چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیوند پوست برای درمان قربانیان سوختگی و سایر بیماران از جمله افراد دچار زخم‌های مزمن مانند زخم بستر در بیماران بستری حیاتی است

skin

دانشمندان در حال تحقیق برای ساختن پوست مصنوعی هستند تا به جای پوست طبیعی برای پیوند از آن استفاده کنند.
این پوست مصنوعی در حالت ایدئال باید از ماده‌ای ساخته شود که بدن آن را پس نزند، بتوان سلول‌های پوست درون آن قرار داد تا جایگزین بافت از دست رفته شوند، به مرور زمان به نحوی بی خطر با رشد پوست جدید تجزیه شود، و آنقدر محکم باشد که مانند پوست عادی همه فشارهای واردشده را تحمل کند.

به گزارش لایو ساینس هانا وندت، مهندس بافت از دانشکده پزشکی هانوور در آلمان می‌گوید به نظر نمی‌رسد موادی که تا به حال برای این منظور مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، به اندازه کافی محکم باشند.

اکنون ونت و همکارانش می‌گویند ابریشم عنکبوت ممکن است برای این کار مناسب باشد.

تار عنکبوت مقاوم‌ترین ماده طبیعی است. به علاوه، باورهای عامیانه درباره خواص طبی بالقوه تار عنکبوت دست 2000 سال سابقه دارد- از جمله مقابله با عفونت‌ها، بندآوردن خونریزی، ترمیم زخم‌ها و استفاده به عنوان لیگامان‌های مصنوعی.

به گفته ونت این استحکام و قابلیت کشش غیرعادی تار عنکبوت "خصوصیت مهمی برای ساختن و انتقال بسیاری از انواع ایمپلنت‌ها (کاشتنی‌ها) است."

به علاوه بر خلاف ابریشم کرم ابریشم، ابریشم عنکبوت ظاهرا واکنش پس‌زدن بدن را برنمی‌انگیزد.

ونت و همکارانش برای آزمایش قابلیت کاربرد ابریشم عنکبوت در ابتدا عملا "عنکبوت‌های بافنده تورهای طلایی" را با ضربه زدن به غدد مولد ابریشم آنها و جمع کردن این ابریشم‌ها دوشیدند. آنها سپس این تورهایی را از این ابریشم را بر روی یک چهارچوب فولادی پیچیدند.

این پژوهشگران نشان دادند که سلول‌های پوست قرار داده شده بر روی این تورها در صورتی که مواد مغذی، گرما و هوا در اختیارشان قرار گیرد، رشد می‌کنند. آنها توانستند دو نوع سلول اصلی پوست، کراتینوسیت‌ها و فیبروبلاست‌ها، را به صورت الگوهایی بافت‌مانند شبیه اپیدرم، بیرونی‌ترین لایه پوست، و درم، لایه بافت زنده زیر اپیدرم که حاوی مویروگ‌های خونی، پایانه‌های عصبی، غدد غرق، پیازهای مو و سایر ساختارها است، شکل دهند.

وندت می‌گوید: "مشاهده اینکه سلول‌های انسانی چگونه از ابریشم عنکبوت استفاده می‌کنند، بسیار جالب توجه است."

در حال حاضر برداشت مقادیر زیاد ابریشم عنکبوت در مقیاس صنعتی عملی نیست. ونت در این باره می‌گوید: "به نظر من در درازمدت، برای استفاده بالینی گسترده روزمره، فیبرهای ابریشمی مصنوعی - با همان خواص مکانیکی و کشت سلولی- مورد نیاز خواهند بود."

در حال حاضر گروه‌های پژوهشی بسیاری در حال تحقیق برای ساختن ابریشم عنکبوت مصنوعی هستند.

کد خبر 142714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز