مهدی ربوشه: ائتلاف برخی مربیان داخلی علیه خارجی‌های فعال در لیگ برتر با توجه به اتفاقاتی که به‌خصوص بعد از جام جهانی پیکره فدراسیون و کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران را دچار دگرگونی کرد، مسئله تعجب‌برانگیزی نیست.

هرچند که نشانه‌هایی از این اختلاف در هفته یازدهم لیگ برتر مشهود بود. جایی که لوکا بوناچیچ پس از باخت سپاهان به استقلال تیم صمد مرفاوی را بدون برنامه و بدون تاکتیک خواند و سرمربی استقلال نیز ضمن انتقاد شدید از مربیان خارجی گفت: «متأسفانه به آنها این اجازه داده شده که هر حرفی را به زبان بیاورند و...»
اما  دعوای مرفاوی با لوکا منجر به تشکیل ائتلاف داخلی‌ها علیه خارجی‌های حاضر در لیگ برتر نشد.

آغاز ائتلاف
مصطفی دنیزلی عصر روز بیست و سوم دی‌ماه تصمیم به اخراج حمید استیلی از پرسپولیس گرفت. او در توضیح تصمیم خود یک جمله را به زبان راند؛ «بهتر است استیلی به کلاس مربیگری برود.»

و این خبر همان جرقه‌ای بود که عده‌ای مدت‌ها  انتظارش را می‌کشیدند تا این بار با این توجیه که داخلی‌ها همیشه مورد ظلم واقع شده‌اند، به بهانه حمایت از مربی برکنار شده پرسپولیس نه تنها دنیزلی بلکه فعالیت این دسته از مربیان را در فوتبال  ایران به چالش بکشند. این همدستی اما در دو دسته متفاوت دنبال می‌شود. گروهی که صاحب تیم هستند و البته شاید نشستن روی نیمکت سرمربیگری را دلیل خوبی برای حمله به مربیان خارجی و به‌خصوص دنیزلی می‌دانند و دسته‌ای دیگر که به دنبال کسب نتایج ضعیف در تیم‌هایشان برکنار شده و یا استعفا داده‌اند.

سرمربی تیم ملی را می‌توان  از نفرات اصلی گروه اول دانست، او صراحتاً برکناری استیلی را امری غلط و غیرقابل توجیه خواند. چند روز بعد هم نسبت به انتخاب وینگو به عنوان سرمربی جدید تیم امید توسط کمیته ملی المپیک واکنش بسیار تندی از خود نشان داد، هر چند که با ابراز علاقه وینگو نسبت به قلعه‌نویی مدتی است که از اظهارات کوبنده سرمربی تیم ملی علیه مربیان خارجی خبری نیست.

 احمدزاده نیز با اشاره به مبلغ بسیار زیاد قرارداد دنیزلی به نوعی از این مربی انتقاد کرد. مایلی‌کهن،‌ استیلی و درخشان هم طی این مدت عملکرد دنیزلی را زیر سئوال بردند.

انتقادات علیه دنیزلی در حالی شدت می‌گرفت که او فقط چند روز فرصت داشت تا با شکست ابومسلم، که حالا  خداداد را هم روی نیمکت خود می‌دید، از فشار این ائتلاف خود را خلاص کند. اما این اتفاق رخ نداد تا خارجی تحت فشار، همچنان زیر تیغ منتقدان داخلی روزهای بدی را سپری کند. در چنین شرایطی قابل پیش‌بینی بود که اظهارات تند حمید استیلی علیه دنیزلی دو روز پس از باخت تیتر یک روزنامه‌ها را به خود اختصاص دهد.

استیلی: «متأسفانه همین است. مربیان خارجی به اینجا می‌آیند، با قراردادهای یکطرفه جذب باشگاه می‌شوند به گونه‌ای که وظیفه پرداخت تمام هزینه‌های داخلی و حتی سفرهای خارجی‌شان را باشگاه بر عهده می‌گیرد. حتی حق شارژ آپارتمان این مربیان را نیز باشگاه پرداخت می‌کند. قرارداد  دنیزلی مانند معاهده ترکمانچای است. او یک میلیون دلار به جیب زده و این به ضرر پرسپولیس است.»

استیلی در خصوص تیمی که مدت‌ها به آن وابستگی داشته در حالی متن اصلی این ائتلاف قرار گرفته که مربیانی  چون اکبر میثاقیان، محمد احمدزاده و حمید درخشان که به تازگی از نیمکت سرمربیگری هما برکنار شده است نیز درباره عملکرد سرمربی ترکیه‌ای پرسپولیس مصاحبه‌هایی را انجام داده‌اند.

میثاقیان که حالا هیچ وابستگی به ابومسلم ندارد و روی نیمکت راه‌آهن مربیگری می‌کند، پس از باخت پرسپولیس به ابومسلم گفته است: «دنیزلی باید به ترکیه برگردد. او خجالت نمی‌کشد که با این همه امکانات، هزینه و تماشاگر اینطور نتیجه می‌گیرد.»

این در حالی است که همتای میثاقیان در ملوان هم به قرارداد دنیزلی به پرسپولیس معترض است. حمید درخشان سرمربی برکنار شده هما نیز خود را به این ائتلاف رسانده است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که پیرمرد ترک‌تبار پرسپولیس معتقد است برای پاسخگویی به انتقاداتی که این  روزها علیه او شدت گرفته هیچ ضرورتی نمی‌بیند.

عدم واکنش دنیزلی به انتقادهای دسته‌جمعی مربیان داخلی با تصمیم تازه او که گفته است: فقط به جام حذفی فکر می‌کنیم، مورد حمایت مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم قرار گرفته است.

 محمدحسن انصاری‌فرد تأکید کرده است: «دنیزلی با حرف بعضی‌ها کوچک نمی‌شود. او همان مربی توانمندی است که تیمش همه را به وجد آورده بود. بنابراین با حرف‌های پیش‌پاافتاده، او کوچک نمی‌شود.» اما حرف‌های استیلی درباره قرارداد دنیزلی رسانه‌های مختلف را در حالی در برگرفت که اظهارات یک منبع آگاه جزئیات محرمانه‌ای را در خصوص قرارداد دنیزلی در پاس و پرسپولیس فاش کرد.

این منبع آگاه می‌گوید: قرارداد دنیزلی در ازای یک فصل و نیم حضورش در پاس 800 هزار دلار بود که در سال اول 500 هزار دلار و در سال دوم 300 هزار دلار دریافت کرد. پاسی‌ها در 3 قسط دویست هزار دلاری و  با حقوقی ماهیانه ده هزاردلار با دنیزلی کار کردند.
وی با بیان این مطلب که کل قرارداد دنیزلی در پرسپولیس 700 هزار دلار است تأکید می‌کند: این سرمربی ترکیه‌ای تاکنون صدهزار دلار بیشتر از نصف قرارداد خود را دریافت کرده است.

این در حالی است که اصلی‌ترین منتقد دنیزلی در ابتدای فصل با پیشنهادی نزدیک به همین قرارداد از سوی پاس روبرو شد اما به دلایلی آن را رد کرد و البته آری‌هان  که چند ماهی بیشتر در پرسپولیس دوام نیاورد، برای حضور به مدت 18 ماه یک میلیون دلار البته به اضافه دستیارش تئودور یونگ با پرسپولیس قرارداد امضا کرد.

کد خبر 14612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز