گروه شهرستان‌ها- خبرنگار همشهری در همدان: پارک بانوان کوچمشکی، پارکی است که از سال 79 در باغی به مساحت چهار و نیم هکتار در منطقه 2 همدان راه‌اندازی شده است.

پارک بانوان

 از آن زمان علاوه بر ساکنان منطقه، زنان و دختران از مناطق مختلف همدان و حتی روستاهای نزدیک و شهرهای اطراف برای تفریح بی‌دغدغه در فضای باز به این پارک آمدند. اردوهای دبیرستان‌های دخترانه و مهدکودک‌ها به مقصد پارک بانوان رونق گرفت و بانوان همدانی برخی مراسم مانند تولد، مجالس مذهبی خصوصی، ورزش صبحگاهی و جشن روز زن را آزادانه در این پارک برگزار کردند.

حال 11 سال از افتتاح پارک بانوان همدان می‌گذرد و طی 3 سال گذشته با شروع روند احداث مجتمع ورزشی بانوان در داخل پارک، فضای زیادی برای انجام این همه برنامه و مراسم وجود ندارد و به‌دلیل فعالیت کارگران مرد در مجتمع، بانوان باید با رعایت پوشش کامل در پارک حضور داشته باشند.

یکی از مادران که فرزندان 15 و 6ساله‌اش را برای بازی و تفریح به پارک آورده است می‌گوید: برای دخترم دوچرخه خریدم تا در پارک بانوان دوچرخه‌سواری کند اما فضای پارک خیلی برای این کار محدود است.

به اعتقاد آمنه قربانی، کوچک‌شدن پارک سبب شده است هنگام حضور اردوهای دانش‌آموزی و مهدکودک‌ها، برای بانوان ساکن منطقه کوچمشکی فضای مناسبی به‌منظور تفریح و فراغت باقی نماند.

ندا هادیان، دختر جوانی است که 4 روز در هفته به پارک کوچمشکی می‌آید و هر روز روی نیمکت سبزرنگ پارک می‌نشیند، روی سنگفرش‌ها قدم می‌زند و دوستان جدیدی پیدا می‌کند. او در مورد تغییرات پارک بانوان در سال‌های اخیر می‌گوید: احداث مجتمع ورزشی مخصوص بانوان خیلی خوب است اما فضای پارک هنگامی که مجتمع ساخته نشده بود، بهتر بود. هادیان به امکانات پارک انتقاد دارد و نظافت سرویس‌های بهداشتی، نبود دکه‌های فروش اغذیه و کالاهای مورد نیاز بانوان، نداشتن سرپناه برای مواقع بارانی، کوچک و بسته بودن همیشگی نمازخانه، حذف آب‌سردکن از پارک و حضور مداوم کارگران در پارک را از مواردی می‌داند که برای بانوان مشکل ایجاد کرده است.

وی که از اهالی محله کوچمشکی است از حضور بانوان مناطق دیگر در پارک دل‌خوشی ندارد و می‌افزاید: بهتر است در هر منطقه شهر یک پارک بانوان وجود داشته باشد تا تلاقی فرهنگ‌ها سبب آزرده‌خاطر شدن افراد نشود.

تعداد پارک‌ها متناسب با جمعیت استان نیست

مدتی است مسئولان شهری همدان به فکر جانمایی یک پارک دیگر برای بانوان در مناطق جنوب شهر همدان هستند و شهرداری منطقه 2 هم 6 سالی است که می‌خواهد بخشی از باغ کنار پارک بانوان را تملک و آن را به پارک فعلی ملحق کند اما به‌رغم تملک بخش بزرگی از این باغ، شهرداری هنوز با یکی از مالکان به توافق نهایی نرسیده است. مشاور استاندار همدان در امور بانوان در مورد متراژ مناسب برای احداث پارک بانوان می‌گوید: اوایل مصوب شده بود برای هر پارک، 5 هکتار فضا درنظر گرفته شود که متراژها در استان‌های مختلف تغییر کرد اما مشخص است که متراژ و تعداد فعلی پارک بانوان در همدان تناسبی با جمعیت بانوان استان ندارد و باید بیشتر از این باشد.

طبق سرشماری سال 85، 846 هزار و 430 نفر از جمعیت یک میلیون و 703 هزار نفری استان همدان را زنان تشکیل می‌دهند.
پروانه رضا قلی‌زاده تاکید می‌کند: پارک بانوان برای افراد منطقه است و باید برای مناطق مختلف پارک پیش‌بینی شود اما با در نظر گرفتن شرایط مکانی پارک بانوان که باید متراژ و استتار مناسبی داشته باشد و داخل شهر باشد در این مورد با موانعی روبه‌رو هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان در این مورد می‌گوید: شورای شهر به شهرداری ابلاغ کرد تا مکانی در جنوب شهر همدان را برای دومین پارک بانوان درنظر بگیرند و شهرداری به‌دنبال مکانی است که به‌صورت بالقوه دارای فضای سبز باشد اما متأسفانه هنوز به گزینه مناسبی نرسیده است.

به اعتقاد فاطمه دباغیان عدم‌ثبات در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان و تاخیر در معرفی معاون فرهنگی و اجتماعی جدید یکی از دلایل طولانی شدن روند مکان‌نمایی دومین پارک بانوان همدان و اجرا نشدن برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در پارک بانوان کوچمشکی است. نجفی راغب ، عضو شورای اسلامی شهر همدان می‌گوید: ایجاد فضاهایی برای بانوان، در ردیف بودجه امسال قرار ندارد اما پیگیری می‌کنیم تا در بودجه سال بعد قرار گیرد.

کد خبر 145386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز