یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی کوچک نشان می‌دهد کلاس‌های یوگای ملایم ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند که مقداری کاهش وزن پیدا کنند و قند خون‌شان وضعیت پایداری داشته باشد.

yoga 2

به گزارش رویترز این بررسی که بر روی 123 فرد میانسال و سالمند انجام شد، نشان داد افرادی که کلاس‌های یوگا را نیز به درمان استاندارد دیابت‌ افزوده‌اند در طول سه ماه چند کیلویی وزن کم کرده‌اند. به علاوه میانگین قند خون آنها - در مقابل گروه شاهد که یوگا انجام نمی‌دادند و قند خون‌شان بالا رفته بود- ثابت باقی مانده بود.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها که در جورنال مراقبت از دیابت گزارش شده است، به معنای آن نیست که یوگا باید جایگزین سایر اشکال ورزش در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 - که اغلب با چاقی همراه است- شود.

دکتر شیرلاکسمی وی هج از موسسه علوم و پژوهش پزشکی سرینیواس در مانگالور هند، سرپرست این پژوهش می‌گوید برای کاهش قابل‌توجه وزن و کاستن قند خون بالا ورزش شدیدتر تاثیر بیشتری دارد.

در میان 60 نفر شرکت‌کننده در این بررسی که چندین بار در هفته به کلاس یوگا می‌رفتند، میانگین شاخص توده بدنی (BMI) - معیاری نشانده نسبت وزن به قد- از 25.9 به 25.4 کاهش یافت. میزان BMI در فاصله 25 تا 30 به معنای داشتن اضافه وزن است.
هج می‌گوید:"در بررسی ما اثر یوگا بر BMI و کنترل قند خون چندان زیاد نبود، اما به هر حال انجام یوگا مانع از آن شده بود که مانند گروه شاهد افزایش قند خون ایجاد شود."

البته به گفته او یوگای مورد استفاده در این بررسی شکل ملایم یوگا بود که برای افراد دچار مشکلات بهداشتی زمینه‌ای طراحی شده بود؛ برای مثال برای افراد مبتلا به بیماری قلبی  برخی از وضعیت‌های قرارگیری بدن حذف شده بود.

در شرایط واقعی کلاس‌های یوگا بسیار متنوع هستند. در برخی از کلاس‌ها تمرین‌های سخت که شامل قرارگیری بدن در وضعیت‌های پیچیده است انجام می‌شود که برای افراد سالمند دچار مشکلات بهداشتی زمینه‌ای مناسب نیست.

افراد سالمند مبتلا به دیابت می‌توانند به کلاس‌های یوگا بروند که به طور خاص برای سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن پزشکی طراحی شده است.

کد خبر 144678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز