گروه محیط‌زیست: انتشار گزارش‌ها و اخبار مربوط به دریاچه ارومیه به‌ویژه انعکاس راهکارهایی که از سوی کارشناسان برای نجات این دریاچه مطرح شده واکنش‌های مختلفی در پی داشته است؛ از جمله گروهی از دوستداران محیط‌زیست، حجم اخبار مربوط به دریاچه ارومیه را کافی ندانسته و درخواست کرده‌اند که روزنامه همشهری با توجه به مشی زیست‌محیطی‌اش بیش از این به دریاچه ارومیه بپردازد.

دریاچه ارومیه

گروهی از کارشناسان نیزاز همشهری خواسته‌اند با انجام گفت‌وگوهای بیشتر با کارشناسان، معضل دریاچه ارومیه را به‌طور مستمر پیگیری کند؛ علاوه براین با طرح انتقادهایی که در قالب گفت‌وگو با صاحب‌نظران منعکس می‌شود مسئولان را به راهکارهای کارسازی که هماهنگ با مصالح ملی باشد یاری کند.

در این میان، نادر قاضی پور، نماینده محترم مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم به این گزارش واکنش نشان داد.
قاضی پور در واکنش به خبری که روز یکشنبه گذشته با عنوان راهکار عملی برای نجات دریاچه ارومیه در صفحه اول همشهری به چاپ رسید، گفت: «کارشناس مربوطه آمار نداده سدها چقدر آب دارد؟ دریاچه چقدر آب دارد؟ اصلا نگفته خشکسالی اثر داشته یا نه؟ درحالی‌که هرگونه احداث سد با هماهنگی محیط زیست بوده و خشکسالی عامل اصلی‌است. بنابراین نباید دولت را با مردم درگیر کرد.»

قاضی پور ضمن تاکید بر انتقال آب ارس و سیلوه به دریاچه ارومیه تصریح کرد: «تنها راه همین است. اولا 90 درصد خشک شدن دریاچه ارومیه به خشکسالی مربوط است. خشکسالی هم بلای آسمانی است، به من و دولت و ملت هم ربط ندارد. این حرف ایشان اختلاف‌برانگیز است. من نماینده ملت هستم، باید حقایق را به مردم گفت. کارشناسان باید حقایق را به مردم بگویند. آمار خشکسالی را بدهند. آمار ورودی و خروجی میزان آب را و اینکه اگر دریچه سدها را باز کنیم چقدر به آب دریاچه اضافه خواهد شد.»

3 سال هیچ‌کار نکردند

وی درباره برنامه جامع مدیریت ارومیه که به تصویب هیات دولت رسیده و مسئولان محیط‌زیست از آن به‌عنوان کارسازترین برنامه برای رفع معضل ارومیه نام می‌برند، گفت:« 3 سال حرف زدند. جلسه گذاشتند، حق جلسه گرفتند، ماموریت رفتند اما هیچ کار عملی نکردند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به‌خاطر اینکه دریاچه ارومیه خشک نشود مجبور شد یک نوآوری در جهان انجام دهد. مجلس با کار کارشناسی دولت این طرح دوفوریتی را تقدیم مجلس کرد. نمایندگان هم با طرح مخالف نبودند؛ با دوفوریت مخالفت کردند.»

نماینده ارومیه در واکنش به اظهارات وزیر محیط‌زیست کشور آذربایجان مبنی بر اینکه ایران برای برداشت آب ارس باید رضایت باکو را جلب کند، گفت: در حال حاضر، یک میلیارد و 70 میلیون متر مکعب آب مازاد ما به جمهوری آذربایجان می‌رود. ما که تامین‌کننده آب آذربایجان نیستیم.

قاضی پور، تصریح کرد: «تا زمانی که بارندگی خوب نباشد و وضعیت اکولوژیکی دریاچه به حد مطلوب نرسد باید آب ارس و سیلوه را به ارومیه بیاورند. درباره سدها و حقابه دریاچه ارومیه هم میزان حقابه 5 درصد است که به جای خودش است. الان در آذربایجان غربی دریچه سدها باز است و از سد بوکان، مهاباد، ارومیه و نقده آب می‌آید و رودخانه زنده است. آبیاری تحت فشار هم چیز خوبی است، ما موافقیم، اما الان قضیه خشکسالی است. الان سیلوه آبش کلا می‌رود داخل عراق. ما یک متر مکعب از سیلوه استفاده نمی‌کنیم.»

انتقال آب ارس با لوله به ارومیه

قاضی پور در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان ارومیه را نجات داد، گفت: «به‌طور ضرب‌الاجل باید از بودجه‌ای که وزارت نیرو دارد آب از ارس به‌وسیله لوله درست به دریاچه بیاید البته نه از طریق جلفا، صوفیان، مرند، شبستر و آذربایجان شرقی که زمین‌های مرده‌شان را زنده کنند و آب را به کشاورزان بدهند، بلکه آب باید مستقیما با احداث یک تونل 14 کیلومتری به دریاچه بیاید.»

کد خبر 145378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز