گروه محیط‌زیست: درحالی‌که نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی که روز گذشته در همشهری به چاپ رسید، در واکنش به برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه گفت: «3 سال است حرف زدند، جلسه گذاشتند و حق جلسه گرفتند اما هیچ کار عملی نکردند.

مجلس به‌خاطر اینکه دریاچه ارومیه خشک نشود مجبور شد یک نوآوری در جهان انجام دهد. مجلس با کار کارشناسی دولت طرح دوفوریتی انتقال آب را تقدیم مجلس کرد» روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تشریح جزئیات طرح‌های محیط‌زیست برای نجات دریاچه ارومیه گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم که به جای ارائه یک پیشنهاد منفرد، از طرح‌های سازمان محیط‌زیست که به‌طور کامل کارشناسی شده است، حمایت کنند تا بتوان با تأمین منابع لازم در سال 1390 اجرایی‌شدن این اقدامات را تسریع کرد.

محمدجواد محمدی‌زاده درباره جزئیات طرح‌های سازمان محیط‌زیست برای مقابله با خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار داشت: در بند الف ماده 67 قانون برنامه چهارم توسعه کشور که درخصوص مدیریت زیست‌بومی است، دریاچه ارومیه به‌عنوان نخستین اولویت ذکر شده است. وی به فارس گفت: برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر اقدامات حفاظتی جاری خود، در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری تمامی مراجع ذی‌ربط ملی شامل وزارتخانه‌های مختلف، مراجع استانی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان و جوامع محلی و سازمان‌های غیردولتی (NGO) اقدام به تدوین برنامه مدیریت این تالاب کرده است.

محمدی‌زاده افزود: در حال حاضر برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه به‌عنوان نخستین سند مدیریت زیست‌بومی در کشور به تصویب هیأت وزیران رسیده و اجرای آن به‌صورت فرابخشی در دستور کار قرار دارد. همچنین با توجه به اهمیت این دریاچه و شرایط بحرانی آن، ستاد اجرایی ملی مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در سطح ملی شکل گرفته است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: این ستاد یکی از سطح بالاترین ستادهای ملی است که در هیأت دولت تشکیل شده و ریاست این ستاد با معاون اول ریاست‌جمهوری است و 2 معاون دیگر رئیس‌جمهور نیز در این ستاد عضویت دارند که دبیری آن با سازمان حفاظت محیط‌زیست است. وی عنوان کرد: وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، کشور و استانداران استان‌های واقع در حوضه آبخیز این تالاب نیز در این ستاد عضویت دارند. محمدی‌زاده بیان کرد: ستاد اجرایی مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در اردیبهشت ماه سال 1389 تشکیل شد و تاکنون 4 جلسه اصلی داشته و قریب به 7 جلسه کمیته تخصصی این ستاد نیز طی این مدت برگزار شده است که مهم‌ترین نتایج جلسات این ستاد و موضوعات تحت بررسی آن را مطرح می‌کنم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در راستای تصویب حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه عدد 1/3 میلیارد متر مکعب حداقل نیاز آبی سالانه دریاچه ارومیه به‌عنوان عدد مبنای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط در حوضه و تراز آبی اکولوژیک 1/1274 به‌عنوان حداقل تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه مورد تصویب و مبنای اصلی برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت.

وی افزود: همچنین برای محاسبه و تصویب سهم آب استان‌های واقع در حوضه و تأمین حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه اکثر پارامترهای مؤثر در نظر گرفته شد و میزان سهم بهره‌برداری از منابع آب در کارگروه آب و کشاورزی حوضه با همکاری وزارت نیرو در کمیته تخصصی ستاد اجرایی مورد تصویب قرار گرفت.

 

کد خبر 145489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز