چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در ژاپن می‌گویند در یک گام موفقیت‌آمیز در مسیر پژوهش درباره سلول‌های بنیادی، دندان‌هایی کامل با رشته‌های همبند و استخوان را با استفاده از سلول‌های بنیادی موش ایجاد کرده‌ و به طور موفقی آنها را در موش پیوند زده‌اند.

tooth

به گزارش خبرگزاری رویترز این پژوهشگران می‌گویند کل واحدهای دندانی ایجاد شده را به درون فک پایین موش‌ها پیوند زده‌اند و این موش‌ها توانسته‌اند به طور طبیعی با این دندان‌ها بجوند.

ماسامیتسو اوشیما، استادیار در موسسه پژوهشی علوم و تکنولوژی دانشگاه علوم توکیو در این باره گفت: "این دندان‌های ساخته شده با مهندسی زیستی به طور کامل کارکرد داشتند... و بعد از پیوند هیچ مشکلی در گاز زدن و خوردن غذا ایجاد نمی‌کردند."

این پژوهشگران امیدوارند این نتایج به ایجاد اندام‌های انسانی ایجاد شده از سلول‌های خود بیمار کمک کند.

پروفسور تاکاشی تسوجو، سرپرست این پژوهش در این باره گفت: "در حال حاضر پژوهشگران در هیچ جای جهان روشی برای کشت سه بعدی اندام‌ها در خارج از بدن در محیط آزمایشگاهی را در اختیار ندارند."

"ایجاد تکنولوژی‌هایی برای ساختن اندام‌ها در آزمایشگاه با مهندسی زیستی برای به حقیقت پیوستن درمان باززایی با جایگزینی اندام‌ها اهمیت دارد."

سلول‌های بنیادی سلول‌های پیش‌ساز همه سلول‌های و بافت‌های بدن هستند. این سلول‌ها تمایزنیافته‌اند و کارشناسان معتقدند می‌توانند همه انواع سلول‌های یک اندام را را آنها بسازند.

با توجه به اینکه این سلول‌ها می‌توانند همه انواع سلول‌های متفاوت را تولید کنند، تکثیر شوند و به خودی خود باززایی کنند، دانشمندان امیدوارند با به کنترل در آوردن سلول‌های بنیادی از آنها برای درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات مانند سرطان‌، دیابت و جراحات استفاده کنند.

کد خبر 142074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز