لیلا نظری: زنان شاغل بارداری که دوران بارداری خود را در محل کار می‌گذرانند، کم نیستند. البته کار کردن و بارداری هیچ مغایرتی با یکدیگر ندارند

pergenancy

اما بهتر است مادران در این دوران نسبت به رعایت برخی نکات ظریف دقت داشته باشند. دکتر زهرا نادری، متخصص زنان و زایمان توصیه‌های مفیدی برای مادران شاغل دارد

محیط‌ کاری مادر

خانم‌های شاغلی که باردار هستند، طبق قانون تا 36 هفته سر کار می‌روند؛ البته این موضوع به نوع کار، تغییرات فیزیولوژیک در بدن مادر و پرخطر بودن یا نبودن حاملگی مادر نیز بستگی دارد.

ما بر اساس شرایط مادر تصمیم می‌گیریم که تا چه زمانی سر کار برود؛ مثلا مادری که چهار بار سقط داشته یا دهانه رحم‌اش را دوخته‌ایم و حاملگی پرخطری دارد، ترجیحا باید از هفته 34 و 35 سر کار نرود. البته ممکن است اگر مادر را از محیط کار جدا کنیم، دچار استرس و افسردگی شود. بنابراین بر اساس شرایط کاری ممکن است بتواند یک تا دو بار در هفته سر کار برود.

مادران شاغل در کارهای اداری زیاد در صندلی می‌نشینند. باید هر یک ساعت از صندلی بلند شده و راه بروند. البته ایستادن بیش از حد هم باعث می‌شود که هم پاهایتان ورم کند و هم درد داشته باشد. بهتر است در حین کار از جوراب واریس استفاده کنید.

اگر روی صندلی‌ می‌نشینید، توجه داشته باشید، عفونت‌های زنان هنگامی که روی صندلی چرمی بنشینند، بیشتر می‌شود یا اگر شلوار تنگ بپوشند، لباس زیر به آنها می‌چسبد.

زایمان زودرس در خانم‌های شاغل

برای خانم‌های شاغلی که باردار هستند کارهایی که زیاد خم و راست شوند یا کارهای هوازی یا ایروبیک بسیار مضر است؛ یعنی فعالیت‌هایی که احتیاج به اکسیژن زیاد داشته باشد. توصیه می‌شود مادر باردار زیاد از پله بالا و پایین نکند و از حمل بارهای سنگین خودداری کند.

از این‌رو پرستاران باردار اگر در این دوران کارهای اداری انجام دهند، بهتر است. در فعالیت‌هایی که زیاد به اکسیژن نیاز دارد اگر مادر نتواند این اکسیژن را تأمین کند، اکسیژن جفت کم شده و متقابلا رشد جنین عقب می‌افتد. در حین انجام کار باید قبل از اینکه خسته شوید از کار دست کشیده و استراحت کنید و دوباره کار را شروع کنید.

زمان مصرف میان وعده غذایی را طوری تنظیم کنید که در حین کار گرسنه نباشید چون خستگی و گرسنگی باعث کاهش حرکات جنین می‌شود و برای مادر نگران‌کننده و استرس‌زاست.

گاهی اوقات حتی به مادری که خانه‌دار است و یک اتاق را جارو می‌زند و خسته می‌شود توصیه می‌کنیم کار را ادامه ندهد. خستگی باعث زایمان زودرس می‌شود؛ انقباضات شروع می‌شود و ممکن است بیمار مدام از درد زیر شکم شکایت داشته باشد.

بارداری و مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مانند مواد آرایشی، رنگ، مواد فر و مش، مواد رنگرزی، رنگ‌های شیمیایی نقاشی و چسب‌هایی که برای کارهای گل‌سازی استفاده می‌شوند، بسیار مضرند. مادران شاغل اگر در معرض این مواد هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند و اگر برایشان مقدور است از این مواد دور باشند.همچنین آلودگی هوا و گازهای بیهوشی در محیط کار یا مواد شوینده خطراتی را برای مادر باردار ایجاد می‌کنند.

تغذیه در محیط کار

نوع تغذیه خانم‌های باردار در محیط کار بستگی به ماه بارداری دارد.مادر باردار باید روزانه سه گرم نمک مصرف کند . استفاده بیشتر از نمک، باعث ایجاد ورم می‌شود.
حتما در طی روز از پنج گروه مواد غذایی استفاده کنید. لبنیات را در طی روز به خصوص اگر سر کار می‌روید، مصرف کنید.
بیشتر از غذاهایی که کالری متوسطی دارند، استفاده کنید. البته این موضوع به ماه بارداری هم بستگی دارد چون سه ماه اول اندام و دست و پای جنین شکل می‌گیرد و احتیاج به کالری بیشتری دارد.

سه ماه آخر، زمان رشد جنین است و احتیاج به پروتئین و کربوهیدرات بیشتری دارد. به خاطر همین باید وعده غذایی را بر اساس ماه بارداری تغییر بدهیم ولی باید هر دو ساعت یک بار تنقلات مصرف کنید؛ مثلا می‌توانید از آجیل به خصوص گردو، پسته و بادام استفاده کنید.

مادر بارداری که چربی خون دارد، باید بادام هندی و فندق کمتر مصرف کند چون کلسترول بیشتری دارند اما گردو بسیار مفید است. در طی روز گردو را به عنوان تنقلات و میان‌وعده استفاده کنید.

همشهری تندرستی

کد خبر 146365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز