گروه بین‌الملل: روز قدس امسال در جهان با وجود انقلاب‌های عربی در منطقه و سرنگونی متحدان مهم رژیم صهیونیستی در طول ماه‌های گذشته، متفاوت از سال‌های پیش و با استقبال گسترده مردم در کشورهای مختلف برگزار شد.

روز قدس

درحالی‌که همزمان با روز جهانی قدس نظامیان رژیم صهیونیستی با استقرار گسترده در سراسر قدس اشغالی و قرار دادن ایست‌های بازرسی، قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده بودند کشورهای مختلف جهان به‌ویژه در جهان عرب، شاهد برگزاری تظاهرات مردمی برای حمایت از مردم فلسطین بودند. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، هزاران نیروی امنیتی از بامداد روز گذشته در شرق قدس و همه کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به بخش قدیمی این شهر مستقر شدند و محدودیت‌های شدیدی را برای جلوگیری از ورود فلسطینی‌ها و نمازگزاران به قدس اعمال کردند. در غزه نیز به‌رغم تعهد رژیم صهیونیستی به برقراری آتش‌بس، نیروهای این رژیم دور جدید حملات خود را علیه نوار غزه آغاز کردند. منابع پزشکی فلسطین اعلام کردند: در حمله جدید نیروهای اسرائیلی یک باشگاه ورزشی را در بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه هدف قرار دادند که در نتیجه آن، 2فلسطینی شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند.

تظاهرات میلیونی مصری‌‌ها در روز قدس

گروه‌های انقلابی مصر روز گذشته در روز جهانی قدس با برگزاری تظاهرات میلیونی مقابل سفارت این رژیم در قاهره خواستار لغو پیمان صلح مصر با این رژیم شدند. مصری‌ها برای نخستین‌بار پس‌از سه دهه حاکمیت مبارک توانستند در تظاهرات میلیونی روز قدس و یاری به ملت فلسطین و همچنین درخواست برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از این کشور شرکت کنند. در زمان حاکمیت مبارک، رژیم وی از برگزاری تظاهرات در روز قدس ممانعت به عمل می‌آورد.

اولین تظاهرات روز قدس در تونس

مردم تونس هم امسال برای نخستین‌بار بعد از به ثمررساندن انقلاب خود روز جهانی قدس را با برگزاری تظاهرات گرامی داشتند. خلیل شاهین، یک کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، با اشاره به این موضوع تأکید کرد: روز جهانی قدس رویداد مهمی برای جهان اسلام و همه ملت‌ها به‌منظور اعلام حمایت از مردم فلسطین به‌ویژه مسئله قدس به‌شمار می‌رود، و این موضوع امسال اهمیت خاصی دارد زیرا قدس در معرض حملات گسترده صهیونیست‌ها قرار گرفته است.

فراخوان حوثی‌های یمن برای روزجهانی قدس

همچنین به گزارش شبکه العالم، گروه شیعیان حوثی یمن از ملت یمن و امت اسلامی برای شرکت در مراسم روز جهانی قدس دعوت کرده بود. در بیانیه حوثی‌های یمن، که به مناسبت روز جهانی قدس منتشر شده‌، آمده است: این مناسبت موجب امیدواری ملت اسلامی برای آزاد‌سازی‌ قدس شریف می‌شود، و مسئله فلسطین را زنده نگه می‌دارد.

به آتش کشیده شدن پرچم اسرائیل در عربستان

هزاران نفر از مردم در شرق عربستان همزمان با روز جهانی قدس با برگزاری تظاهرات پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. به گزارش پرس‌تی‌وی، معترضان در چندین شهر عربستان همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به خیابان‌ها ریختند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. به گزارش فارس، تظاهرات‌کنندگان در شهرهای احصا و قطیف پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و تظاهرات روز قدس را به‌رغم تدابیر امنیتی آغاز کردند. این در شرایطی است که طی ماه‌های گذشته شدیدترین تدابیر امنیتی توسط رژیم‌آل‌سعود در مناطق شرقی عربستان به اجرا درآمده است.

تظاهرات لبنانی‌ها در ۷۳ کیلومتری قدس

مردم لبنان امسال مراسم روز جهانی قدس را در فاصله 73 کیلومتری این شهر شریف برگزار کردند که از 63 سال پیش به اشغال صهیونیست‌ها درآمده است. ساکنان جنوب لبنان به‌ویژه منطقه مارون‌الراس از روزهای گذشته در تلاش برای برگزاری هرچه با‌شکوه‌تر این مراسم بودند. در سال‌های اخیر مراسم روز قدس در لبنان بیشتر در منطقه ضاحیه بیروت برگزار می‌شد اما امسال هزاران نفر از مردم لبنان خود را به منطقه مارون الراس در مرز لبنان با فلسطین اشغالی رساندند تا در مراسم روز قدس در بوستان ایران شرکت کنند.

کد خبر 144082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز