یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۳:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان دستخوش سیلاب‌‌ها و بمب‌گذاری انتحاری اکنون با مصیبت جدید ناشی از شیوع بی‌سابقه تب دنگی، یک بیماری مرگبار گرمسیری، روبرو شده است.

dengue

به گزارش خبرگزاری فرانسه تب دنگی که در کمتر از یک ماه، 126 نفر را در پاکستان کشته و بیش از 12هزار نفر را بیمار کرده است، به سرعت چه در میان ثروتمندان و چه در میان فقرا در پایتخت فرهنگی این کشور، شهر لاهور، گسترش می‌یابد.

تب دنگی که هر سال در مناطق گرمسیری و نیمه‌گسیری جهان 50 تا 100 میلیون نفر را مبتلا می‌کند، باعث ایجاد تب و درد عضلات و مفاصل در بیماران می‌شود.

اما این بیماری ممکن است مرگبار باشد، و به یک تب خونریزی‌دهنده و سندروم شوک بینجامد که با خونریزی و افت فشار خون مشخص می‌شود.

این بیماری که بوسیله چهار سویه ویروسی منتشر شونده بوسیله پشه‌‌های گونه Aedes aegypti ایجاد می‌شود، واکسنی ندارد- و به همین علت روش‌های پیشگیری از آن بر کنترل کردن پشه‌ها متمرکز است.

مقامات پاکستانی در لاهور طولانی شدن باران‌های موسمی و درجه حرارت به طور غیر معمول بالای فصلی را مسئول این بحران دانسته‌اند. اما ساکنان خشمگین محلی می‌گویند شیوع این بیماری نمونه دیگری از بی‌کفایتی دولت است و به عدم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کشتن پشه‌ها و قطع‌ شدن‌های درازمدت برق اشاره می‌کنند.

از بیش از 11584 مورد مبتلایان به تب دنگی در پاکستان 10224 مورد از شهر لاهور، پایتخت دولت ایالتی پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت و قلب سیاسی این کشور، گزارش شده است.

در ایالت شمال غربی، خیبر پشتونستان، نیز دست کم 130 مورد بیماری و شش مرگ ناشی از آن و در ایالت جنوبی سند 400 مورد مشکوک بیماری و شش مرگ ناشی از آن گزارش شده است.

بیمارستان‌های شهر که با موج بیماران بیش از حد ظرفیت‌شان روبه‌رو شده‌اند، در حال حاضر حدود 1113 نفر درمان می‌کنند و پیش از این 10000 نفر را برای بازشدن جا برای بیماران جدید به خانه فرستاده‌اند.

گروه‌هایی از سازمان جهانی بهداشت و سری لانکا اکنون به تلاش‌ها برای مقابله با شیوع بیماری کمک می‌کنند. مدارس و کالج‌ها که در ابتدای شیوع بیماری تعطیل شده بودند، اکنون در حال بازگشایی هستند.

کد خبر 147227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز