مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ونوس ویلیامز، ستاره تنیس زنان جهان، مدت کوتاهی پیش از شروع دور دوم مسابقات تنیس آزاد آمریکا از این مسابقات کناره گرفت و اعلام کرد سندروم شوگرن دارد

venus williams

به نوشته نیویورک تایمز ویلیامز که پیش از این نیز زمان‌ زیادی را به خاطر مشکلات پزشکی گوناگون از آسیب مفصل ران گرفته تا عفونت ویروسی از مسابقات دور مانده بود، در این باره گفت: "خدا را شکر می‌کنم که بالاخره تشخیص بیماری من داده شده است، و در حال حاضر بر بهتر شدن و بازگشت به تنیس متمرکز هستم."

تشخیص سندروم شوگرن مشکل است زیرا افرادی به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است برای مدت‌ها تنها علائم مبهمی به صورت خستگی و فقدان انرژی داشته باشند.

ویلیامز روز پنج‌شنبه اول سپتامبر (10 شهریور) در مصاحبه‌ای گفت: "مشکل است این خستگی را توضیح داد، باید آن را تجربه کرده باشید. بعضی صبح‌ها واقعا احساس بیماری می‌کنم، مثل اینکه مدت‌ها بیخوابی کشیده باشم یا آنفلوآنزا یا سرماخوردگی گرفته باشم. همیشه مقداری از این خستگی را دارم. و هر چه بیشتر سعی کنم بر این خستگی غلبه کنم، بدتر می‌شود."

ونوس ویلیامز 31 سال علیرغم خستگی مزمن و اشکال در نفس کشیدن، که اکنون می‌داند ناشی از دچار بودن او به سندروم شوگرن بوده است، در چهار سال گذشته در 10 مسابقه جهانی برنده شده است.

ویلیامز در دور اول مسابقات تنیس آزاد آمریکا روز دوشنبه پیش در 78 دقیقه  با نتایج 4-6 و3-6 ونسا دولانتس را شکست داد، و بازی او آنقدر خوب بود که پیش‌بینی می‌شد برای سومین بار مقام اول مسابقات تنیس آزاد آمریکا را ببرد.

اما چهارشنبه هنگامی که با حریف تمرینی اش دیوید ویت بازی می‌کرد تا برای دور دوم مسابقات آماده شود، این خوش‌بینی از بین رفت، او آنقدر خسته بود که نمی‌توانست بازویش را برای سرو زدن بلند کند.  ویلیامز به این علت از مسابقات کناره گرفت و بر سیزدهمین مسابقه آزاد بین‌المللی تنیس که در آن شرکت کرده بود، نقطه پایان گذاشت.

سندروم شوگرن دارای زمینه ژنتیکی است، و خواهر جوانتر ونوس ویلیامز، سرنا از این موضوع آگاه است.

 سرنا که پنج‌شنبه پس از گذشتن از سد میکلا کراجیک، با نتایج 0-6 و 1-6 به دور سوم مسابقات آزاد آمریکا صعود کرده بود، گفت:" امیدوارم شرایط درباره من متفاوت باشد."

ونوس ویلیامز هفت عنوان اولی مسابقات انفرادی گرند اسلم - از جمله دوبار قهرمانی مسابقات آزاد- را برده است- اما از سال 2008 به بعد مقام اولی نداشته است.

 در سال 2007 تشخیص آسم ناشی از ورزش در او داده شد، اما داروهایی که برای او تجویز شده بود، مشکلات او را برطرف نکرد.

 ویلیامز می‌گوید هنگامی به گذشته می‌نگرد، احتمال می‌دهد که در آن زمان در حال تجربه کردن اولین علائم سندروم شوگرن بوده است؛ در این سندروم سلول‌های سفید خون به سرعت تکثیر پیدا می‌کنند و باعث انسداد غدد تولیدکننده رطوبت در دهان یا چشم می‌شوند.

 ویلیامز می‌گوید: "پیش دکترهای گوناگونی رفتم، اما پاسخی به دست نیاوردم، بنابراین کاری نمی‌توانستم بکنم، جز اینکه با وضعیتم کنار بیایم.

دکتر فردریک ویوینو، استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس "مرکز پن برای سندروم شوگرن" این بیماری را "یک مشکل بهداشتی عمده زنان توصیف می‌کند که عمدتا تشخیص داده نمی‌شود و درمان نمی‌شود."

او می‌گوید: "این بیماری علائم بسیار متفاوتی دارد و برای متخصصان مشکل است که تصویر بزرگتری ازمجموعه این علائم بسازند و به تشخیص برسند.

و در اغلب بیماران به نظر نمی‌رسد که بیماری مزمنی وجود دارد. زیرا ظاهر بیمار بهتر از احساس واقعی بیماری در آنها به نظر می‌رسد، بنابراین برای برخی از آنها تشخیص‌های دیگری مانند خودبیمارانگاری (هیپوکندریاز) یا افسردگی، یا علائم ناشی از یائسگی داده می‌شود، و بیماران نیز این تشخیص را می‌پذیرند. به این علت است که سال‌ها طول می‌کشد تا بالاخره تشخیص بیماری خودایمنی در آنها داده شود و درمان مناسب را دریافت کنند."

ویلیامز می‌گوید تازه در ماه اوت (شهریور) امسال بود که تشخیص بیماری در او داد شد. او می‌افزود این تشخیص باعث احساس راحتی او شد، زیرا اکنون می‌داند علت تورم دست‌ها، خستگی مزمن و تغییر شکل مفاصلش چیست.

کد خبر 144582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز