یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی دیروز بلافاصله پس از افزایش تعطیلات عید فطر، این مصوبه را به شورای نگهبان ارسال کرد تا درصورت تایید شورای نگهبان تعطیلات عید فطر دو روزه شود.

مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، در مصوبه مجلس، روز‌های اول و دوم شوال به مناسبت عید فطر تعطیل محسوب می‌شود؛ به این معنا تبصره‌ای که در لایحه دولت آمده و گفته بود اگر روز پنجشنبه عید فطر باشد و روز پس از آن با روز جمعه که تعطیل رسمی کشور است، مصادف شود شنبه نیز تعطیل می‌شود به تصویب مجلس نرسیده است.از همین رو هم بود که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست ساعات پایانی جلسه علنی را بر عهده داشت برای تاکید بیشتر اعلام کرد مجلس روز اول و دوم شوال را تعطیل کرده است، بنابراین اگر روز دوم شوال مصادف با روز تعطیل رسمی بود، دولت حق تعطیل کردن روز سوم را ندارد.

به این ترتیب بالاخره دولت و مجلس به نقطه مشترکی در تعیین تکلیف تعطیلات یکی از اعیاد مذهبی کشور رسیدند؛ عیدی که از 2سال پیش به انحای مختلف بحث افزایش تعطیلاتش در مجلس یا دولت مطرح می‌شد و هر بار این دولت بود که خود به اختیار خود؛ تعطیلات این روز را افزایش می‌داد؛ چنان‌که در سال گذشته این کار را کرد و امسال نیز معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرده بود درصورتی‌که مجلس لایحه دولت را تصویب نکند دولت خود تدبیری برای آن خواهد اندیشید.

به موضوع نظر هماهنگ دولت و مجلس برای افزایش تعطیلات عید فطر امسال معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در روزهای گذشته اینگونه اشاره کرده بود که‌ چندی پیش رئیس مجلس شورای اسلامی از ما خواست که اگر بنا داریم درباره تعطیلات عید فطر تصمیمی بگیریم در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس کنیم تا دیگر لازم نباشد برخی نمایندگان مجلس بخواهند در این باره طرحی را تقدیم صحن علنی کنند.
دولت اما این لایحه را کمی با تاخیر و 14 رمضان به صحن آورد. شاید بنا به انتظاری که مردم درباره این لایحه از مجلس داشتند لاریجانی ترجیح داد دیروز در جمع خبرنگاران توضیحات کوتاهی دراین باره ارائه دهد و بگوید: اما کاش دولت این مسئله را قدری زودتر اعلام می‌کرد.

هفته گذشته دولت از نمایندگان خواست تا لایحه امور گمرکی را کنار بگذارند و تکلیف لایحه افزایش تعطیلات عیدفطر را روشن کنند که نمایندگان این پیشنهاد را نپذیرفتند تا اینکه دیروز این لایحه بعد از نطق‌های موافق ومخالف چهره‌های شاخص مجلس با 143 رای به تصویب رسید. کلیات این لایحه با 147 رای تصویب شده بود.

پیشنهاد کاهش یک روز از تعطیلات دیگر

دیروز البته حمیدرضا فولادگر و احمد توکلی با توجیهاتی اقتصادی پیشنهاد کاهش یک روز از تعطیلات رسمی کشور را در ازای افزایش یک روز به تعطیلات عید فطر داد که مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفت.حمید‌رضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس پیشنهاد ملغی شدن تعطیلی روز 12 فروردین به ازای افزایش یک روز به تعطیلات رسمی کشور را ارائه داد که لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: 12 فروردین یک روز ملی است و شما می‌خواهید برای عید فطر یک روز تعطیلات را اضافه کنید اما جای دیگری را خراب کنید.

توکلی نیز در این باره با بیان اینکه افزایش حتی یک روز تعطیلات به تعطیلات رسمی کشور بسیار مهم است، گفت: با این افزایش یکروزه تعطیلات‌، مزد کارگران روزمزد کاهش می‌یابد و درآمد دولت پایین می‌آید.
وی افزود: اینکه می‌گویید 12 فروردین یک روز ملی است، ‌چرا مردمی که در 22 بهمن به راهپیمایی می‌آیند، ‌در 12 فروردین راهپیمایی نمی‌کنند؟ بنابراین چرا روزی که ‌غرور ملی ایجاد نمی‌کند را ‌باید تعطیل کنیم.

دیروز پس از اینکه لایحه افزایش تعطیلات عید فطر به تصویب مجلس رسید؛ سیدمصطفی اسدی رئیس اداره قوانین مجلس شورای اسلامی از ارسال مصوبه امروز نمایندگان درباره افزایش تعطیلات عید فطر به شورای نگهبان خبر داد تا درصورت اعلام نظر مثبت شورای نگهبان تعطیلات عید فطر از امسال 2روزه خواهد شد.

مخالفان چه گفتند؟

مخالفان این طرح به تبعات اقتصادی آن می‌اندیشیدند. چه اینکه احمد توکلی، افزایش تعطیلات عید فطر را باعث آسیب به تولید ملی کشور دانست و از موافقان افزایش تعطیلات عید فطر خواست برای رسیدن به مقصود، پای اسلام و مقام معظم رهبری را به میان نکشند. او گفت: براساس محاسبات انجام شده افزایش تعطیلات عید فطر ۱۶۷۳ میلیارد تومان به تولید ملی آسیب وارد می‌کند.مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ایران باید در سال 1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود، گفت: اگر می‌خواهیم به قدرت اول منطقه تبدیل شویم، باید تعطیلات را تعطیل کنیم نه اینکه آن‌را افزایش دهیم.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با این طرح با بیان اینکه مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی مجلس، تعطیلات کشور را ۷۷ روز اعلام کرده اما این آمار غیرواقعی است، گفت: اولا در کشور ما یک جور نظام تعطیلی اعمال نمی‌شود، واحدهای زیادی وجود دارد که ۲روز تعطیل هستند و بنابراین اگر تعطیلات موجود را به 2روز تعطیلی اضافه کنیم، ما در ردیف آخر تعطیلات یعنی بعد از بوسنی‌ و هرزگوین قرار می‌گیریم. وی تاکید کرد: با تعطیلی‌ها اصولا مخالف نیستم اما باید اساساً نگاه کرد که یک میلیون کارگر روزمزد در کشور چطور تحت‌تأثیر تعطیلی‌های روزانه دچار مشکل معیشتی می‌شوند.

نمایندگانی هم که با این لایحه موافق بودند؛ افزایش تعطیلات عید فطر را به عزیز نگه داشتن حرمت این عید پیوند زدند، چه اینکه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم در این باره گفت که اضافه شدن یک روز دیگر به تعطیلات عید سعید فطر، موجب افزایش همبستگی ملی می‌شود.اگرچه علی مطهری در موافقت با این طرح از زاویه‌ای دیگر صحبت کرد و گفت: این توجه دولت به افزایش تعطیلات اعیاد اسلامی خلاف مکتب ایرانی مشایی است.

پیش‌بینی عیدفطر

یک کارشناس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: با مشخصاتی که از هلال ماه شوال‌المکرم داده شده، این هلال در شامگاه سه‌شنبه قابل رؤیت و رصد است و بر این اساس چهارشنبه روز عید فطر خواهد بود. مرتضی چیت‌سازیان در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: در تقویم، ماه رمضان 30 روز اعلام شده بود اما به‌خاطر اینکه رؤیت هلال در اول ماه یک روز به عقب افتاد، پس مشخصات نجومی و محاسبات نشان می‌دهد که چهارشنبه روز عید فطر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: گروه‌های رصدی سه‌شنبه شب برای رؤیت هلال به مناطق اعزام می‌شوند و گزارش‌هایشان را برای تصمیم‌گیری نهایی به ستاد استهلال می‌فرستند.

کد خبر 144319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز