پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه بسیاری از کودکان در روزهای طولانی تابستان ممکن است تا آخر شب بیدار بمانند، با شروع مدارس در فصل پاییز باید به برنامه معمول خواب و بیداری‌شان بازگردند.

students

کارشناسان می‌گویند خواب کافی برای موفقیت تحصیلی و رفاه کلی کودک ضروری است. کودکان 3 تا 5 ساله نیاز به 11 تا 13 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. برای کودکان پنج تا 12 ساله دست کم به 10 تا 11 ساعت خواب شبانه لازم است.

به گزارش هلث دی دکتر کریستین آویس، استادیار بیماری‌‌های اطفال و متخصص خواب در دانشگاه آلباما در آمریکا می‌گوید: "محرومیت از خواب بر حافظه، داوری، گستره توجه، پایداری عاطفی و حتی دستگاه ایمنی کودک اثر منفی می‌گذارد."

آویس می‌گوید: "باور نادرست رایجی وجود دارد که نوجوانان نیاز به خواب کمتری دارند و تنها هفت تا هشت ساعت خواب برای آنها کافی است، اما در واقع نوجوانان نیاز به 9 ساعت خواب در شبانه‌روز دارند." به گفته او نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی در مدارس در معرض محرومیت از خواب قرار دارند."

یک نظرسنجی که بوسیله بنیاد خواب آمریکا انجام شد، نشان داد 60 درصد کودکان و نوجوانان (زیر 18 سال) از خستگی در طول روز شکایت دارند. به علاوه 15 درصد از آنها گفتند که در مدرسه به خواب می‌روند.

کارشناسان می‌گویند باید زودتر از شروع مدارس، کودکان را عادت داد که زودتر به تختخواب بروند تا هنگام شروع مدرسه دچار خواب‌آلودگی روزانه نشوند و گذر از ایام تعطیلات به سال تحصیلی به طور تدریجی و ملایم صورت گیرد.

دکتر استفانی والاس، استادیار بیماری‌های اطفال در دانشگاه آلباما می‌گوید: "از حدود یک هفته پیش از شروع سال تحصیلی باید برنامه خواب و بیداری کودک را به تدریج تغییر داد و کودک را زودتر به تختخواب فرستاد. ممکن است در ابتدا این تغییرات برای کودک مشکل باشد، اما به تدریج کودک به آن عادت خواهد کرد و مانع بروز مشکل در روز اول شروع مدرسه می‌شود."

کارشناسان با توجه به اینکه ساعت‌های از دست رفته خواب ممکن است روی هم جمع شوند و برنامه خواب و بیداری کودک را به هم بزنند، توصیه می‌کنند والدین ابزارهای الکترونیکی را از اتاق کودک خارج کنند، و این اتاق را حتی‌الامکان آرام و ساکت نگهدارند.

دکتر آویس می‌گوید: "امروزه به طور متوسط سه تا چهار وسیله الکترونیکی وجود دارد. نشان داده شده است که حتی خوابیدن به همراه تلویزیون باعث 20 دقیقه محرومیت از خواب در هر شب می‌شود؛ این میزان ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد اما در طول هفته روی هم جمع می‌شود و به میزان زیادی می‌رسد."

کد خبر 144542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز