یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها ـ محمد خادمی: شهرستان بهاباد رتبه سوم را از لحاظ تولید زعفران در کشور به‌خود اختصاص داد.

زعفران

بهاباد از لحاظ کمیت رتبه سوم تولید زعفران کشور را با تولید سالانه 1500کیلوگرم در اختیار دارد و به لحاظ کیفیت هم به گفته بسیاری از کارشناسان از رقبای خراسانی خود پیشی گرفته و حرف اول را درکشور و حتی دنیا می‌زند اما این روزها مشکلات فراوانی از قبیل بسته‌بندی فراورده، صادرات، تسهیلات، کمبود آب و... پیش روی تولیدکنندگان این محصول با ارزش کویری است.
بسیاری از کشاورزان بهابادی بر این اعتقادند که سودجویان، زعفران بهاباد را خریداری و با زعفران‌های تولیدی مناطق دیگر مخلوط می‌کنند تا رنگ و عطر زعفران آن مناطق بیشتر شود و کیفیت آن افزایش یابد.

با وجود این آنچه زعفران بهاباد را در گمنامی نگه داشته و کمتر کسی گمان می‌برد که بهاباد در دل کویر یزد مرغوب‌ترین زعفران دنیا را دارد، عدم‌فراوری این محصول، نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی در این زمینه است.

فرماندار شهرستان بهاباد در این‌باره می‌گوید: متأسفانه به‌دلیل نبود کارخانه بسته‌بندی و فراوری محصول زعفران در این شهرستان، این محصول به کشور اسپانیا صادر می‌شود و در دیگر کشور‌های جهان به نام زعفران اسپانیا به فروش می‌رسد.
دهقان می‌افزاید: زعفران بهاباد به‌دلیل خاک، آب و نور خورشید مناسب بهترین نوع زعفران در دنیاست، که متأسفانه کشاورزان به محض اینکه محصولشان را برداشت می‌کنند به سراغ دلالان در استان‌های دیگر کشور می‌روند و با قیمت بسیار پایین زعفران‌شان را می‌فروشند.

او خاطرنشان می‌کند: تلاش مسئولان شهرستان این است که شرکت تعاونی احداث کنند و تمامی کشاورزان شهرستان عضو و سهامدار آن باشند تا بتوانیم این محصول باارزش را با قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص اینکه چه حمایت‌هایی از سرمایه داران برای حضور در این شهرستان می‌شود، می‌گوید: باتوجه به اینکه شهرستان بهاباد جزو مناطق محروم کشور به‌حساب می‌آید، دولت حمایت‌های ویژه‌ای شامل زمین، انرژی، امکانات زیربنایی، تسهیلات بانکی و... را برای راه‌اندازی کارخانه ارائه می‌کند و سرمایه‌داران با معرفی طرح‌های خود می‌توانند به فرمانداری این شهرستان مراجعه کنند.

علی اکبر رحمتیان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد هم می‌گوید: زعفران بهاباد در حال حاضر به‌صورت خام به فروش می‌رسد که این امر میزان ارزش افزوده‌ای که نصیب کشاورزان می‌کند را به حداقل رسانده است. بیشتر سود این محصول باارزش به جیب دلالان بازار می‌رود، در حالی‌که فراوری زعفران میزان درآمدزایی را برای کشاورزان به سه برابر رقم فعلی می‌رساند.
رحمتیان می‌افزاید: اگر کارخانه فراوری زعفران در بهاباد موجود بود، می‌توانستیم این محصول را دوتا سه برابر قیمت فعلی در بازار به فروش برسانیم. وی ادامه می‌دهد: درصورتی که امکان فراوری زعفران برای مصارف دارویی وجود داشته باشد، میزان درآمدزایی این محصول برای بهاباد به چندبرابر قیمت فعلی می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد خاطرنشان می‌کند: ایجاد و احداث کارخانه‌ای برای استفاده از زعفران در مصارف دارویی، اعتبار بسیاری می‌خواهد که در حال حاضر این اعتبار موجود نیست و کشاورزان مجبورند تولیدات خود را به‌صورت خام به فروش برسانند.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر 268هکتار از اراضی بهاباد به کشت زعفران اختصاص یافته است که از این میزان سطح زیرکشت، سالانه هزار و 500 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود. به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهاباد، صرف‌نظر از میزان ارزش افزوده زعفران درصورت فراوری و عرضه آن در بازار برای کشاورزان، ایجاد واحدهای فراوری این محصول می‌تواند اشتغال‌زایی بزرگی در این شهرستان ایجاد کند. او می‌گوید: بیمه زعفران کاران فعال شده است و اداره جهاد کشاورزی شهرستان تمامی همکاری‌ها را با بخش خصوص انجام می‌دهد تا بتوان کارخانه بسته‌بندی و فراوری ایجاد کرد، همچنین این اداره کلاس‌های آموزشی در زمینه تولید را برای کشاورزان برپا می‌کند.

زعفران کاری در بهاباد به قدری مورد علاقه مردم این شهر است که حتی در باغچه‌های بسیاری از خانه‌های این شهر گل زعفران در ماه‌های مهر و آبان قابل مشاهده است و عطر زعفران از خانه‌های این شهر در فضا پراکنده می‌شود. صرف‌نظر از میزان ارزش افزوده زعفران درصورت فراوری و عرضه آن در بازار برای کشاورزان، ایجاد واحدهای فراوری این محصول می‌تواند اشتغال‌زایی بزرگی در این شهرستان ایجاد کند.

شهرستان بهاباد در فاصله 200کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد. محصولات کشاورزی این شهرستان شامل پسته، زیره سیاه، زیره سبز، به، گندم، جو و ارزن است. مهم‌ترین محصول تولیدی کشاورزان در این شهرستان زعفران است که فصل کاشت، داشت و برداشت آن پاییز است.

کد خبر 147239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز