گروه اجتماعی- مینا شهنی: اختلاف بین بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی و مدیران این صندوق، کار تفسیر قانون و قضاوت میان این دو گروه را به دولت واگذار کرد.

بازنشستگی

بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی هر چند با جدیت بحث همسان‌سازی مستمری‌هایشان را پیگیری می‌کنند اما تاکنون به نتیجه دلخواه دست پیدا نکرده‌اند. آنها این بار با تنظیم دفاعیه‌ای برای اداره حقوقی دولت از کارشناسان این حوزه برای تفسیر قانون کمک خواستند.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور، دراین‌باره گفت: طی یکی دو هفته آینده همراه با معاونت اداری مالی تامین اجتماعی به اداره حقوقی ریاست جمهوری مراجعه می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا قانون مصوب سال‌1388 را تفسیر کرده و دراین‌باره نظر دهند.

بازنشستگان تامین اجتماعی با گذشت 3 سال از اجرای همسان‌سازی مستمری‌هایشان با بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری به دلایل مختلف در پی اثبات این نکته هستند که همسان‌سازی هرگز به صورت کامل اجرا نشده‌است. در سال 1388 مدیرعامل وقت صندوق تامین اجتماعی اعلام کرد که برای اجرای طرح همسان‌سازی کمیته‌ای از کارشناسان این صندوق تشکیل شده تا معیار و مبنای اجرای همسان‌سازی را تعیین کند، نتایج تلاش این کارشناسان بعد از چند ماه به مدیران صندوق تامین اجتماعی اعلام و گفته شد که براساس همان نتایج، همسان‌سازی انجام خواهد شد. بازنشستگان در انتظار اجرای طرح ماندند اما با تعجب فراوان دریافتند که این همسان‌سازی مبنایی معکوس با مستمری‌شان دارد.

به این ترتیب کسانی که مستمری بیشتری دریافت می‌کردند مبلغ کمتری به‌عنوان همسان‌سازی به مستمری‌شان افزوده شد و برعکس، حداقل‌بگیرها از بیشترین سهم در همسان‌سازی برخوردار شدند. این نحوه اجرا نارضایتی بازنشستگان را در پی داشت؛ چرا که آنها معتقد بودند کسانی که مستمری بیشتری دریافت می‌کنند حق بیمه بیشتری پرداخته‌اند و به طریقی تنبیه شدند.
اما نکته دیگر این بود که فعالان کارگری روش صندوق تأمین اجتماعی برای تعیین افزایش مستمری را کاملا نادرست خواندند. این فعالان علاوه بر این معتقدند هرگز مستمری‌های صندوق تامین اجتماعی با صندوق بازنشستگی کشور همسان نشده‌‌است و برای اثبات این ادعا دلایلی ارائه داده‌اند.

مهم‌ترین دلیلی که نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی را در این زمینه فراهم کرد، اختلاف بین بودجه‌ای بود که مجلس برای این کار در نظر گرفته بود با مبلغی که صندوق تامین اجتماعی برای انجام این کار صرف کرد.رقم بودجه از سوی مجلس2هزارو 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح در سال 1388 در نظر گرفته شده بود ولی براساس فرمول‌های تامین اجتماعی نیمی از این مبلغ برای همسان‌سازی همان سال مصرف شد و سرنوشت بقیه بودجه باعث اختلاف بین بازنشستگان و مدیران تامین اجتماعی شد؛ هر چند علی ذبیحی مدیرعامل وقت تامین اجتماعی اعلام کرد که بقیه بودجه برای اجرای طرح در سال‌های آینده صرف می‌شود اما بازنشستگان با رد این ادعا اعلام کردند که مجلس تمامی این بودجه را برای اجرای یکساله طرح در نظر گرفته و اقدام خودسرانه تامین اجتماعی خلاف قانون محسوب می‌شود.

پولی وصول نشد

یکی از دلایلی که مدیر عامل وقت تامین اجتماعی در صرفه‌جویی در مصرف بودجه همسان‌سازی اعلام کرده، این نکته بود که دولت فقط 937 میلیارد تومان از 2هزار و 500 میلیارد تومان سال‌1388 را در قالب سهام مخابرات به تامین اجتماعی واگذار کرده‌است؛ بنابر این تامین اجتماعی در همین سطحی که سهام واگذار شده به همسان‌سازی مستمری‌ها اقدام کرده است.
صادق محصولی که تا چندی پیش وزیر رفاه و تامین اجتماعی بود، در توضیح این رخداد گفته بود: در سال 88 بیش از 900 میلیارد تومان سهام واگذار شد که برای همان سال در نظر گرفته شد.

در سال 1389 بودجه همسان‌سازی حقوق مورد تصویب مجلس قرار نگرفت. با پیگیری‌های ما و اجازه دولت قرار است مابقی سهام از طریق بودجه سال 90 تامین و طرح همسان‌سازی اجرا شود. گفتنی است امسال در بودجه مبلغ هزارو 200 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده‌است.

کد خبر 143674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز