همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از آخرین وضعیت حق التدریسی‌های آموزشکده های فنی و حرفه ای پس از انتقال آموزشکده های فنی و حرفه ای به وزارت علوم خبر داد و گفت: با قانونی که در وزارت علوم وجود دارد عملاً استخدام حق التدریسی‌ها با محدودیت روبروست و همکاری با آنان در دانشگاه فنی و حرفه ای به معنای استخدام نیست.

سهراب رضایی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان این مطلب اضافه کرد: آموزشکده های فنی و حرفه ای حدود 4 هزار و 500 حق التدریس دارند که پیش از این در وزارت آموزش و پرورش و در زمان استخدام حق التدریسی‌ها در این وزارتخانه، ثبت نام کرده بودند؛ براین اساس، در مجلس قانونی تصویب شد که بر اساس آن آموزش و پرورش می‌بایست تا انتهای برنامه 5 ساله توسعه حدود 60 هزار حق التدریس را استخدام کند.

وی افزود: آن زمان همکاران حق التدریسی فنی و حرفه ای هم ثبت نام کردند و مثل تمام بخش‌‌های وزارت آموزش و پرورش که آمار و اطلاعات حق التدریسی‌های خود را برای استخدام ارائه می دادند، همکاران ما هم اطلاعات خود را دادند تا اینکه سال گذشته با مطرح شدن دانشگاه فنی و حرفه ای این موضوع هم مطرح شد که چون حق التدریسی‌ها کارمندان آموزشکده های فنی و حرفه ای هستند دیگر نباید ارتباطی با آموزش و پرورش داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه حق التدریسی ها به امید استخدام در آموزش و پرورش اقدام به ثبت نام کردند، اظهار داشت: البته آنان هنوز این امید را دارند و برخی از آنان حتی حدود هفت تا ده سال سابقه کار دارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از سخت شدن ادامه همکاری با حق التدریسی‌ها به علت مواجه با دو مانع برای این گروه در وزارت علوم خبر داد و گفت: دو ویژگی در وزارت علوم هست که کار را برای ما سخت کرد؛ یکی همان قانون استخدام است که فقط برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده و در وزارت علوم این قانون وجود ندارد دوم اینکه مدارک اکثر این افراد فوق دیپلم و لیسانس است.

وی گفت: با توجه به اینکه جذب فوق دیپلم و لیسانس در وزارت علوم محدودیت دارد، عملاً نمی توانیم این نیروها را به راحتی در وزارت علوم جذب کنیم، مگر اینکه به وزارت علوم برای حق التدریسی های آموزشکده های فنی و حرفه ای مجوز جذب نیرو یا استخدام داده شود تا ما بتوانیم این 4 هزار و 500 حق التدریس را استخدام کنیم.

وی در عین حال که تاکید کرد دانشگاه فنی و حرفه ای به تمام این افراد نیاز دارد، اما خاطرنشان کرد: وضعیتی که از نظر استخدام برای حق التدریسی‌ها پیش رو داریم به گونه ای است که راه قانونی برای استخدام آنان نداریم، در حالیکه آموزش و پرورش می‌تواند آنان را بر اساس همان قانون استخدام حق التدریس جذب کند.

رضایی تاکید کرد: با این حال، هیچ کدام از حق التدریسی‌ها کنار گذاشته نمی‌شوند و ما به آنان نیاز داریم، زیرا در صورتی که این همکاران کنار گذاشته شوند با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم؛ اما ما تعهد استخدامی به آنان نمی‌توانیم داشته باشیم و اگر دانشگاه فنی و حرفه ای با آنان کار کند به معنای استخدام آنان نخواهد بود. 

کد خبر 143300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز