همشهری آنلاین: مشاور عالی سازمان سنجش با اعلام شرایط گزینش شیوه‌های مختلف در کنکور90 از اعلام نتایج نهایی رشته‌های نیمه متمرکز در اواخر دی ‌ماه خبر داد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه گزینش داوطلب در کنکور90 به روش متمرکز، اظهار کرد: بر اساس این روش فقط نمرات آزمون داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و به طور یکجا اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این روش هر داوطلب با توجه به شرایط خود از نظر سهمیه، بوم و ... و بر اساس نمره کل اکتسابی در زیر گروه مربوطه، به اولین کد رشته انتخابی که از نظر علمی برتری دارد در مقایسه با سایر داوطلبانی که شرایط مشابه وی را دارند، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شود، تصریح کرد: گزینش اغلب رشته‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به روش متمرکز انجام می‌شود.

توکلی افزود: برای اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی کد رشته‌های متمرکز داوطلبان و ذخیره کردن آنها به همراه سایر اطلاعات آنان بررسی و همچنین نقطه یا اولویت قبولی هر داوطلب با توجه به شرایط و وضعیت وی از هر لحاظ و مقایسه‌ای که بین هر داوطلب با دیگر داوطلبان با وضعیت مشابه انجام می‌گیرد، تعیین می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به روش گزینش نیمه متمرکز، گفت: در این روش اسامی پذیرفته شدگان نهایی به صورت قطعی و در یک مرحله اعلام نمی‌شود و برای رشته‌هایی که نیاز به اقدامات دیگری نظیر مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا علمی جداگانه دارد، بعد از اعلام نتایج نهایی رشته‌های متمرکز و از بین آن دسته از داوطلبانی که کد اینگونه رشته‌ها را انتخاب کرده و در اولویت انتخابی قبل از این کدها در رشته متمرکز پذیرفته نشده‌اند، به صورت چند برابر ظرفیت گزینش انجام می‌شود.

وی افزود: آن دسته از داوطلبانی که در کد رشته متمرکز انتخابی، قبل از کد رشته‌های نیمه متمرکز پذیرفته شوند، در ردیف واجدین شرایط رشته‌های نیمه متمرکز به منظور استخراج فهرست معرفی شدگان رشته یا رشته‌های نیمه متمرکز قرار نمی‌گیرند.

مشاورعالی سازمان سنجش با بیان اینکه ‌گزینش نهایی در هر رشته بر اساس نمره کل اکتسابی مربوط و با توجه به نتایج مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا علمی و نتیجه بررسی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان توسط ارگان ذیربط، انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که داوطلب برای مراحل گزینش رشته یا رشته‌های نیمه متمرکز معرفی شده اقدام کنند و در مراحل مختلف گزینش رشته یا رشته‌های مذکور پذیرفته شوند و فهرست اسامی آنان جزو پذیرفته‌شدگان نهایی رشته نیمه متمرکز اعلام شود، قبولی قبلی آنان در رشته متمرکز «کان لم یکن» تلقی می‌شود و با آنان همانند دانشجویان انتقالی رفتار خواهد شد.

وی با اشاره به اعلام نتایج نهایی رشته‌های نیمه متمرکز حدودا در اواخر دی‌ماه و یا اوایل بهمن ماه، گفت: پذیرش دانشجو و آغاز تحصیل برای رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز از نیمسال دوم بهمن ماه خواهد بود.

توکلی با تاکید بر اینکه معرفی چند برابر رشته‌های نیمه متمرکز به عنوان قبولی نهایی محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبانی که مراحل مختلف مصاحبه، معاینه و آزمون عملی را با موفقیت طی کنند و در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی این سازمان اعلام شوند؛ پذیرفته شده رشته نیمه متمرکز محسوب می‌شوند.

کد خبر 143082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز