محمود مولایی: از سال‌هایی که حمید درخشان سرمربی پرسپولیس بود، خیلی گذشته است. او بعد از یک دوره غیبت، در حال حاضر یکی از مربیان موفق لیگ برتر به حساب می‌آید.

فوتبال - حمید درخشان

حمید درخشان بعد از حضور موفق در پیکان، فصل گذشته سرمربی شهرداری تبریز بود. او زمانی سرمربی شهرداری تبریز شد که این تیم با اکبر میثاقیان در نخستین حضورش در لیگ برتر ناموفق بود. این تیم خیلی زود در قعرجدول قرار گرفت و چنین بود که مدیران این باشگاه حمید درخشان را جایگزین میثاقیان کردند. تلاش درخشان برای نگه‌داشتن شهرداری تبریز در لیگ دهم جواب داد و این تیم در حال حاضر در لیگ یازدهم نیز حضور دارد. با این وجود، درخشان در تبریز نماند و در فصل نقل و انتقالات تا آستانه حضور در کادرفنی پرسپولیس پیش رفت. او اما سرمربی پرسپولیس نشد تا به بوشهر برود و در دومین هفته لیگ توانست پرسپولیس را شکست دهد. حمید درخشان برای این مسابقه انگیزه‌های زیادی داشت. او غیر از آنکه نمی‌خواست در نخستین مسابقه خانگی، هواداران بوشهری را ناامید کند، قصد داشت عیار مربیگری خود را به پرسپولیسی‌ها نشان دهد.
دراین باره باحمید درخشان به گفت وگو نشستیم.

  • مشخص بود که انگیزه‌های زیادی برای رویارویی با پرسپولیس دارید و ظاهرا به آنچه می‌خواستید رسیدید. جدا از پیروزی مقابل پرسپولیس و گرفتن 3امتیاز، ظاهرا خیلی سعی داشتید عیار مربیگری خود را به حریف نشان دهید. آیا واقعا همینطور بود؟

بله، واقعا می‌خواستم عیار مربیگری‌ام را نشان دهم و نشان دهم که چقدر توانایی مربیگری دارم. می‌خواستم ثابت کنم که کارم را بلدم و توانایی زیادی در کار مربیگری دارم. آنهایی که توانایی خود را ثابت نکردند و بیرون بودند، الان سرمربی پرسپولیس هستند اما ما تلاش کردیم، زحمت کشیدیم و به خاطر تلاش و دانش، خودمان را نشان دادیم.

  • پیداست که هنوز به مربیگری پرسپولیس فکر می‌کنید و اینکه چگونه در لیگ یازدهم سرمربی این تیم نشدید.

من الان سرمربی شاهین بوشهر هستم و از کارم راضی‌ام؛ دلیلی ندارد که به پرسپولیس فکر کنم. فقط آنها قبل از شروع فصل از من برنامه خواستند و من هم به باشگاه پرسپولیس برنامه دادم.

  • اما از همان ابتدا می‌شد حدس زد که شانس خیلی کمی برای مربیگری پرسپولیس دارید؛ اگرچه به‌نظر می‌رسید که برای رسیدن به کادرفنی پرسپولیس کاملا وسوسه شده‌اید.

خب، استیلی دوست کاشانی است و از طریق رابطه سرمربی پرسپولیس شد اما امثال من به این چیزها دل‌خوش نکرده‌ایم.

  • شما که این‌طور فکر می‌کردید، چرا برای مربیگری به پرسپولیس برنامه دادید؟ در واقع فکر نمی‌کنید این گزینش تشریفاتی بودو بازی خورده‌اید؟

به‌نظر من آنهایی بازی خورده‌اند که در حال حاضر در پرسپولیس حضور دارند؛ آنهایی بازی خورده‌اند که وضعیت پرسپولیس را به اینجا رساندند، در حالی که فکر می‌کردند پرسپولیس وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

  • شما مشکل پرسپولیس را در کادرفنی می‌بینید؟

کاری به کادرفنی ندارم. اعضای کادرفنی پرسپولیس قابل احترام هستند ولی در این تیم رابطه‌ها در تعیین کادرفنی تأثیرگذار بوده است. مطمئنا آنها به اشتباه خود پی برده‌اند و من از این موضوع خوشحال هستم.

  • در سال‌های گذشته و زمانی که جوان‌تر بودید، به نیمکت پرسپولیس رسیدید ولی چند سالی درمیان مربیان سطح اول فوتبال ایران نبودید و مطمئنا این موضوع می‌توانست روی انتخاب شما به‌عنوان سرمربی پرسپولیس تأثیر منفی بگذارد.

این دیگر از تنگ نظری بعضی‌هاست که به این شکل فکر می‌کنند. آنهایی که از گذشته من اطلاع دارند، به‌خوبی می‌دانند که در پرسپولیس مربی خوبی بودم یا نه. من در پرسپولیس موفق بودم و قهرمان شدم. بالاخره این مسائل چیزی نیست که از یادها برود. اینها در تاریخ نوشته شده و تاریخ چیزی نیست که گم شود. گفتم که حمید درخشان با پرسپولیس قهرمان شده است. برای همین بعد از مدتی نباید موفقیت‌های یک مربی از یاد برود و به گذشته‌اش کاری نداشته باشیم.

  • البته به‌نظر می‌رسید با کمیته فنی باشگاه پرسپولیس هم اختلاف دارید؛ به‌خصوص با محمد پنجعلی.

اختلافی با اعضای کمیته فنی نداشتم. آنها عاقل و بالغ هستند و اگر واقعا مربی انتخاب کرده‌اند، حتما صلاح دیده‌اند که کدام‌یک از گزینه‌ها برای مربیگری پرسپولیس مناسب‌تر بوده است. اگر هم فکر می‌کنند اشتباهی مرتکب شده‌اند، می‌توانند به‌خودشان مراجعه کنند و ببینند که آیا سرمربی پرسپولیس با انتخاب اعضای کمیته فنی بوده یا شخص دیگری.

  • پیش از فصل به قدری روی پیشنهاد باشگاه پرسپولیس حساب کرده بودید که ممکن بود در لیگ یازدهم بدون تیم بمانید. از این موضوع نترسیدید؟

مربی‌ای که کارنامه داشته باشد، بدون تیم نمی‌ماند. گفتم که پرسپولیس از من برنامه خواست و من هم برنامه دادم. حالا اینکه آنها طور دیگری مربی خود را انتخاب کردند و به‌نظر من، اشتباه هم انتخاب کردند، به من ارتباطی ندارد. مطمئنا آنها به اشتباه خود پی برده‌اند.

  • با این حساب، آیا به موفقیت پرسپولیس در فصل 91-90 امیدوار هستید؟

امیدوارم که پرسپولیس بتواند قهرمان لیگ شود. این آرزوی من است و همیشه این تیم را دوست داشته‌ام. اینکه ما چطور توانستیم پرسپولیس را شکست دهیم، به شناخت من از این تیم برمی‌گردد. شناخت کاملی از پرسپولیس داشتم و داشته‌هایم را به بازیکنان منتقل کردم. در واقع ما می‌دانستیم چطور برابر این تیم بازی کنیم و به پیروزی برسیم. در 45دقیقه نیمه اول، بازی را کنترل کردیم و کم‌کم بازی خودمان را به حریف تحمیل کردیم.

  • فصل پیش با شهرداری تبریز مقابل پرسپولیس بازی کرده بودید. اگر بخواهید پرسپولیس این فصل را با فصل گذشته مقایسه کنید، کدام تیم را بهتر می‌دانید؛ پرسپولیس دایی یا استیلی؟

پرسپولیس این فصل بهتر است. در واقع پرسپولیس تیم بزرگی است که امسال مهره‌های بزرگی دارد؛ برای همین پرسپولیس لیگ یازدهم توانایی بالایی دارد و با این بازیکنان قهرمانی لیگ دور از دسترس نیست. اگر عمری باشد، یک روزی هم خودم دوباره سرمربی پرسپولیس می‌شوم.

  • با اینکه فصل قبل با شهرداری تبریز نتایح قابل‌قبولی گرفتید، اما در این تیم نمانید؛ دلیل خاصی داشت؟

واقعیت این است که من با شهرداری تبریز به توافق مالی نرسیدم. فقط به خاطر همین مسئله از شهرداری تبریز جدا شدم وگرنه مشکل دیگری با این تیم نداشتم و می‌توانستم یک فصل دیگر در تبریز بمانم؛ به‌خصوص که روزهای خوبی با این تیم داشتم؛ در هر حال قسمت نبود که در تبریز بمانم و به بوشهر رفتم.

  • پس از توافق با شاهین بوشهر، یکی از مربیانی بودید که برای امضای اظهارنامه به سازمان لیگ فراخوانده شدید. آیا قرارداد مالی شما مشکلی داشت؟

نه، اتفاقا قراردادم را به سازمان لیگ نشان دادم و خوشبختانه مشکلی نداشت.

  • در شاهین بوشهر شروع خوبی داشتید؛ به‌خصوص با پیروزی مقابل پرسپولیس. فکر می‌کنید موفقیتی را که در شهرداری تبریز داشتید، بتوانید در شاهین هم ادامه دهید؟

امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. ما هفته به هفته جلو می‌رویم و سعی می‌کنیم اشکالات تیم را مرتفع کنیم. با پشت سر گذاشتن تمرینات مناسب و برطرف‌کردن ضعف‎‌های تیم می‌توانیم یک تیم خوب در لیگ برتر داشته باشیم.

  • ظاهرا از خط حمله شاهین چندان رضایت ندارید و می‌خواهید این پست را تقویت کنید.

به‌دنبال بازیکن خارجی هستیم. هنوز در مورد جذب مهاجم خارجی به نتیجه لازم نرسیده‌ایم، ولی اگر بخواهیم در لیگ برتر عملکرد بهتری داشته باشیم، باید بتوانیم خط حمله خود را تقویت کنیم. امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانیم تیم بهتری داشته باشیم و از بازی‌های لیگ امتیازهای خوبی کسب کنیم.

کد خبر 142939

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز