همشهری‌آنلاین: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از دو زبانه شدن دوماهنامه‌ها و فصلنامه‌های تخصصی بدون نیاز به اخذ مجوز خبر داد.

press consulate

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پدرام پاک‌آیین ضمن اعلام این خبر گفت: از این پس دوماهنامه‌ها و فصلنامه‌های تخصصی دارای گستره توزیع سراسری، بدون اخذ مجوز می‌توانند حداکثر 30 درصد از حجم مطالب خود را در قالب چکیده مطالب اصلی به زبان انگلیسی منتشر کنند.

وی با اشاره به رشد قابل توجه آمار تولید علم در کشور و ثبت 102 هزار و 44 مقاله علمی محققان ایرانی در نمایه‌های بین‌المللی که کسب رتبه 21 جهانی را در 5 ماهه اول سال جاری میلادی به دنبال داشته و نیز ضرورت انتشار دستاوردهای علمی کشورمان در مجامع بین‌المللی افزود: به منظور تسهیل نشر مقالات علمی در سطوح بین‌المللی با تصویب هیئت نظارت بر مطبوعات امکان جدیدی برای نشریات تخصصی دارای ترتیب دوماهنامه‌ و فصلنامه فراهم آمده است.

به گفته مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی صاحبان امتیاز این نشریات از این پس بدون مراجعه به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی می‌توانند نشریات خود را به صورت دو زبانه منتشر کنند؛ مشروط به اینکه حجم مطالب انگلیسی این نشریات بیش از 30 درصد حجم مجموع مطالب آنها نبوده و بخش انگلیسی چکیده ای از مطالب اصلی نشریه باشد.

پاک‌آیین در عین حال افزود: برای انتشار مطالب انگلیسی فراتر از میزان یاد شده، اخذ مجوز ضروری است. نشریات تخصصی نشریاتی هستند که رویکرد غالب آنها تولید علم و مقالات علمی بوده و کارکردهایی چون اطلاع رسانی عمومی و سرگرمی نداشته باشند. همچنین زمینه انتشار این نشریات یک رشته دانشگاهی متناسب با مدرک تحصیلی مدیرمسؤول نشریه باشد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اضافه کرد: در حال حاضر 2 هزار و 276 نشریه تخصصی در کشور مجوز انتشار دارند و 882 متقاضی نیز برای انتشار نشریه تخصصی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به راهبرد جنبش نرم‌افزاری و ضرورت ارتقای هرم علمی کشور، در حال حاضر تقاضاهای مربوط به نشریات تخصصی به طور خارج از نوبت در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح می‌شوند.

به گفته وی از شرایط بهره‌مندی متقاضیان از اولویت مذکور، دارا بودن مدرک دکترا یا معادل حوزوی آن در زمینه مورد تقاضا است.

پاک‌آیین با بیان اینکه در سال جاری به 218 متقاضی مجوز انتشار نشریات تخصصی داده شده است، تصریح کرد: رسیدگی به تقاضاهای انتشار نشریه تخصصی از هفته گذشته به روز شده است.

کد خبر 141593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز