیست‌شناسی دریا نیز در این‌باره گفت: خشکاندن 35هکتار اراضی ساحلی درگهان فاز 3 عملیاتی است که از چند سال پیش شروع شده است. خشکاندن 35 هکتار عرصه‌های ساحلی، فاقد ارزیابی زیست‌محیطی است و اجرای آن، علاوه بر تبعات ناگوارزیست‌محیطی، معضلات اجتماعی فراوانی را در پی می‌آورد، ضمن آنکه اهالی درگهان، اعضای شورای شهر، شهرداری و تشکل‌های زیست‌محیطی منطقه با این طرح مخالفند زیرا بخش عمده جزیره صاف و بیابانی است و تنها چندلکه کوهستانی در جزیره وجود دارد، آن‌وقت همین کوه‌ها را خراب می‌کنند و به دریا می‌ریزند تا زمین استحصال کنند. حال پرسش این است که چرا با وجود این همه اراضی مسطح، بازهم دریا را می‌خشکانند؟ ما که همواره از خلیج‌فارس دم می‌زنیم نباید این دریا را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم.

این دانش‌آموخته زیست‌شناسی دریا افزود: منطقه‌ای که در حال تخریب است وسیع‌ترین پهنه گلی در شمال جزیره قشم است که بعد از بسترهای مرجانی، مهم‌ترین نقش را در چرخه حیات آبزیان و تولید غذا دارد. در واقع منطقه مورد نظر، مهم‌ترین صیدگاه میگو در هرمزگان است.

رنجبر با تأکید براینکه خشکاندن دریا برای ساخت مجتمع‌های تجاری در جایی که هزاران هکتار زمین بایر وجود دارد با هیچ منطقی سازگار نیست، تصریح کرد: این شیوه غلط که از سال‌ها قبل شروع شده همچنان ادامه دارد و چندی است که دامنگیر درگهان شده است؛ روندی که ادامه آن سبب می‌شود به‌زودی تمام زیست‌بوم‌های حساس را از دست بدهیم، این در حالی است که مهم‌ترین قابلیت قشم، یعنی توسعه صنعت توریسم همچنان نادیده گرفته می‌شود.

کد خبر 147349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز