همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ریزی‌ها و کارهای مربوط به رفع مشکلات دریاچه ارومیه به لحاظ فنی انجام شده و یا در حال انجام است.

دریاچه ارومیه

به گزارش واحد مرکزی خبر آقای محمدی زاده در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که یک غفلت 50 ساله قرار است با یک برنامه 5 ساله جبران شود و باید فارغ از فضاسازی‌ها این موضوع را در حوزه فنی خود بررسی کرد.

وی درباره اقدامات دولت برای رفع مشکلات دریاچه ارومیه افزود: خوشبختانه دولت برنامه‌های خود را در مورد دریاچه ارومیه از حدود یک سال و نیم پیش به طور روشن اعلام کرده و تمامی این برنامه‌ها عملیاتی شده است.

وی افزود: در بخش جابجایی حوضه به حوضه، انتقال آب از حوضه رودهای کردستان به دریاچه ارومیه تاکنون حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین مطالعه بروی انتقال آب از ارس انجام شده است و به زودی برنامه اجرایی آن آغاز می‌شود. سرمایه گذار آن هم تعیین تکلیف شده و جلسات نهایی در این باره برگزار شده است.

محمدی زاده به اصلاح روش‌های آبیاری برای رفع مشکلات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی از امسال آغاز شده است و امیدواریم ظرف برنامه سه ساله، به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، مشکلی که درباره کمبود منابع مورد نیاز حوضه به حوضه وجود دارد، به طور کامل بررسی و مقرر شد منابع مورد نیاز به طور کامل تامین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بارور کردن ابرها در سال 90 را یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای رفع مشکل این دریاچه عنوان کرد و افزود: با استفاده از این روش حدود 60 میلی متر افزایش بارندگی در حوضه آبریز ارومیه داشتیم و امیدواریم سال آینده این برنامه را تقویت کنیم.

محمدی زاده تاکید کرد: من فکر می‌کنم دولت تکالیف خود را در این زمینه به طور کامل اجرا کرده است وامیدواریم با تقویت منابع این کار در حد یک برنامه 5 ساله به اتمام برسد. تنها بحثی که به تازگی در مجلس مطرح شد، پیشنهادی بود که پشتوانه مطالعاتی قوی نداشت و اولویت آن رای نیاورد. از طرفی برخی از جریانات ژورنالیستی هم به این موضوع دامن زده که این فارغ از یک برنامه فنی است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی‌ها و کارهای مربوط به رفع مشکلات دریاچه ارومیه به لحاظ فنی انجام شده و یا در حال انجام است. موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که یک غفلت 50 ساله قرار است با یک برنامه 5 ساله جبران شود. باید فارغ از فضاسازی ها این موضوع را در حوزه فنی خود بررسی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار داشت: خوشبختانه جلسات کارگروه تخصصی دریاچه ارومیه به طور منظم تشکیل می‌شود و در این سازمان هم مراقبت می کنیم تا تمامی مصوبات به مرحله اجرا درآید. البته باید نمایندگان مجلس هم در تامین منابع کمک کنند و دولت نیز اهتمام جدی خود را برای اجرای برنامه ها بگذارد.

کد خبر 144828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز